/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvilke bukke fejer mest?
Fra : ErasmusMontanus
Vist : 1383 gange
100 point
Dato : 13-03-10 13:49

Hejsa

Er der nogen som kan forklare mig, hvilke bukke der fejer mest. Er det den unge buk eller den gamle?

Erasmus

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-03-10 13:51

Det er en gedebuk

Er det ikke bare dejligt at solen skinner.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 13-03-10 14:01

Det gør dén med den største kost !!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 13-03-10 14:05

Hvis de kan feje, så send dem straks hjem til mig - så skal de få lov til at feje!

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-10 15:04
Kommentar
Fra : bb1

Dato : 13-03-10 15:42

Man skal feje mest fra en sav buk..
- Nå, alvorlig snak,det er vel et jagtforum,med jægere,der higer efter viden
Gå selv ud og se efter i naturen. Det har jeg gjort mange gange i mange mange år
Derfor kender jeg svaret: Det gør den buk, som har sværest ved at få basten af.........

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 13-03-10 16:06

Fejning er ikke kun for at få basten af geviret, det er nok det mindste med den øvelse.

Fejnig bliver brugt mest som revirhævdelse, sammen med skrab og afsættelse af duftmærker.
Det virker ikke på den måde, at en masse fejninger er ensbetydende med store bukke. Jeg har set masser af gaffelbukke og små bukke efterlade masser af markeringer, som om de var top 10 bukke og ikke små gadedrenge.
Der er ingen faste regler for det, ud med kikkerten.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 13-03-10 16:14

Nu ved jeg en del om råvildt og kunne holde en længere palaver om emnet, MEN her er et link som kan give dig et par fif
http://www.raavildt.dk/Raavildt/Raavildtforvaltning/Myter%20om%20raavildt/page9.html

Kommentar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 13-03-10 16:26

Hejsa

Tak for svar indtil nu, jeg vil lige læse hvad i har sendt af link.
Jeg kan også oplyse, jeg har udelukket bb1 fra dette spørgsmå, jeg vil nemlig undgå personfnidder.
Erasmus

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 13-03-10 17:43

Hej Erasmus

Det er en god ide at udelukke bb1 fra denne tråd - mon så ikke vi undgår "fnidder". da han jo som bekendt altid har været ophavsmand til balladen.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 13-03-10 19:03

Kære ErasmusMontanus

Jeg kan kun give Betterwisser ret i hans kommentar, en yngre buk laver mere "ballade" end en gammel buk, den gamle buk fejer selvfølgelig sin opsats, men den bruger mere tid på duftafmærkning af sit territorium, det er min beskedne erfaring her kan du læse mere!
http://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5dyr
TRD

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 13-03-10 19:11

Kære ErasmusMontanus

Undskyld jeg lige vender tilbage, men jeg vil lige fremhæve dette fra mit tidligere link.
Citat
Råbukken ”fejer” hele sommeren, selvom basten på opsatsen fjernes i løbet af få timers fejning. Dette skyldes at fejningen efterlader tydelige mærker på træer og buske som bukken bruger i sin territorieafmærkning. Den forlængede fejning benævnes derfor territoriefejning. Ved roden af opsatsen sidder en duftkirtel, som afsætter duftmarkeringer, når bukken udviser denne territoriehævdende adfærd

TRD

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 13-03-10 22:43

Jeg tror egentligt uden at have den videnskabeligt belæg for det, at de bukke som stadigvæk kun er knægte fejer allermest.

Dels for fordi jeg tit selv har set dem gå helt amok på stort ukrudt og små træer, de bruger det nok som en form for træning til de bliver nogle store bukke, og først der skal bruge deres evner til råerns gunst og jage rivalen på porten. Jeg har set en minibuk som gik så hårdt til en udgået mælle, at han faldt omkuld, fordi han mistetede balancen i et af sine udfald )))).

Der går ikke mere end ca et døgn, for en buk at få basten gnedet af, og begynder at tage farve på opsatsen, fra de træer han fejer på.

Esramus Montanus jeg regner ikke med at det var det som dit spørgsmål gik på, men jeg mener at mindre bukke fejer mest. De store drenge går meget mere stille med tingene, lige indtil de finder en værdig konkurent på valen, så sker der noget.
Mvh

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 13-03-10 23:31

Jeg vil gerne melde mig under fanerne som "Kloge Åge", som en anden tråd så nænsomt betegner de seriøse debattører i denne tråd.
Den udlægning som besserwisser har givet, vil jeg støtte op om, ligesom TRD's udlægning. Det sludder med, at bastbukken udelukkende fejer for at fjerne basten, er ammestuesnak.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 13-03-10 23:37

En selvbestalte storvildtjæger har udtalt disse vise ord, trods der rent videnskabligt og erfaringer har vist at tingene hænger lidt anderledes sammen, lad os se på en af de "KLÅGE" udtalelser
Citat
En anonym deltager spørger herinde hvilken buk, der fejer mest? Det gør selvfølgelig den buk, som har det største behov for at feje, nemlig den buk, som har sværest ved at få sin bast af..Det er det mest logiske og eneste svar på det spørgsmål.

Jægere der bare har lidt forstand på bukkejagt ved godt at tingene er sådan her
Råbukken ”fejer” hele sommeren, selvom basten på opsatsen fjernes i løbet af få timers fejning. Dette skyldes at fejningen efterlader tydelige mærker på træer og buske som bukken bruger i sin territorieafmærkning.
Jeg kan fuldt ud give min støtte til BW indslag

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 14-03-10 06:18

Vi skal sku` lige have en morgen vittighed
Hvor går grænsen mellem forskellige ord?
En dreng kommer hjem fra skole, og efter aftensmaden spørger han sin far:
- Far. Vi havde dansk i dag, hvor vi talte om, hvor grænsen går mellem forskellige ord. Kan du hjælpe mig med at forklare forskellen på hypotetisk og virkelighed?

Faderen tænkte lidt og sagde så:
- Ja, ser du, min søn, jeg kunne godt komme med en længere videnskabelig forklaring. Men jeg tror nu hellere jeg vil give dig et praktisk eksempel i stedet. Gå op til din mor og spørg hende, om hun vil bolle med postbudet for en halv million kr.

Sønnen går op til moderen med spørgsmålet, og hun svarer, at hun selvfølgelig vil det. Sønnen går herefter ned til faderen med svaret.

- Ja, det tænkte jeg nok, siger faderen.
- Gå nu op til din storesøster og spørg hende, om hun vil bolle med sin universitetslærer for en halv million kr.

Som sagt, så gjort. Sønnen spørger søsteren, som svarer, at hun naturligvis gerne vil det for et så stort beløb.

Drengen går retur til faderen med svaret. Faderen sukker dybt og siger:
- Ja, søn, der kan du se forskellen. Rent HYPOTETISK kunne vi være millionærer, men i VIRKELIGHEDEN bor vi bare sammen med et par ludere!

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 14-03-10 06:55

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 14-03-10 10:41

Til ErasmusMontanus

Som flere har været inde på, er det bedste at begive sig ud hvor tingene sker og observere, ikke alene råvildtet, men også hvorledes naturen er ved at vågne op efter en streng vinter. Det er helt eventyrlige ting man ser og hører, så hvis man "gider" bevæge sig lidt omkring, ligger herlighederne lige for fødderne, også for ikke-jægere !
Ét af de store øjeblikker for mig er, når rævehvalpene går af grav første gang ca. primo april og se deres leg i solen, som er begyndt at få magt ........ !
Råbukkenes fejen er så udmærket beskrevet af andre - så inden længe kan også dette opleves !

Så på med det fornuftige tøj og fodtøj, samt en god kikkert - hvis det er private skove, så spørg for en sikkerheds skyld lodsejeren om I må gå uden for stierne - stierne må man nemlig altid færdes på. I statsskovene må man bevæge sig hvor man vil, men overhold evt. lokal skiltning !

Med venlig hilsen
Provsten1

Godkendelse af svar
Fra : ErasmusMontanus

Dato : 14-03-10 18:29

Jeg har været i syv sind hvem jeg skulle give POING!!!!!!!! der var mange fremragne links og forklaringer, men det blev Pia

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-03-10 18:50

Jamen velbekommen .