/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er det en god ide at trænehunde nu??
Fra : FidoFlap
Vist : 616 gange
100 point
Dato : 17-02-10 07:23

Er de markprøve hundefolk da helt væk fra vinduer, kan de hverken tænke fatte eller forstå.
I går blev jeg forespurgt af sådanne et par fjolser, om de måtte træne lidt, de havde nemlig opserveret der var et par flokke agerhøns på min jagt. Jeg håber de blev lidt klogere efter jeg holdt en forelæsning om at man ikke jager med rundt med høns medens der er meget sne, og for øvrigt hverken nu eller om foråret.
Hvad mener i andre???
Fido

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-02-10 08:14

Hej Fido.

Du har helt ret - hundeklubberne bærer en stor del af ansvaret for denne uskik, nemlig at jage rundt, ikke alene med fuglevildtet men alt vildt i det hele taget, når vejret viser sig fra den barske side. Nogle klubber gør dog en indsats for at vejlede, mens andre ligefrem er begyndt med organiseret træning ! Det er måske en ide at bede DJ om at indskærpe over for deres medlemmer, at man skal lade vildtet i fred, specielt i denne tid - men det er måske for meget forlangt ?
Den eneste form for træning i øjeblikket, burde være lydighedstræning - det har alle brug for og der behøver man ikke store arealer og slet ikke "vildt" vildt ! Så klø på - I får brug for det !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 17-02-10 10:07

Fido er igen ude med snørren. Han skriver om noget han ikke ved en pind om. Hvis han har et jagtarial hvor han ved der er fugle vildt og nogen har spurgt ham om, at måtte træne på dem, så har han selvfølgelig ret i at sige nej netop lige nu.

Har han der imod et arial hvor han ved der ingen fugle er,så kan han som Øjenvidnet, som nu har nummer 24, godt lave lydighedstræning.. En hundehvalp skal også lære at begå sig i sne og hundeføren bliver også så dejligt træt, man kan altså godt træne hund selv om der er sne..
Det afhænger blot af hvilken form for træning,det er. Så hvorfor mistænkelig gøre andre når man ikke selv har deltaget eller ved, hvad der foregår......

Fy FIDO - gå hend i din kurv......

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-02-10 10:49

Bendt Ballegård.

Jeg mener skam i ramme alvor, at lydighedstræning ikke kun er for hvalpe og unghunde, men også de ældre hunde - vi har alle brug for lydige hunde, hvis vi skal begå os på jagt og for den sags skyld også på prøver !
Hvor har du "nummer 24" fra ?

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 17-02-10 11:26

Man kan roligt udelukke BB fra det emne, her vil han nemlig også gøre sig til talsmand for, at han ved alt. Lille Ballegaard Knudsen har ikke arbejdet med hunde i ret mange år, han har dog ærligt fortalt, at rigtige hunde kunne han ikke magte, og lære en hund at gå uden line kan han heller ikke, han render altid med køteren i snor på alle de prægtige billeder der er vist på han hjemmeside. Så derfor nok begrænset hvad lille Bent kan bidrage med.

Til Øjenvidnet lydighed, og apportering, må da være en selvfølge før man bruger en hund til jagt, når de to ting er ok, kan alt efterfølgende foregå omkring hjemmet. Stående hunde har det i sig med stand, derfor unødvendigt at træne ret meget på det område.
Stod det til mig var der ingen der fik lov at mark træne på vildt, uden for jagttiden.alt andet er uetik at forstyrre vildt i frednings tiden. Og som du selv har sagt lydighed og apportering kan finde sted på et lille afgrænset område.
De hundefolk skal holdes i meget kort snor, eller skal de holde jeg på egne arealer., jeg lægger hverken terræn til for træning eller markprøver.

Fido

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-02-10 11:32

Hvis man vil træne sin hund om vinteren skal man give den pølse - så bliver den glad, og gør som man siger til den.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-02-10 14:37

Vedr. Fidos spørgsmål, om det er en god ide at træne hunde nu.

Det er altid en god ide at træne sin hund, osse selv om der ligger sne.
Jagthunde skal trænes hver dag året rundt - bare små træningslektioner på 5-10 min. dagligt gør underværker......Og det ved Fido også godt.....!!!

Det store spørgsmål er, hvorfor mon han spørger så fjollet..?

Mangler han opmærksomhed...??? Hmmmm.... nej mon dog..?? Man kan bare studere alle hans indlæg, så vil man opdage, at han har været travlt beskæftiget med at skaffe sig en masse opmærksomhed.

Kan det mon tænkes, at han vil sætte en bestemt kategori af hundefolket under dårligt lys...?
Hmmm...nej, det ville nok være for fjollet at gøre.

Kan det mon være for at annullere sit spørgmål nr. 15, med flg. bemærkning; "jeg fik ikke det svar som jeg søgte"............????

Fido hvar er grunden til, du spørger om noget du godt ved....?

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 17-02-10 15:07

--------------------------------------------------------------------------------
Accepter Blacklist

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-02-10 14:37

--------------------------------------------------------------------------------
Vedr. Fidos spørgsmål, om det er en god ide at træne hunde nu.

Det er altid en god ide at træne sin hund, osse selv om der ligger sne.
Jagthunde skal trænes hver dag året rundt - bare små træningslektioner på 5-10 min. dagligt gør underværker......Og det ved Fido også godt.....!!!

Det store spørgsmål er, hvorfor mon han spørger så fjollet..?

Mangler han opmærksomhed...??? Hmmmm.... nej mon dog..?? Man kan bare studere alle hans indlæg, så vil man opdage, at han har været travlt beskæftiget med at skaffe sig en masse opmærksomhed.

Kan det mon tænkes, at han vil sætte en bestemt kategori af hundefolket under dårligt lys...?
Hmmm...nej, det ville nok være for fjollet at gøre.

Kan det mon være for at annullere sit spørgsmål nr. 15, med flg. bemærkning; "jeg fik ikke det svar som jeg søgte"............????

Fido hvar er grunden til, du spørger om noget du godt ved....?

Til Heidi.
Fordi jeg ser der render nogle tåber rundt om på markerne i disse dage, med deres køtere og træner til forårs markprøverne, og fordi jeg skrabe sneen fri og fodre hønsefuglene, er der selvfølgelig fugle, som disse tåber gerne vil træne på, derfor gør jeg opmærksom på at der er nogle hundefolk der ikke er ret kloge, når de jager med de stakkels fugle i sne og frost.

Fido

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-02-10 15:20

Citat
Til Heidi.
Fordi jeg ser der render nogle tåber rundt om på markerne i disse dage, med deres køtere og træner til forårs markprøverne, og fordi jeg skrabe sneen fri og fodre hønsefuglene, er der selvfølgelig fugle, som disse tåber gerne vil træne på, derfor gør jeg opmærksom på at der er nogle hundefolk der ikke er ret kloge, når de jager med de stakkels fugle i sne og frost.

Nu skriver du, at du skraber sneen fri og fodrer hønsefugle.

Træner disse "tåber" på din jagt.?

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 17-02-10 15:40

Til Heidi.

Er du helt ædru i dag, eller du har været i lag med præsten og smeden og de frække dame??

Noget er da feset ind, det var det jeg indledte med, at der var nogle tåber der spurgte om lov til at træne på min jagt, fordi de forlængst har jaget alt vildt vær fra deres egen jagt.

Fido

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-02-10 16:04

Ahaaaa, det drejer sig om nogle hundefolk, som har banket på din dør og forespurgt, om de måtte have lov til at træne deres hunde på din jagt, fordi de havde observeret at der var masser af fuglevildt - og, at de havde været så uheldige at få jaget alt deres fuglevildt væk.....Javel ja.........Jamen, det lyder da også troværdigt nok...det du fortæller der..........Fido......

Hmmmm....Fido, tror du ikke, du skulle sætte den madsherry tilbage hvor du tog den fra.
En dag skal den kone bruge sherryen i æblekage øjemed - så kan det ikke nytte noget der mangler det halve.....Der bli'r fandens til ballade, Fido.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 17-02-10 17:50

Til Heidi neger vrøvl.

For det første drikker jeg ikke sherry, dernæst kan jeg sagtens få hverdagen til at gå uden sprut. og sjofel snak.
Jeg fortæller gerne hvor dumme hundesport folk kan være, måske andre kan tage ved lære. Det lyder ikke til du er meget klogere.
Man forstyrrer ikke vildt unødigt under ekstreme vejforhold, dette burde du lægge dig bag øre, frem for at komme med dum smarte bemærkninger.
Jeg ved ganske udmærket at forårsmarkprøverne står for døren, og de gerne vil ud og træne, men det bliver ikke på mine arealer.

Fido

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-02-10 18:54

Det er dig der vrøvler, Fido. Med udsagn som dette;
Citat
Man forstyrrer ikke vildt unødigt under ekstreme vejforhold
i 2009 havde vi her på Kandu, nøjagtig samme diskussion - og med samme meningsdannelse som du nu ligger for dagen. Dengang var der ingen ekstreme vejrforhold.
Derfor, er kun een der vrøvler - og det er dig, Fido.!!

Derfor forespurgte jeg også i mit indlæg, idag kl. 14.37
Citat
Fido hvad er grunden til, du spørger om noget du godt ved....?

Mht. dumsmarte bemærkninger; Jeg synes, nu når du selv bringer emnet på banen, at du skulle læse dine egne indlæg igennem en gang til, så vil du opdage, at det nok ikke liiiiige er dig der skal beskylde andre for at skrive dumsmarte bemærkninger.

Og tilsidst, men absolut ikke mindst - om du synes en flok hundesportsfolk skal træne på din jagt -eller ej, kan aldrig nogensinde rage os her på Kandu, det kan vi ikke ha' nogen mening om.
Spørgsmålet du stillede kan ligestilles med; "Synes i her på Kandu, at jeg skal afholde harejagt den, 1. oktober 2010 kl. 9.00"

Du oplyser;
Citat
For det første drikker jeg ikke sherry, dernæst kan jeg sagtens få hverdagen til at gå uden sprut. og sjofel snak

Nå, er det ikke sherry du drikker.......hmmmm.....hvad er det så.?
Sjofel snak.......nææææ det har du ret i. Du får mere hverdagen til at gå med at svine folk til.
Så alene af den grund skulle du måske overveje lidt øl, fisse og hornmusik og en enkelt grøn cecil i ny og næ...????? I små portioner skader det ikke, siger min læge.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 17-02-10 19:27

Desværre er det sådan at hvis man mener man er hundsportsmand, så skal der ses med milde øjne på, ved for tidlig træning i vinter og forår

Annuller spørgsmålet
Fra : FidoFlap

Dato : 18-02-10 20:56

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

uddebateret