/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning Emmerlev, Højer,Tønder
Fra : svendgiversen
Vist : 914 gange
388 point
Dato : 17-02-10 10:56

Under Viede 1831 Opslag 207 næstøverst
bliver Mads Andresen Petersen
gift med Kirsten Marie Madsdatter...

Men hvad står der ellers?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-10 12:45

Jeg glemte at oplyse at det er viede i Emmerlev 1826-34, men det fremgår vel af året 1831?

Ifølge min kilde skulle brudgommen Mads Andresen Petersen være født i Emmerlev 6 Jan 1802, men jeg finder ham ikke født der??

Ifølge samme kilde (min nabo) skulle bruden Kirstine Marie Madsdatter (Hougaard)
være født ca 1790, og hendes far skulle hedde Mads til fornavn???

Det sidste tvivler jeg på, fandt denne:
"
CHRISTINA MARIA MATZEN Birth: 21 SEP 1793
Christening: 24 SEP 1793 Tonder, Tonder, Denmark
Parents:
Father: SOEREN MATZEN
Mother: MARGARETHA NIELSEN
"
Det kunne jo være hende?
Men ikke Kirsten/Kirstine men Christina,
(mange hed iøvrigt Catarina der på den tid).

Og så er vi jo i Tønder Amt, det gamle Slesvig, hvor man bevarede efternavnet længe før os...

Så jeg tror ikke på Kirstine Marie Madsdatter (Hougaard) s far hed Mads??
Som min nabos amatør slægtsforsker har konkluderet for år tilbage???

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 17-02-10 13:05

øv kan slet ikke læse noget af det ....
- ville ellers gerne kunne bidrage

Hilsen Christa, der lige er startet på FOF slægtsforskningskursus

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-10 13:23

Så er det jo godt Christa, at du kommer på slægtsforskningskursus...

Måske kunne du udfordre og vise dette afsnit fra Emmerlev til din lærer?

Accepteret svar
Fra : Christa.N

Modtaget 388 point
Dato : 17-02-10 13:33

ja , men jeg har jo også tusind spørgsmål selv - så der er rigeligt med udfordringer, jeg skal tænke på det, hvis der kommer en passende stund !

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-02-10 16:17

Dette skulle være brudens forældre?
"
Tønder, Tønder, Højer og Lø, Emmerlev (Slesvigsk), Kiærgaard, , 11de Familie, FT-1803
Peder Nielsen 42 Gift Huusbonde Gaardbeboer
Cathrine Mari Knudsdatter 40 Gift Hans Kone
Niels Knudsen Pedersen 8 Ugift Deres Børn
Marthe Mari Pedersdatter 5 Ugift Deres Børn
Nis Lausten Pedersen 3 Ugift Deres Børn
Lene Mari Pedersdatter 1 Ugift Deres Børn
"
Men Mads Andresen Petersen, der skulle være født i Emmerlev 6 Jan 1802, er der jo ikke??
Bemærk Marie uden e og skiftende brug af dobbelt sen navne...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-10 10:52

Tak for svaret Christa.N.