/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Fjern dubletter funktionen i excel.
Fra : Benneweis
Vist : 1638 gange
20 point
Dato : 09-03-10 09:43

Hej.

Jeg har problemer med at gennemskue funtionen "fjern dubletter" i excel 2008.
Jeg har en stor adresseliste på 5150 poster som er renset for dubletter på både adresse og telefonnummer, men når jeg så ligger nogle nye poster ind neden under de eksisterende og bruger funktionen fjern dubletter, så forsvinder nogle af mine gamle poster og det skulle de jo ikke. den skulle jo slette fra bunden af og derfor kun fjerne af de nye poster.

Nogen der har oplevet det samme, og ved hvorfor det sker og hvordan man undgår det.

/Benneweis, (undskyld det lave antal point for svar, men er ny her inde og har ikke flere)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-03-10 16:20

Pointene er underordnet, de har ikke længere den store værdi som før i tiden.
Jeg har ikke prøvet den funktion i excel, men jeg kunne tænke mig, at den virker lige som sorteringsfunktionen, at den kan starte oppefra eller nedefra, alt efter den ønskede indstilling.

Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 20 point
Dato : 09-03-10 18:42

Hvad med denne.

Klik ind på en celle i den kolonne der skal undersøges, og start så makroen.
Baggrunden på dubletterne bliver rød.

Tjek om det er ok, så kan du køre den næste makro

Den næste makro sletter rækkerne med de røde celler
Der skal du også klikke ind på en celle i den kolonne der skal undersøges

Public Sub MakerDubletterRøde()
col = ActiveCell.Column
Rowcount = Cells(65536, col).End(xlUp).Row
Range(Cells(1, col), Cells(65536, col).End(xlUp)).Select
For I = 1 To Rowcount
If Cells(I, col).Interior.ColorIndex <> 3 Or Cells(I, col) <> "" Then
For I1 = I + 1 To Rowcount
If Cells(I, col) = Cells(I1, col) Then
Cells(I1, col).Interior.ColorIndex = 3
End If
Next
End If
Next
End Sub

Public Sub FjernDubletterRøde()
col = ActiveCell.Column
Rowcount = Cells(65536, col).End(xlUp).Row
Range(Cells(1, col), Cells(65536, col).End(xlUp)).Select
For I = 1 To Rowcount
If Cells(I, col).Interior.ColorIndex = 3 Then
Cells(I, col).EntireRow.Delete Shift:=xlUp
I = I - 1
Rowcount = Rowcount - 1
End If
Next
End Sub

Godkendelse af svar
Fra : Benneweis

Dato : 10-03-10 10:16

Tak for svaret Rosco40.

det løste mit umiddelbare problem. Men min nysgerrighed byder mig stadigt at forsøge at finde en forklaring på hvordan excels egen fjerndubletter funktion virker eller nærmere ikke virker.