/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Er du selvstændig ? Ved du med faktura..
Fra : Gucci1704
Vist : 1994 gange
200 point
Dato : 09-03-10 09:58

Hej.
Jeg står overfor at skulle overtage nogle tømninger af papiraffald for et firma.
Det er bare en ekstra tjans,- der handler om nogle køre-ture i weekender.

Men jeg skal have lavet nogle faktura-sedler,hvorpå regningen skal skrives.
Men hvad gør jeg her og hvordan ?
Jeg sidder med en faktura foran mig, fra et andet firma og øverst under modtager står der :
EAN efterfulgt af 13 tal,- hvad betyder det ?
I højre hjørne står der:
Fakturatype : PIE,- hvad betyder det ?
Nederst ved betalings-oplysninger står der :
Kortartskode : null. Hvad betyder det ?
Tilsidst ordet : BetalingsID,- herudfor står der ikke noget,- hvad betyder det ?

Tak for hjælpen.

Gucci

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 09-03-10 10:29

De nævnte informationer har ingen betydning for dig, hvis det ikke er et offentligt firma du skal afregne til.

Hvis din omsætning pr år overstiger 50000, skal du have et CVR nummer.

LÆS her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1757326&vId=0

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 09-03-10 11:19

Ok Jens,- men det er faktisk en opgave for kommunen jeg overtager,-hvilke regler mener du så gælder ?

Gucci

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-03-10 14:39

læs lige denne side, den omhandler elektronisk fakturering (ean)
http://www.fakturaservice.dk/index.php

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-03-10 14:41

og lidt officiel info her: http://www.oes.dk/sw7319.asp

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 09-03-10 18:20

BNår du ikke hvad hvad en EAn kode er og betalingsbetingelser m.m. skal du slet ikke begynde at drive forretning.
Man skal have lidt kendskab til regnskab samt diverse andre ting.
Enhver selvstændig ved hvad en EAN kode er, ellers får man ingen penge eller kan sende en fakrura til det offentlige.
Mit råd er at du holder dig væk og tilegner dig lidt kendskab til regnskab, moms m.m.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 09-03-10 18:34

Øh Hugo-Børge...
Med den tankegang du fremlægger, vil man kun se problemer og hindringer...så kommer man aldrig videre.
Jeg tror ALLE, også dig.... har stået overfor noget nyt,-hvor spørgsmål har meldt sig.
Jeg har fundet svar på mine spørgsmål og kan komme videre...
Det ville ikke have været tilfældet, hvis jeg ikke havde søgt råd og hjælp,- så på den måde er det jo kun godt at søge råd.
Det vil jeg håbe for andre, de også gør,- ellers kan man jo holde sig væk fra alt....

Mvh

Gucci

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 200 point
Dato : 10-03-10 06:26

Alle faktura til det offentlige eller en afdeling skal sendes elektronisk i dag. Du kan evt. bruge denne side:
https://www.virk.dk/myndigheder/ITST/NemHandel_Fakturablanket/afsend_faktura

EAN nummeret ref. til en helt bestemt afdeling hos den pågældende kommune.
Man kan normalt finde disse ean nr på kommunens hjemmeside eller få dem hos kommunen. Når en kommunal ansat afgiver en ordre får man samtidig et ean med (det gør jeg).
Dit CVR nr. skal også på dine faktura du sender ud til ku nderne. Der er firmaer er ikke betaler, hvis et cvr nr. ikke står på fakturaen. Skriv også hvornår den skal betales.
Husk at få bankforbindelse med så pengene kan overføres til dig.

Du kan selv lave dine egne fakturaer. Du kan lave en simpel opstilling i f.eks. word.

Dette skulle være nok til at du kan komme i gang.

hawaii7

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 10-03-10 21:11

Citat
Du kan selv lave dine egne fakturaer. Du kan lave en simpel opstilling i f.eks. word.

Denne skabelon kan gøre det en hel del nemmere
http://bedreword.dk/faktura/index.html

Citat
Der er firmaer er ikke betaler, hvis et cvr nr. ikke står på fakturaen

Jeps, manglende CVR/EAN = ingen penge

Godkendelse af svar
Fra : Gucci1704

Dato : 11-03-10 07:57

Tak for svaret hawaii7.