/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Svejsning med flaskegas ?
Fra : coehlen
Vist : 2107 gange
100 point
Dato : 07-03-10 14:00

Stod lige en weekend og skulle til at svejse med mit autogenanlæg, - og så var acetylenflasken tom !
Kan man svejse med flaskegassen til gaskomfuret ?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 07-03-10 14:21

prøv bare

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-03-10 14:24

Som Brorteil skriver, så prøv, men jeg tror ikke du kan... jeg tror der er for lidt tryk på

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-03-10 14:36

Man kan bruge Den almindelige flaskegass til skæring, men ikke til svejsning. Der skal bare forvarmes medens hovedenergien kommer fra stålets forbrænding i ren ilt.

Problemet har ikke med trykket at gøre. flaskegassen har som regel endda større tryk end en acetylenflaske.
Men energien i acetylen er en delstørre. Derfor kan kun den give den helt fine lille koncentrerede flamme varm nok til at smelte stålet præcist på et sted.

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 07-03-10 14:46

Til "transor".
Skal det forstås sådan, at man kunkan svejse små emner (f.eks 1 mm plade)- eller kan det slet ikke lade sig gøre ?
(bare så jeg ikke forgæves prøver at rigge det hele til igen !)

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 07-03-10 19:12

En blanding af ”flaskegas” (propangas) og ilt har været kendt og brugt i mange år,
især til at ”skære” med en skærebrænder,

der findes skærebrændere både til acetylengas, og propangas,
forskellen består i ’injektoren’
(sidder normalt i bunden af brænderindsatsen, når den er todelt)

’injektoren’ kan skiftes ud,.. efter hvilken type gas du bruger,
propangas udmærker sig ved at brænde meget rent,..
dvs. soder ikke brænder, håndtag mm. som acetylengas gør,

når metallet er varmet op, er det ilten, der skærer, (der kan faktisk slukkes for gassen)
propangas giver en blød behagelig flamme, som er særdeles velegnet til lodning,
’slaglodning og sølv-slaglodning’ i messing, kobber mm.

desværre er den bløde flamme IKKE velegnet til traditionel svejsning, (jern / stål)
det skyldes at den bløde flamme IKKE kan styre smeltebadet, på samme måde som den traditionelle blanding af acetylengas og ilt,.. som laver en meget koncentret flamme,

hvis det skulle lykkes dig at få blandingen til at brænde (flamme),.. og varme materialet op,
vil du sikkert opleve at der pludselig smelter et stort område, som ikke kan svejses sammen.
(du kan altså ikke 'styre' det)

Godkendelse af svar
Fra : coehlen

Dato : 07-03-10 19:17

Tak for svaret EA_HS.