/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Ro på post
Fra : HFranzen
Vist : 1873 gange
50 point
Dato : 27-02-10 15:53

Ro på post er vigtig, hvad gøres der for at få folks køtere til at holde mund når de står på post?
Ingen fnidder tak

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 27-02-10 17:53

Kære HFranzen

Hvad så med dem der taler i mobiltelefon på post? det har altid undret mig, at folk der har besluttet at tage en dag fri for at gå på jagt i gode venners lag, ikke kan have deres mobil slukket
TRD

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 27-02-10 18:40

Mobilsnak under jagten.!!!! Der er ikke noget mere irriterende.
Vi har indført kæmpebøder.

Men tilbage til spørgsmålet.
Er der en eller anden herinde, der har en løsning på problemet, hvis man er så uheldig at være ejer af en hund der hyler og piver på posten.
For det er sku' irriterende at høre på.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-02-10 19:53

Lad den blive hjemme.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 27-02-10 20:57

Åh ja, LuffeA, det var en mulighed.
Meeen, ved nærmere eftertanke kan vi ikke bruge den mulighed.
Vi må ikke gå på jagt uden at vi medbringer en apporterende hund.
Men fordi hunden piver og er uroligt på post, kan hunden jo godt være en udemærket apportør.

Såee, desværre LuffeA, dit svar var ikke godt nok.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 28-02-10 08:31

Mit bud er det fordi jægerne tager deres hunde for tidlig med på jagt og vi stående hundefolk er slemme til det. hunden skal lære ro på post, denne diciplin er lige så vigtig, som stand, vandarbejde og apportering, der kan vi lære meget af retriever folket

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 50 point
Dato : 28-02-10 09:06

Der gøres alt for lidt for at komme problemet til livs ! Sandhedsvidnet er inde på noget rigtigt - de fleste hunde er slet ikke færdigdresserede, når de bliver slæbt med på jagt første gang. Ofte ser man store hvalpe og unghunde, tit ikke ældre end 7-9 mdr., som skal "opføre" sig som voksne , mentalt bedre rustede hunde på 2 år - det er en umulighed og ganske urimeligt over for den unge hund, som på den ene side gerne vil det hele, men som psykisk slet ikke kan kapere al den virak som en jagt ofte er !
Så derfor: Brug masser af tid på jeres hvalpe/unge hunde og vent for guds skyld med at slæbe den med på jagt, indtil den er færdigudviklet, så har man tiden til at forme vovsen som man gerne vil.
Sandhedsvidnet har ret i, at retriever-hundene bliver dresseret på en helt anden måde end de stående hunde, som i alt for stort tal stadig bliver dresseret efter gammeldags principper, bl.a. med tvangsapportering. Det skal dog siges, at retrieverne er helt anderledes at arbejde med - de kan slet ikke lade være med at behage deres førere, så allerede der har de et fortrin.
Dette hjælper dog ikke de voksne hunde som har problemet - det er næsten umuligt at pille unoden
af en gammel basse, men prøv at troppe op på jagt med hund men uden bøsse og koncentrer dig så om hunden hele dagen - det vil hjælpe på mange hunde med denne "opmærksomhed". Det sidste man i hvert tilfælde ikke skal gøre, er at banke hunden - for de fleste hjælper det ikke. Men forsøg naturligvis at irettesætte på det rigtige tidspunkt og ikke flere minutter eller timer efter "udåden".

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 28-02-10 10:36

Tændte mobiltelefoner med på jagt ? Nej tak. Medbring gerne en SLUKKET telefon, som kan bruges i NØDSTILFÆLDE !!
Det er en fornøjelse at få indsigt i hunde-opdragelse med Øjenvidnets kloge ord - dem går man som regel ikke fejl af. Behandl vore firbenede jagtkammerater med respekt, men glem ikke de stadig er nederste trin på rangstigen i familien. Al den tvangs-dressur der stadig er fremherskende i visse foreninger, er en svøbe som burde forbydes (hvis muligt?) - hunde er såmænd ikke anderledes indrettede end mennesker: Vi er som vi bliver behandlede af vore omgivelser !!

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-02-10 13:57

Til trods for, at min hund (tysk langhåret - 6 år) er rimeligt afrettet, forsætter jeg hundedressuren - og vi nyder at komme ud iblandt andre hunde og hundeejere.
Der er altid noget i dressuren man lige kan stramme op på - og altid nye input til hundeejeren.

Mht. tvangsdresseur og tvangsapportering. Bruger man stadig disse oldnordiske træningsmetoder.?
Jeg troede, i min naivitet, at disse metoder var afskaffet for laaaaaaaang tid siden.

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 28-02-10 14:57

Respekt for svarerne, men hjælper det på piberi?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-02-10 15:04

Hej Heidi-Ho

Det lyder som et rigtigt godt team, dig og den langhårede(hund). Netop det med at fortsætte med bare en lille smule lydighedsdressur, giver én meget igen, da man ALTID kan arbejde med en lydig hund ! Apportering, dirigering m.m., skal naturligvis også trimmes og det er en rigtig god ide hvis nogle gode venner træner lidt sammen - man kan hjælpe hinanden og, ikke mindst, man kommer ud når man har en aftale !
Desværre findes der stadig nogle mennesker som tror de kan banke sig igennem verden også blandt jagt-hundefolk. Ja de oldnordiske metoder, trives i bedste velgående i visse kredse, ja selv i jagtforenings-regi ! Men retfærdighedsvist skal det også med, at flere og flere har fundet ud af at behandle deres hunde anstændigt.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 01-03-10 02:20

skyd lortet, med undskyldningen at "foden skred på koblingenen"

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 01-03-10 10:24

Du er sørme noget af en hård nyser, webgun.

Jeg kan levende forestille mig scenariet hvor der står en flok jægere med hunde rundt om en remise. En af hundene begynder at pive og hyle af utålmodighed - og lige med et, skubber webgun sikringen frem.......og..... BANG.....Goodbye Ruth til den hund - Uhyre effektiv måde at stoppe det piveri på, må jeg sige.

Webgun, jeg er sikker på du joker når du skriver "skyd lortet"....??
Man kunne da f.eks. forære hunden væk til en familie der ikke går på jagt. Ligefrem at skyde hunden.???? Det henhører vel under det man kalder for; Jægeren var sindsyg i gerningsøjeblikket.

Godkendelse af svar
Fra : HFranzen

Dato : 02-03-10 15:53

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 02-03-10 16:52

Tak for poing

Øjenvidnet4