/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan formaterer jeg?
Fra : akle
Vist : 879 gange
200 point
Dato : 17-02-10 21:02

Hej!
Jeg har aldrig prøvet det før, men én gang skal jo være første gang. Kører med Windows XP.
Pc'en er super langsom og jeg er træt af den. Alt skal væk så! Hvem kan hjælpe?
Det skal være på den letfattelige måde, så jeg ikke opgiver og kytter hele kassen ud i kulden af ren arrigskab.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-02-10 21:09

At formatere er en drastisk løsning, og det synes jeg du bør bruge som sidste udvej.

Har du prøvet at optimere den og scanne den for alt muligt snavs inden du vælger at formatere?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-10 21:11

Du lægger din Windows cd i drevet og genstarter computeren, når computeren starter og før Windows begynder indlæsning, der skal du vælge Boot menu måske er det F10 tasten men det står nederst på skærmen, der vælger du at starte fra CD drevet, når CDen bliver indlæst så vælger du Ny installation, læs teksten omhyggelig der står nemlig nøjagtig hvilke taster du skal trykke på, vælg at formatere disken, på et tidspunkt genstarter computeren og du får en mulighed for at trykke en tast for at starte fra CD, lad være med det, så starter du nemlig helt forfra, hvis du vil have mere end en partion på harddisken så har du mulighed for ikke at bruge hele harddisken og kan bagefter oprette en partion mere, bare for en sikkerheds skyld.
Husk back up af dine filer først, alt slettes på den partion du formaterer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-10 21:17

Husk også at have din licens nøgle klar, det er den som står på mærkatet der er klæbet på computeren

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-02-10 21:31

Kan det ikke ha' noget med cokkies og diskdefragmentering at gøre ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-10 21:37

Videoen her viser ret fint hvad og hvordan computeren bliver helt frisk af en sådan tur, og du har forhåbnetlig backup af alt også dine foretrukne internetsider og kode ord til mail med mere

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 17-02-10 21:46

Citat
Kan det ikke ha' noget med cokkies og diskdefragmentering at gøre ??

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 17-02-10 21:49

Undskyld - ville ha skrevet noget mere om rensning, men fortrød, da det jo ikke har noget med sp. at gøre .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-10 22:33

Men vi skal lige vide lidt om din computer.
Har du en XP CD
Er det en recovery CD
Har du drivere på en CD (motherbord eller utility)
Har du flere drev .............eks. C: D: E:

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-02-10 22:42

Hej alle. Kigger på det i morgen. Det er lidt halvsent og jeg skal nå at sørge for misserne og alle de dejlige killinger.
I morgen hører i fra mig.
MVH Akle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-10 22:50

Sov godt - husk at fortælle det som Eyvind spørger om, hvis du skal have mere vejledning

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 18-02-10 05:29

Lav en dynamisk opdatering - det gør du ved at sætte din Windows CD i, når du har startet din computer op. Installere Windows XP, står øverst oppe, når CD'en er startet op. Så lægger du et nyt styresystem ind på den plads, hvor det nuværende ligger, og undgår en formatering.
Bagefter skal du installere alle opdateringerne. Du får brug for din licensnøgle.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-10 11:18

Hej igen.
Der er en Recovery CD med, PC'en har C:,D: og E: drev (- backup og recovery).
Drivere ? - ved ikke hvor de ligger. Jeg har en CD hvor der står Application & Support-Disc. Det er en Medion pc, med 1 GB RAM og Intel D CPU 3.00GHZ.
Jeg har aldrig været ret fornøjet med denne computer, da den altid har arbejdet extremt langsomt ved både scannig og billeder. Reaten har været ok.
Hvis pc'en bliver ok efter formateringen, tænker keg på at sætte flere RAM i den.
Flere oplysninger?
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-10 11:23

Det skulle stå; Resten er ok.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 18-02-10 11:32

Alt hvad du behøver er den recovery cd, drivere - programmer - ja computeren bliver lige som den første gang den blev startet og den foretager selv en formatering, det eneste du skal er at lægge cd i drevet og starte computeren (tror jeg - sådan har det været med de recovery som jeg kender)
Og husk så med Medion, det er ikke recovery cd du skal bruge, du skal bruge den der hedder Aplications og support cd!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-10 11:36

Dine recovery filer ligger på drev D, Aplications disken henter filer fra den partion når den gendanner computeren, drev E - er det ikke cd drevet? Eller har du selv oprettet en ny partion?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-10 12:08

Hej!
Der står RECOVER

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-10 12:13

Hvor står der Recover? D-drevet hedder Recover hvis det er det du mener og det drev må du ikke ændre på hvis du vil kunne gendanne din computer

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-10 12:16

Om igen!
Der står RECOVER under E: drev mappen og deri er flere datafiler navngivet Factory.
I D: drevet er der en mappe der er navngivet Driver, så her ligger nok alle drivere jeg skal bruge.

Så skal jeg altså bare sætte Application & Support cd'en i, så formateres det hele selv, og drivere bliver installeret fra D.drevet. Fortået rigtig?
Hvad skal så egentlig den Product Recovery CD-rom bruges til?

PS. Jeg har taget back-up og lagt det ind på en ekstern harddisk.
MVH Akle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-10 12:28

Ja det er rigtig forstået, Medion er så tilsyneladende gået over til at have et drev til drivere og et andet drev til programmer med mere, Application CDen henter hvad den skal bruge fra de to drev
Citat
Hvad skal så egentlig den Product Recovery CD-rom bruges til?
det har jeg heller ikke fundet ud af endnu Medion leverer i modsætning til mange andre, CDer med ti deres computere, jeg har fire men bruger kun Applications og support CDen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-10 13:43

Ja som ovn siger - skal du bruge di recovery CD.

Du må ikke begynde at formatere selv....................

Så enten skal du trykke på en "F " tast under opstart.
eller lægge din recovery i comp. og følge anvisningen.

Jeg gætter på at du har lavet den recovery CD da du fik computeren.
Og det er så den tilstand din recovery CD vil bringe din comp. tilbage til.

Har du ingen brugsanvisning på måden at bruge recovery.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-10 15:03

Citat
Medion leverer i modsætning til mange andre, CDer med til deres computere
du skal ikke gætte du skal vide og jeg har skrevet at Medion leverer CDer med til computere.
Akle skal bare acceptere at starte fra cd og læne sig tilbage og vente, ikke engang licens nøglen skal bruges når der bruges Applications og support cd, og det gør ikke noget at C drevet er formateret først, men det er unødvendig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-10 15:05

Det er en Norton Ghost image der køres ind, det er ikke en Medion ejere selv skal brænde, den er med

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-10 16:13

Nej 'Eyvind' - jeg har ingen brugsanvisning, hvis så var, havde jeg ikke spurgt her i forumet.
Tror, du har misforstået lidt, for jeg ville ikke formatere selv, - jeg skrev "så formateresdet hele selv" (læg mærke til s'et).
Ligeledes gætter du forkert, jeg har ikke lavet noget som helst med cd-recovery selv, for det hele fulgte med ved købet af pc'en.

Tak for hjælpen 'o.v.n' jeg går i gang nu.
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-02-10 17:51

Alt gik perfekt med Application & Support, skønt lidt anderledes end beskrevet i 'kandu', så gik det fint. Der var 3 valgmuligheder og jeg valgte 'slet alt og tilbage til fabrikindstilling'
Tak for hjælpen!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 18-02-10 17:53

Tak for svaret o.v.n..
Nu er pc'en som ny!
MVH Akle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-10 18:30

Selv tak - godt det lykkedes det er ikke hver dag jeg arbejder med Medion computere, jeg havde glemt de muligheder