/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Når nettet går ind, går takten ud?
Fra : vagnr
Vist : 600 gange
100 point
Dato : 02-03-10 20:29

Hej Kanduer

Spm. er en fri fortolkning af, når øllet går ind, går forstanden ud.

Som de af jer der abonnerer på politik sikkert har opdaget, er jeg aktiv på denne kategori. Det er jeg bl.a. også på madlavning, men det vækker vist færre følelser, i hvert fald er der på madlavning flere "positive klap", som det for nogle år siden hed på managementsprog, end på politik.

Når jeg sådan kigger rundt på min kontakt med andre mennesker, og deres med mig, er der en klar forskel, her efter "pænhed", pænest/behageligst først.

Mennesker er fysisk sammen og udveksler synspunkter.

Telefon med folk man kender

.......

Bilisme og anden anonym trafik (fingeren er bedst på afstand)

Netfora med eget navn (jeg deltager på ing.dk, hvor alle optræder med rigtigt navn (tror jeg), det er kontant, men ikke injuriende)

Netfora, anonyme

Og med sidste kategori er vi ved Kandu.

(Jeg er sikker på, at nogle vil sende citater af tumpede ting jeg har skrevet her, det er jeg helt opmærksom på, men håber jeg er blevet klogere undervejs [hvorfor har vi ikke en smiley med en glorie om hovedet?])

Er det kun mig der savner lidt netikette, fx denne, der er planket fra EMU.dk, Dks undervisningsportal:

"Netikette-regler

Selvom forskellige sites har forskellige regler for ordstyring, findes der nogle helt generelle regler for, hvordan man opfører sig ordentligt, og bevarer en god tone.

Her er 10 råd om gode netikette:

1.Glem ikke, at der sidder et rigtigt menneske bag maskinen.
2.Opfør dig på nettet som du gør i det virkelige liv, hvor høflighed bringer dig længst.
3.Vær klar over hvor du befinder sig.
4.Tag hensyn til andres tid.
5.Giv et godt indtryk af dig selv.
6.Del ud af din viden.
7.Vær med til at forhindre misbrug af tjenester på nettet.
8.Respekter andres privatliv.
9.Misbrug ikke den magt du har, som f.eks. anonymitet.
10.Tilgiv andre deres fejl.

www.saftonline.dk"

Jeg syntes det kunne være et løft i kvaliteten, hvis man kunne lave nogle netiketteregler her på Kandu, og få lavet et system, der effektivt forhindrer multiprofiler, som jo giver ekstra anonymitet!

Havd syntes I?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-10 20:43

Citat
hvorfor har vi ikke en smiley med en glorie om hovedet?

Citat
Jeg syntes det kunne være et løft i kvaliteten, hvis man kunne lave nogle netiketteregler her på Kandu,

Ingen grund til at lave noget der allerede findes

Problemet er blot at man tilsyneladende er ligeglad med om det bliver overholdt - INDTIL nogen har "brokket" sig længe nok....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-10 20:46

Jeg har selv haft flere profiler men har ikke "gemt" mig bag dem.
De havde alle samme grundholdning og skiftede ikke ham.

Den gloriesmiley er da her.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-10 20:49

Citat
1.Glem ikke, at der sidder et rigtigt menneske bag maskinen.

Det er til tider IKKE nemt at se
Citat
2.Opfør dig på nettet som du gør i det virkelige liv, hvor høflighed bringer dig længst.

Det er jo to-sidet
Citat
3.Vær klar over hvor du befinder sig.

DEt er jeg skam også
Citat
4.Tag hensyn til andres tid.

Igen TO-sidet
Citat
5.Giv et godt indtryk af dig selv.

Jamen jeg kunne da ikke finde på andet
Citat
6.Del ud af din viden.

ALTID
Citat
7.Vær med til at forhindre misbrug af tjenester på nettet.

VI kan IKKE bestemme HVAD Kandu godtager
Citat
8.Respekter andres privatliv.

Der er INTET privat på Kandu - vi er alle "brikker" - eller selvforskyldt
Citat
9.Misbrug ikke den magt du har, som f.eks. anonymitet.

Hvem siger også DET sker
Citat
10.Tilgiv andre deres fejl.

Til en VIS grænse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-10 20:54

Kandu "skulle" vist oprindelig have været en videndatabase.....

Problemet er blot at 80% af spørgsmålene INTET har med viden at gøre -

Nå jo viden om google

Dernæst er vel rundt regnet 50% af alle svar accepteret FORDI det var man ville have - uanset om det er rigtigt eller ej

Sidst men ikke mindst har Kandu udviklet sig til et "Arto2" gennem de sidste 2-3 år

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 02-03-10 21:08

Jeg synes vi mangler etikette her på Kandu, ikke som almindelighed men især i specifikke spørgsmål. Og der er en del der glemmer at der sidder personer bag et indlæg.

Man kommer så langt med mennesker, hvis man behandler dem ordentligt. og taler pænt til dem.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-03-10 21:26

11. Indrøm egne fejl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-10 21:37

Citat
Man kommer så langt med mennesker, hvis man behandler dem ordentligt

Indtil man opdager man er til grin

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-03-10 22:58

Ja netop Refi, man skal være hårdhudet for at være her og blande sig. Men sådan er livet og er det for surt så bliver man da bare væk et par dage. Men ellers er det alt for sjovt at være her.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-03-10 07:54

Takker for de foreløbige bidrag.

Min egen erfaring her, og på andre fora, er, at så længe jeg selv holder mig til et rimeligt urbant sprog er det sjældent jeg bliver svinet til, og når jeg ignorerer det i stedet for at svine igen, stopper det.

At der bliver gået hårdt og kontant til mine synspunkter er helt OK, det bliver der jo også i den virkelige verden.

Egntlig kan det hele jo samles i det gamle bibelske (findes sikkert tilsvarende i andre religioner) sådan efter hukommelsen "behandl andre som du gerne selv vil behandles"

Tak for englen, den havde jeg overset. På nettet er det, som jeg så fornylig i et madspm., vigtigt med smileyer der viser intentionen, det er en utilstrækkelig erstatning for mimik, gestik osv., men dog bedre end ingenting

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 05-03-10 18:10

Tak for svaret granner01.

Jeg er ikke overrasket over den beskedne respons, etikette (med eller uden n) har lidt trange kår i landet for tiden. Hver gang jeg er i udlandet (næsten, da) bliver jeg positivt overrasket over hvor høflige folk er, og beskæmmet når jeg vender hjem igen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-03-10 18:21

Og jeg har hele mit liv været glad og smilende, og jeg har fået så mange smil og venskaber på den konto. Og hvis man så behandler mennesker ordentligt, så har man venner hele livet.