/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kronvildt i Tyskland
Fra : Provsten1
Vist : 703 gange
200 point
Dato : 28-02-10 17:22

Jeg hørte under en middag i aftes den 27.02.10, en diskusion om dansk kronvildt der krydser grænsen til Tyskland i så store antal, at det er problematisk for det tyske forstvæsen at holde deres nyplantninger og det lidt større fri for omfattende skader.
Fra tysk side har man spurgt, om det ikke er muligt at hjælpe med at forhindre for mange dyr i at søge føde på den tyske side - men det skulle danske jægere have nægtet !!
Spørgsmålet er derfor - hvorfor er dansk kronvildt så vigtigt, at vi ikke kan hjælpe vore naboer ?
Vi kan måske ikke forvente hjælp fra tysk side, i vore bestræbelser på at bremse indtrængen af vildsvin sydfra ? Den ene tjeneste er vel den anden værd ?

Hvad synes I ?

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-02-10 17:52

Min mening er, at dyr ikke kender og derfor heller ikke respekterer landegrænser

Og derfor kan dyrene gå hvorhen de vil uden det er nogens ansvar, da dyrene er en fritlevende del af naturen.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-02-10 19:00

Jeg har faktisk ikke rigtig nogen mening om sagen, men jeg har været inde på DJ's hjemmeside og fundet dette her.
Citat
Torben Ravn mente, at man i Slesvig-Holsten måtte se kronvildtekspansionen som en del af naturens udvikling og gav i øvrigt tyskernes egne omfattende majsmarker, der giver både ly og føde, en stor del af skylden for, at det danske kronvildt fra bestandene ved landegrænsen tager på togter syd for grænsen.

Jens Hangaard Nielsen viste stor forståelse over for de problemer, man har med kronvildtet i Nordfriesland, men plæderede for, at der måtte findes andre måder at minimere problemerne, idet en hårdere afskydning af kronvildtet i det danske grænseland, blot for at minimere udvandringen sydpå, hverken var praktisk eller politisk gennemførlig.

– Omvendt gør vi bestemt ikke noget for at få vores kronvildt til at gå ned til jer. Faktisk vil vi da meget hellere beholde det til vores egne jagter, lød det med et smil fra Jens Hangaard Nielsen.

Aftenen, der blev gennemført som et led i det grænseoverskridende samarbejde mellem Danmarks Jægerforbunds kreds 4 og Landesjagdverband Schleswig-Holstein, førte således til en betydeligt større forståelse for de vidt forskellige forvaltningstraditioner, som gør sig gældende, når det gælder vildt, og ikke mindst hjortevildt, henholdsvis nord og syd for grænsen.

Nogen hurtig løsning på deres kronvildtproblemer fik de tyske deltagere ikke med hjem. Til gengæld en masse inspiration til, hvordan sagerne måske også kunne gribes an. For de 12 danske deltagere, der blandt andet talte vildtkonsulent Klaus Sloth, en række medlemmer af Kronvildtgruppe Sønderjylland og samtlige fire JKF-formænd fra det sønderjyske område, gav aftenen ud over en god indsigt i den tyske kronvildtforvaltning også en mængde nyttig viden om forvaltningen af arterne vildsvin og mårhund ud fra erfaringerne syd for grænsen.

Ovenstående er sakset fra Danmarks Jægerforbunds hjemmeside. (nu skulle det med ophavsretten være på plads)

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 28-02-10 19:58

Ovenstående er sakset fra Danmarks Jægerforbunds hjemmeside. (nu skulle det med ophavsretten være på plads)
Ikke hvis du har fået retten til at udbrede det fra DJ, så behøver du ikke oplyse det
MEN nu til dette hersens kronvildt som mange danske jordejere og landmænd døjer med. Jeg tror ikke det bliver med at gå med udbredelsen af det danske kronvildt, de danske skovejere bliver nødt til at gøre noget, den danske stat vil ikke gå ind og yde økonomisk støtte til de berørte jordejere, som har kronvildt på fri kost

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-02-10 20:13

Sanhedsvidnet er for en gang skyld, formedentlig uden at vide det inde på noget af det centrale:

Der er stor forskel på jagt i Tyskland og Danmark (Polen forøvrigt også) Der betaler jægerne udover jagtlejen nemlig også kompensation for vildt skader,det vil sige at nedlægger de ikke det antal dyr, som skal nedlægges på det pågældende revier i forhold til dets bære evne må de betale..

En regel som nok er indført mest p.g.a. vildsvinene, men den gælder altså også det klovbærende vildt.
Og det er den egentlige årsag til, at Tyskerne klager sig.......

N.B. Alle personfnidder indlæg svare jeg ikke på!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 28-02-10 22:44

Sanhedsvidnet er for en gang skyld, formedentlig uden at vide det inde på noget af det centrale:
N.B. Alle personfnidder indlæg svare jeg ikke på!!!!!!!!!!!!

HUSK det Knudsen, øverste linie tyder på du er på vej ud i FNIDDER

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-03-10 01:05

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-03-10 01:07

Havde han vidst det - havde det jo ikke været nødvendigt at spørge....................

Så hvem er det lige, der står ved afgrunden????

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 01-03-10 02:14

De tyskere som mener at det er et problem med kronvildtet, at trykket er for stort, har næppe den fornødne viden til at udtale sig på området. så er den ikke længere.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 01-03-10 08:06

Landesjagdverband Schleswig-Holstein

Har ikke den fornødne viden - det er sandelig en påstand, som kræver en forklaring???

Kronvildt gruppen Sdr. Jylland, de fire JKF formænd, vildtkonsulent K. Sloth og Danmarks Jægerforbund, ville næppe havde brugt tid på et møde,hvis det ikke var folk med viden de skulle være sammen med.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 01-03-10 08:28

Jeg er helt på linie med bb1 - den udtalelse fra webgun, kræver en forklaring !

Iøvrigt er min egen holdning, at selvfølgelig skal vi beskyde kronvildtet langt hårdere end tilfældet er i dag. Det kræver så, at man går bort fra den individuelle jægers bedømmelse af problemerne, men med en bedre styring af bortskydningen fra overordnet side !
Hvis man først har set den skade "hærgende" kronvildt forårsager i en skov, er man slet ikke i tvivl.
Skovdrift er en meget langvarig proces og derfor rammer problemet med kronvildt ekstra hårdt her, i modsætning til agerbruget, som dog også har problemer.

Men det er dejligt at se, at emnet tages seriøst op af deltagerne i tråden.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-03-10 09:20

Da jeg er blacklisted fra bb1's tråde, tillader jeg mig at bruge denne åbne tråd.

Til Bendt Ballegård.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-03-10 08:47

--------------------------------------------------------------------------------
Kære Hugo-Børge.
Nu er du jo ikke så gammel her på KanDu, men har dog nok været med så længe, så du har lagt mærke til, at det du skriver også ofte skrives, når det drejer sig om et tips – altså det kan være svært at placere et emne til alles tilfredshed.

Skriver jeg eksempelvis: Er dette link et bevis på, at også jagt hunde bør deltage i udstillinger?

Ender vi op i debat, som jeg slet ikke ønsker – for selvfølgelig skal en jagt hund også vises på udstilling. Er hunden ikke sund , rask og veludviklet efter racens standard. Duer den heller ikke, som jagthund.

Så spørgsmål og svar må hver enkelt selv finde i linket......
--------------------------------------------------------------------

Så har vi igen den bedrevidende "jagtprofet" med sine belærende kommentarer ! Han ønsker desuden ingen debat om et iøvrigt godt emne !
Jeg er enig med bb1 et stykke hen ad vejen, men enigheden hører op når han skriver, at en hund ikke duer som jagthund, hvis ikke den er sund, rask og veludviklet efter racens standard !
Naturligvis er et godt helbred for en aktiv jagthund en klar fordel, men man tager vel heller ikke en syg hund med på jagt ? Derimod er jeg direkte uenig med ham i, at hunden skal være "veludviklet" for at være en god arbejdshund. Hvad betyder det f.eks. om hunden har underbid ? Eller er kryptocid ? Man skal selvfølgelig ikke avle på sådanne dyr, men arbejdsmæssigt kan de sandelig godt være på højde med en "normal" hund !

Undskyld til Provsten for at optage plads.

Øjenvidnet4

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 200 point
Dato : 02-03-10 09:36

Til provsten4

Min holdning til dit spørgsmål er, at man skal beskyde kronvildtet langt mere intensivt end man gør i dag ! Det gælder iøvrigt alt hjortevildt efter min mening.
Alle disse selvbestaltetede kronvildt-grupper, som skal kloge sig på vildets og andre jægeres vegne, er med til at ødelægge en "fri" jagtbane. Som jeg ser det, er det udelukkende for at få jagtlejen i vejret på alle lokaliteter hvor man ser stort på skaderne, blot man kan få flere penge i kassen fra jagtlejerne !!
At vi i Danmark samtidig beskylder tyskerne for ikke at gøre nok for at decimere vildtsvinebestanden i Nordtyskland, er blot endnu et billede af den dobbeltmoral der hersker på området.
Ja til ulve og vildsvin i den danske fauna og ja til hårdere beskydning af hjortevildt, specielt kronvildt.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-03-10 14:43

Så har vi igen den bedrevidende "jagtprofet" med sine belærende kommentarer ! Han ønsker desuden ingen debat om et iøvrigt godt emne !
Jeg er enig med bb1 et stykke hen ad vejen, men enigheden hører op når han skriver, at en hund ikke duer som jagthund, hvis ikke den er sund, rask og veludviklet efter racens standard !
Naturligvis er et godt helbred for en aktiv jagthund en klar fordel, men man tager vel heller ikke en syg hund med på jagt ? Derimod er jeg direkte uenig med ham i, at hunden skal være "veludviklet" for at være en god arbejdshund. Hvad betyder det f.eks. om hunden har underbid ? Eller er kryptocid ? Man skal selvfølgelig ikke avle på sådanne dyr, men arbejdsmæssigt kan de sandelig godt være på højde med en "normal" hund !

Undskyld til Provsten for at optage plads.

Øjenvidnet4
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PERSONFNIDDER AF FØRSTE KLASSE..
At Øjenvidnet4 er udelukket fra mine tråde er netop fordi han ikke kan holde sig fra at være personlig. Kan han ikke tåle andre har en anden mening end den han har selv - Er det selvfølgelig først og fremmest hans eget problem, men når han med sit PERSONFNIDDER vil ødelægge alle andre tråde, så må nogle flere sige stop og som jeg udelukke ham, det er den eneste efektive måde, at få ro her inde

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-03-10 15:27

Kære Bendt Ballegård

Nej hvor du kan ! Du kalder jo alting personfnidder du ikke er enig i ! Når jeg skrev som jeg gjorde skyldtes det det faktum, at du ofte skal være belærende over for andre, "jeg alene vide mentalitet" - jeg har været med på kandu længere end dig og derfor har jeg altid ret". Og det er den holdning jeg påtaler. Tiden er ikke en kvalitet i sig selv, men hvad er indholdet af det skrevne - det må være det der tæller !
Din idé med at udelukke andre fra dine tråde, er blot et sympton på, at du ikke aner hvad du skal svare på mange spørgsmål, fordi du meget tit har fået dig viklet ind i nogle søforklaringer der hverken er hold i eller fornuft bag.
Den mest effektive måde at få ro herinde er at udelukke dig fuldstændig - det har jo vist sig, at når du ikke har deltaget i en periode, ja så er der fred og fordragelighed. Hvor du færdes, er der altid ballade - lille Balladegård Nathue Knudsen.
Hvorfor svarer du ikke på nogle af tingene om hundene ? Er det fordi den store hundeinstruktør ikke forstår hvorledes tingene hænger sammen ? Det er nemmere at begynde al din tågesnak om personfnidder.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-03-10 16:25

Hvis ikke det sidste indlæg er personfnidder hvad er så..........................

Her blev stillet et spørgsmål...

Havde du stillet det også jeg havde svaret: Så havde du kaldt det: "Jeg allene vide mentalitet" -
husk du skriver det selv!!! - Er man ikke enig med dig - så er det fordi man allene vide!!

Du er helt udenfor P.R.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-03-10 18:25

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 02-03-10 17:30

--------------------------------------------------------------------------------
Nå men så een gang til for prins Knud..

Citat
Er hunden ikke sund , rask og veludviklet efter racens standard. Duer den heller ikke, som jagthund.

Det var hvad du skrev - hverken mere eller mindre.
-----------------------------------------------------------

Heidi-Ho har helt ret lille Ballegård - igen forsøger du at omgå facts.

Øjenvidnet4

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 03-03-10 07:32

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 03-03-10 07:45

Tak til Provsten for point