/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Koen har syv sider - på jysk
Fra : TulleTrik
Vist : 1332 gange
100 point
Dato : 24-02-10 19:54

Hej alle
Tænker at i lige skal have min oversættelse af historien.
Mon google kan gøre det MØJ bedre

Det æ altså om kowen. Kowen æ en husdyr, men dæn kommer åss ujen for æ hus, å dæn løwer særlig å æ land. Dæn kommer åss ind te æ bøj, men det er kuns når dæn ska dø, men det æ æt nøj dæn sjæl bestemmer. Dæn går ude hile året, untawen det ti, hvor dæn stoer ind i æ stald.

Kowen har syv sider, dæn øver side, dæn neje side, dæn forre side, dæn bagge side, dæn jen side, dæn ån side og a innerside.
Å dæn forre side sæjer a huer og det hår’en for te at hornen ka ha nøj å sæj fast å. A horn er kuns te pønt, de ka æt bevæg sæ, men det ka ørerne, di sæjjer oss å æ huer li ve sidæn a æ hornene.
Foran på huer sæjjer to kowøvn. A kow si mund, kaldes en mul, det æ nok fordi dæn sæjer muh.
Å dæn bagge side sæjjer halen, dæn bruwer’en te a jav flover væk mæ, så di æ ska fal nier i æ mjælk å drown.
Å dæn øver side å dæn jen side o å dæn ån side æ der kuns hoer, det kaldes kowhoer, å de altid sam farve som kowen sjæl.
Dæn næje side å kowen æ dæn vintigst for djer hænger mjælken, å når malkpigen lukker op for æ hanner så løwer mjælken ud. Når det torner blywer mjælken suer, mæn hvordæn dæn blywer det hår a æt lær endno.

Kowen hår fier bjen, jen i hvær hjøn, De hier kowbjen, å ka bruwes te å træk søm u mæ.
Kowen spiser æ ret møj, mæn når te dæn spiser gjør’en et te gjengæld tow gång.
De fied kyer lawer tykmjælk, å når de foer kjerner, lawer de kjernemjælk.

Når kowen hår dårli maw lawer en vost, i æ vost æ der hvoller, men hvordan dæn lawer dem, har a æ lært endno.
Når kowen blywer gammel å dør, så slawter man dæn å sæller dæn tæ høje priser, men hvordan man gjør det, håer a æ lært endno.

Om dæn indvend side å kowen ve a kun, te djer blywer mjælken lawet. Noven kyer håer en klok om æ hals sodæn vier di når æ mjælk æ færdi.
Kowen hår en goe løjtsans, man ka løjt’en lånt væk – det æ det, der gier frisk luvt ud å æ land.

Kowens hvalp hier kall, hvis det æ pijer hier di kvæjer. Kallens fåer hier okse, å det gjør kowens mand åss. Oksen lawer æ mjælk å æ dirfor ingen pattedyr.

Dæn alminlidst kow-sygdom hier kolera, å hvis det æ en hunkow som hår’et hier’et kolorine.
Manden som fanger kowen hier kowfanger, dær er åss en kowfanger foran å æ biler, men det æ en åen slaw.
Når der er mier en ott kyer sammen hier’et en koloni.
Noven kyer graver sæ nier i æ juer, de hier gravkyer å di løwer mest i æ bøjer.
Der æ åss noj der hier billiard-kyer og biograf-kyer å lyntog-kyer, men de kyer som a holler så møj å, det æ dem rijti kyer, å di løwer deruj å æ land.

A hår åss høer te at kowen laver kow-kager, men dem håer a æ smavt endno.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-10 22:21

Ikke lige min dialekt men dog forståelig, mon det skulle være vendelboesk

Kommentar
Fra : webm

Dato : 24-02-10 23:08

Vel snarere Sønderjysk måske - spændende at få opklaret...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-02-10 07:12

Det skal nok være rigtigt, jeg forstår ikke en meter, det ligner noger der er skrevet efter indtagelse af Bindeballe bjesk

Hvis jeg nu anstrenger mig bare lidt, så kan jeg nu godt forstå det alligevel, men det er nu nemmere på dansk

Godt gået, håber i får en god fest

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-10 08:55

Du har begået et par væsentlige fejl:

Det hedder absolut ikke "kowen"...det hedder "Æ kouw"

"Hornene" hedder "Æ huern"

"Halen" hedder "Æ Håål"

Men pyt med skriften, det vigtigste er at den der skal fortælle historien kan "sproget", da det ellers, for os der kan, vil blive en krampagtig affære at lægge øre til.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-02-10 09:14

A ka dælan dronme it forståw dæj slave jøsk

Godkendelse af svar
Fra : TulleTrik

Dato : 02-03-10 19:03

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 02-03-10 22:53

Citat
Tak for svaret dova.

Jow!?

Og hva' var'et så for en sprok et var skrøwn å?