/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
rørene knager
Fra : Kandu.
Vist : 510 gange
20 point
Dato : 17-02-10 07:37

jeg bor i er hus fra 60'erne. jeg kan godt huske rørene har knagte før, men nu er det helt slemt - jeg vågner om natten når termostaten slår til i soveværelset! det er ikke en susen, nærmere klikken, knagen. er det noget man skal gøre noget ved? jeg forestiller mig det er noget med at rørene udvider sig når det varme vand løber igennem. men kan det larme så meget?
tak.

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 30 point
Dato : 17-02-10 08:03

Ja, det kan godt støje noget!
Vi har kobberrør (vandbåret opvarmning, installeret for ca. 16 år siden ved overgang fra el-varme til gas) i huset, og der hvor de er ført gennem skillevægge kan de sidde og gnave imod, når de opvarmes og afkøles.
Det er noget, som smeden ikke tager hensyn til, men siden har jeg løbende "foret" med rockwool og/eller rørskåle, hvor det er værst, og det har fjernet/reduceret støjen.
Når det er særlig slemt lige nu, er det sandsynligvis pga. det meget kolde vejr vi har i denne vinter.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 17-02-10 08:23

Så længe de knager holder de.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 17-02-10 08:24

Alt træværk tørrer ud her om vinteren, så svinder det lidt og klemmer mod rørene. Prøv om det kan hjælpe med lidt smøring hvor det er værst. Gennemføringer i gulvet og træskillerum kan være slemme. Måske det nemmeste er med lidt silikone ellers skal der presses en tynd plastfolie ned omkring røret. Held med det!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-10 09:46

Der skal skæres frit omkring rørene. Hvis man ikke vil have åbent for træk og lyd kan man få foringer ,som tillader bevægelse.
Der kan også stoppes tæt med mineraluld eller eastisk fugemasse. Det sidste kun ved kort rørstræk, hvor bevægelsen ikke er så stor.

Godkendelse af svar
Fra : Kandu.

Dato : 27-02-10 08:28

Tak for svaret myg.