/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Nyt oliefyr
Fra : Rosalil
Vist : 781 gange
100 point
Dato : 28-02-10 23:13

Jeg skal have nyt fyr på et tidspunkt.

Det skal ikke være jordvarme eller varmepumpe. Ikke råd, så lad være med at anbefale det.

Det ser ud som om man køber fyr og beholder til vandet hver for sig? Er der andet man skal have for øje når man skal have nyt fyr? Flere dele man opdager at have glemt når man bestiller et fyr?

Mvh Rosalil

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-10 00:02

Hvis der er plads nok - så vil jeg foretrække varmtvandsbeholder og fyr hver for sig.
Det giver en smule mere montering men er nemmere at udskifte.
Køber du selv ind hos grossist, så aftal lige montering først, hvis du ikke selv gør det.
Husk at igangsætning må du ikke selv.

Du skal også bruge sikkerhedsagregat til varmtvandsbeholderen
Shunt med styring varme/vand
Sikkerhedsventil til varmen
Påfyldning med aftagelig slange

Det er hvad jeg lige kommer i tanke om.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-03-10 00:40

Man kan have en såkaldt unit, som i en indklædning har både fyr centralvarmekedel og varmvandsbeholder.
Derfor kan man godt købe fyret separat, som en reservedel til unitten.

Andre har det som 3 forskellige dele, som kan være fra forskellige leverandører.

Men de skal selvfølgelig størrelsesmæssigt være afstemt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-03-10 07:25

her fra den 1 marst kan du få op til 20000 kr i tilskud ved udskiftning af dit oliefyr
http://www.klogenergi.dk/?gclid=CKLti-D0lqACFQIUzAodF2ET6g

(det er staten der giver tilskud) så der er mange at vælge i mellem=

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-10 15:05

rotw

Der gives ikke tilskud til at skifte et oliefyr, der gives tilskud til at skifte til anden energi.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-03-10 16:36
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-03-10 17:15

og hvis du vil halvere din varmeregning, skal du købe et pillefyr. det kan varmt anbefales, og der er ikke ret meget arbejde med det. du skal selvfølgelig bruge lidt plads til pillerne, men det er normalt ikke noget problem. et komplet anlæg i super kvalitet kan fåes til ca 25000. med lidt god vilje er det tjent hjem på under 4 år. det er da ikke så ringe endda. og hvis du oveni købet kan få tilskud, så ser det jo helt fornuftigt ud.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 01-03-10 19:49

Har fået et tilbud på varmepumpe 120000kr (og den årlige udgift var den samme som oliefyret er nu, så det kan jeg ikke se nogen fidus ved) og jordvarme dyrere. Der er ikke plads til pillerne. Jeg holder mig til oliefyret.

Man kan have en såkaldt unit, som i en indklædning har både fyr centralvarmekedel og varmvandsbeholder.
Derfor kan man godt købe fyret separat, som en reservedel til unitten.

Andre har det som 3 forskellige dele, som kan være fra forskellige leverandører.

Men de skal selvfølgelig størrelsesmæssigt være afstemt.

Jeg skal vist have alle tre dele, og de skal være samlet, der er ikke så meget plads til det. Hvad er forskellen på fyr og kedel? - troede faktisk det var fyret.

Jeg troede også sikkerhedensagregatet (hvad det så er, var includeret i vandbeholderen, det kan da ikke undværes vel?

Godt jeg lige blev klar over hvor meget der høre med, man bliver jo altid overrasket over alt det man tror er includeret.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 02-03-10 16:23

for og forklare det lidt simpelt, fyret er det som laver flammen, og blæsser luft ind, kedlen er der hvor flammen sådan set brænder i, og laver varme, som så bliver overført til centralvarme vandet!

Mange blander tit kedel og fyr sammen, så det kan give lidt forvirring, fyret kaldes også en brænder.

Hvis man har en ekstern varmtvands beholder følger der IKKE sikkerheds agregat med, MEN det kan IKKE undværes! er lidt i tvivl om det mon ikke sidder i en såkaldt unit, men spørg hvor du evt vil købe en sådan..

Håber det hjælper lidt på begreberne :)

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 02-03-10 16:26

men måske det alligevel er værd og overveje en seperat beholder, og så evt købe en som kan suppleres med solvarme, til det varme vand, bare en strejf tænke, måske du ikke har penge til det nu, men så er anlæggetforberedt, og ber der noget som er sikkert er det at olie ikke bliver billigere..

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 03-03-10 21:45

Tak for hjælpen Skaerm.

Det er lige netop begreberne som volder en del vanskeligheder. Så det var en rigtig god hjælp.

Ja det er rigtig nok at olien ikke bliver billigere, men fyret/kedlen holder jo heller ikke evigt.
Den beholder du taler om at købe seperat, er det så vandbeholderen? Hvor meget fylder sådan en?

Accepteret svar
Fra : skaerm

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-10 08:02

ja, det er varmt vandsbeholderen, hvor der så er en indbygget varme spiral i, som senere kan sættes til solvarmen ( der er jo faktisk 2, den anden er så til og sætte til kedlen).
men det er klart at det er noget som vil fylde en del, da man skal have en lidt større beholder for og udnytte solvarmen.
En normal varmtvandsbeholder er typisk på f.eks 100 liter, hvilket er rigeligt, for din kedel sørger jo hele tiden for og holde vandet i den varmt.
Men skal man have solvarme er det jo kun i dag timerne at vandet varmes op, derfor er en sådan beholder tit på f.eks 300 liter, for og sikre at der er nok varmt vand, til næste dag, nå solen igen varmer det op.

Det blev en lidt lang historie, men pointen er: en Unit, altså 3 i 1 er det som vil fylde mindst, og skal du have solvarme må du regne med og bruge nogot mere plads.

Du skriver kedlen osv jo ikke holder evigt, det er jo rigtigt, men en 25-30 bør det da kunne holde, og på den tid vil du kunne spare meget på olie regningen ved og supplere med sol energi.

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 04-03-10 16:58

Tak for svaret skaerm.