/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rød Georgine smitte
Fra : svendgiversen
Vist : 3356 gange
80 point
Dato : 07-03-10 13:01

Min svoger påstår at hvis man opbevarer flere farver georgin knolde sammen,
bliver de alle røde. når de blomstrer året efter...

Er det rigtigt?
Hvilken proces gør at f. eks. hvide georgin knolde bliver røde??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-03-10 13:12

Min georgineknolde ligger sammen hver vinter, og det er hvide, gule, røde. De har aldrig skiftet farve.

Jeg tror ikke på at de smitter hinanden, jeg tror nærmere at han måske har sat forkert mærke på, da han mærkede den om efteråret. DNA har ikke en tendens til at hoppe fra knold til knold, og det er DNA der styrer farven i blomsten.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-03-10 15:10

Hej Svend.
Citat
Er det rigtigt?

Ja af en eller anden mærkelig grund...aner ikke hvorfor men det gjorde vores også

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-03-10 15:36

Det kan ikke smitte hinanden, det må ligge i generne i forvejen. De er alle forædlede, men der er ingen der kan se i generne hvad farve det bliver. Så de håber på at de beholder farven år efter år, men de kan ikke garantere det.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-03-10 15:38

Hvis knoldene skal skifte farve så kan det skyldes svampe, virus eller bakterie. Altså ude fra kommende årsager.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 07-03-10 16:31

I er ikke alene..... disse tre eksempler er taget fra havenyt.dk og er et stort spørgsmål, som mange diskutere.

Citat
Vi har også fået nogen georginer af min svigerfar som vi år gerne ville prøve...og ja de skulle være i alle forskellige farver.Jeg skal da indrømme at vi var en smule skuffede da vi indså at alle var blevet røde. En nabokone fortalte at det er fordi man om efteråret smitter dem med samme farve når man graver dem op...En anden fortalte det er fordi knoldene er for gamle og skifter til oprindelig farve af hvad de er gensplejset til, men de historier må de længere ud i mosen med;) Hvem har et bedre bud?

Citat
For første gang i mange år har alle mine forskellige georginer skiftet farve til lyserødt, ganske smukt, men lidt ærgeligt. Læser man hele denne tråd igennem er der flere havefolk med dette problem. Min teori er, at planterne har stået for længe i samme jord, altså jordtræthed. Jeg vil prøve at blande en gang hestemøj i bedet til foråret og se om det hjælper på kuløren.

Citat
Nogle af mine kæmpestore georginer, har i år fået en helt anden farve, end de havde sidste år. Der var de helt og holdent orange, med røde skygger. Iår har de samme knolde givet blegrøde blomster med hvide spidser. Det er helt ejeg har af den type.

Camilla Plum

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-03-10 16:45

Det bekræfter hvad min svoger sagde...

En gammel erfaren georgine dyrker opbavarede sine knolde i mange små rum,
og da min svoger spurgte hvorfor, sagde hun: Ellers bliver de alle røde"

Så er der vel ingen tvivl mere om farveskift?
Nu er spørgsmålet: Hvordan??

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 07-03-10 16:55

Citat
Nu er spørgsmålet: Hvordan??

Det spørgsmål er der rigtig mange der stiller, men jeg har ikke kunne finde nogen, der 100% kan sige, hvorfor det sker. Men der er åbenbart mange der gør den erfaring, som din svoger, så'e...

Måske hvis der kom en biokemiker på banen........

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-03-10 19:27

Jeg har mine georgin knolde i poser (en i hver) dette fordi så kan jeg bedre transportere dem og starte dem i foråret.
Når dette er sagt vil jeg gerne komme tilbage til spørgsmålet. Jeg har 3 forskellige farver tilbage ( havde 8 før) Dem jag har er hvid -rød med hvid spids og så dem der er flest af -lilla. Så det jeg tror er at måske bier bestøver dem tilbage til den oprindelige farve ???!!!
Min far var helt vild med tulipaner og havde mange forskellige farver -men med tiden blev de alle røde og han blev nødt til at bytte dem ud med nye.
Så jeg vil mene at det er fordi knoldene går tilbage til det uforædlede ophav .
Jeg ser forskel på knoldene i forhold til fason hvid er mere aflang

Accepteret svar
Fra : Christa.N

Modtaget 80 point
Dato : 07-03-10 20:26

Citat
En anden fortalte det er fordi knoldene er for gamle og skifter til oprindelig farve af hvad de er gensplejset til

Personligt tror jeg at det er noget bio-gen-agtigt der sker med tiden, hvor knoldene bliver udvasket af bestøvning og måske ikke 100% optimal opbevaring - og så ender med sin oprindelige farve......
Min konklusion er at de er for gamle

Jeg synes ellers at røde er rigtig flotte !

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-10 09:20

Tak for svaret Christa.N.