/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Slet visning af tidligere søgte sites?
Fra : cristian2
Vist : 2886 gange
100 point
Dato : 21-02-10 12:06

Jeg er med i en forening hvor der har været debat, fordi der er forlydender om at folk kan "spionere" på de fælles pc'ere. Det kan ses:

1. På web-adresselinjen hvilke sider andre har været inde på, fordi de er muligt at få alle de tidligere søgte webadresser frem.

2. I Google-søgefeltet kan man på samme måde se hvilke ord og ordsammensætninger der tidligere er blevet søgt på.

3. Og i fx Windows Mediaplayer kan man under "Aktuel afspildning" gense de videoklip som andre brugere af pc'en tidligere har været inde på.

Hvordan sletter man disse automatiske henvisninger - og hvordan indstiller man så de fremover ikke vises, både for "1.", "2." og "3."?

Hvis der er andre "spion"-steder jeg har glemt udover de tre nævnte, vil vi selvfølgelig være glade for også at få dem vejledt.

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-02-10 12:10

Hej.
Du går op i funktioner.
Ned i internetindstillinger.
Sær hak i slet browserdata ved afslutning.
Og kør.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-02-10 13:00

Hent ccleaner, den tager næsten alle MRU lister og oversigter
Du glemte bla. oversigt over besøgte steder i IExplore, seneste dokumenter i start

en anden ting, der er folk der kan finde på at installere spionprogrammer på sådan en maskine, så pas på hvad i laver på den

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-02-10 13:22

nåe ja, du spurgte efter andre "spion" steder, en jeg jævnligt bruger er dns-cachen
folk der gerne vil skjule at de har været på "forbudt område" har lært at bruge in private browsing og bliver temmelig overrasket når man alligevel kan se at de har været på en eller anden lyssky side

prøv selv, start --> kør --> cmd + enter -->ipconfig /displaydns+ enter

for at ryde den --> ipconfig /flushdns
eller nemmere, en genstart af maskinen

så er der den anden side af dns, routeren. mange routere kan gemme en logfil over besøgte domæner, så alle med adgang til den kan også se besøgte sider

så er der dns serverne, bla hos opendns kan du få en oversigt over de opslag der er lavet, så hvis det er sat til at bruge opendns (enten direkte på computeren eller også i routeren) er der chance for at folk kan følge med

Accepteret svar
Fra : MatrixRevolution

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-10 22:02

Hej,

Jeg kan fortælle dig om nogle af de andre "spion"-steder, jeg leder lige efter de andre webbaseret.
Typisk ikke :)

1) Hvis i gerne vil være fri for at andre kan se de private dokumenter i menuen start :

Man skal ind i registreringsdatabasen; I skal herefter hen til nøglen:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer

Derefter vælger man værdien i højre ramme der hedder: "NoRecentDocsHistory",
(Hvis den ikke står der skal den oprettes!)
Dette gør men ved at oprette en ny nøgle ved det navn med en binær værdi: 01,00,00,00.

Gør herefter det samme for nøglen "NoRecentDocsMenu".

Herefter skal Windows genstartes.

2) Hvis i vil være fri for at Windows husker hvad man indtaster i "Kør.." under startmenuen:
(Dette er vist kun Windows XP)

Her skal man ind i nøglen:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\RunMRU

Slet herefter alle værdier undtagen nøglen "Default".

Genstart herefter computeren.

Med hensyn til a få Internet Explorer til ikke at huske de sidst besøgte websteder i
addressefeltet, er der en nøgle i reg.databasen der hedder:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\TypedURLs

I kan jo evt. starte med at slette alle værdierne her - undtagen nøglen "Default",
genstarte og se hvad der sker. Om den så fremover er disabled i at gemme må
jeg være jeg svar skyldigt.

Der er selvfølgelig også noget omkring cookies der spiller ind. Disse kan også slås fra
i reg.basen, og man kan få programmer der diabler forskellige cookies.

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 22-02-10 11:20

Hej alle,

Tak for hjælpen foreløbig. Jeg har installeret "ccleaner" og genstartet. Det ser ud til at virke. Men Windows Mediaplayer afspiller stadig tidligere video hvis man klikker på "Aktuel afspildning". Er der nogen der ved hvordan man undgår det?

Tak for hjæpen!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-10 06:30

Det gør du i Indstillinger i Media Player, klik på funktioner - Indstillinger og på fanen Beskyttelse af personlige oplysninger, fjerne markering i Gem fil og URL over i Media Player, klik Anvend og OK

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 10-03-10 09:47

Tak for svaret MatrixRevolution.