/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Dreje termostaten 45 grader
Fra : tjek
Vist : 6398 gange
100 point
Dato : 17-02-10 08:44

Hej!
Jeg skal have drejet termostaten 45 grader til lodret på 3 radiatorer. Er det nødvendigt at tømme vandet af anlægget? (Fjernvarme) og hvordan gør man det? Må man i det hele taget gøre det selv!
På forhånd tak!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-02-10 08:54

Nej, du løsner en skrue på termostaten og drejer den til ønskede stilling og spænder så skruen igen.
Skal du udskifte ventilen som åbner og lukker for vandet, skal du have vandet af, men ikke så længe det kun drejer sig om termostaten.

hawaii7

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-02-10 10:22

Citat
Jeg skal have drejet termostaten 45 grader til lodret på 3 radiatorer. Er det nødvendigt at tømme vandet af anlægget? (Fjernvarme) og hvordan gør man det? Må man i det hele taget gøre det selv!

Jeg går udfra at det er selve metaldelen af termostaden, den der er skruet på rørrene du vil vende lodret.
Det er ikke til at gøre uden at der kommer vand ud, når du løsner radiatorforskruningen.
Du skal have tømt vandet af anlæget så vandstanden er under termostat, for de skal faktisk afmonteres og pakkes om i gevindet for at det bliver tæt igen, det er ikke noget du bare gør på en ½ time. OG OM DU MÅ ?? NEJ ikke med den viden du har på området så lad en fagmand om det, især når det er fjernvarme på anlæget.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 17-02-10 10:33

du kan sagtens dreje den uden og aftappe vandet! Ja, det vil drype lidt fra den, nå du løsner den og indtil du spænder den igen, .em det kan sagtens lade sig gøre! Om du må? ved jeg ikke, kommer vel an på om det er direkte eller inddirekte fjernvarme! Hvis det er inddirekte er det vel og betragte som et lille lukket centralvarme anlæg, og det må du pille alt det du vil ved.

VH Bo Skærm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-10 10:37

Hvis der ikke er fjernføler på den thermostat, så bør thermostathovedet ikke over det varme rør for så vil følingen blive misvisende.
Ved at løsne omløberen lidt i den ene ende kan selve huset ofte drejes lidt uden at det bliver utæt.

Har den siddet der længe ville jeg ikke turde gøre det, for med gamle rør kan det gå galt.
Omløberen løsnes ved at dreje med en rørtang og daske på omløberen samtidig.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 17-02-10 13:33

Hej tjek.
Der er flere ting i det du gerne vil gøre der - hvorfor vil du have de ventiler drejet ?
De gange jeg har været med til at lave det lille trick har det været på grund af møbleringen - de forholdsvis store hoveder har simpelthen været i vejen for en reol eller sofaen, som ikke kunne komme ordentligt ind - nå, videre: hvis din ventil sidder på venstre side af radiatoren er problemet ikke så stort, i så fald skruer du nemlig ventilen 1/4 omgang mere ´på´ røret, hvorimod du, hvis den sidder i højre side skruer den 1/4 omgang ´af´ - omløberen som altid vender ind mod radiatoren skal kun løsnes en ganske lille smule for at dreje ventilen, og den spændes blot bagefter igen med en stor svensknøgle imens du holder på ventilen med en rørtang, så den ikke drejer med.
Problemet kan komme der hvor ventilen er skruet på rørenden - et gammelt anlæg vil ikke altid kunne holde tæt når du løsner ventilen 1/4 omgang, og det vil du som nævnt gøre hvis den sidder i højre side af din radiator - sidder den i venstre side strammer du den i stedet.
Har du ikke en ven eller bekendt som er VVS´er - det er ikke et stort problem, men jeg vil råde dig til lige at få een til at kikke på det du vil gøre og fortælle dig om det er tilrådeligt - det er betydeligt nemmere at vurdere når man lige har set dine ventiler.
Evt. kunne du lægge et par billeder ind her - det ville gøre det lettere at give dig et godt råd.
hilsen
Bennymanden (Blik og VVS)

Godkendelse af svar
Fra : tjek

Dato : 17-02-10 15:39

Tak for svaret til alle. Jeg ringer efter en VVS-mand.
TilBennymand: Jeg er ved at montere radiatorskjulere og termostaterne sidder simpelhen i vejen.
Til Eyvind: Jeg er kalr over at føleren kan blive misvisende, men jeg prøver lige først. (En termostat med separat føler koster vel omkring 500,- kr.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-10 16:25

Med radiatorskjulere bør du nok tænke i fjernfølere.
Men man bruger da også at lade thermostaten stikke lidt ud, selvom der er lavet skjulerkasser.
Husk at der skal være åbning for oven og forneden til ventilation

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 22-02-10 08:32

en termostat med fjernføler fås billigt hos www.primavvs.dk , har selv handlet der.