/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
bindestreg i sammesatte ord
Fra : FrejaFlop
Vist : 967 gange
100 point
Dato : 15-02-10 11:28

Hej

Har jeg ret i at man fx. skriver dag-, høj- eller aftenskole.

Jeg vil gerne kunne bevise at det er korrekt at man laver en streg efter ordet dag og høj når man ønsker at der skal læses dagskole, højskole eller aftenskole.

Hvor kan jeg finde grammatisk bevis for at det forholder sig sådan som jeg tror?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-02-10 11:33

Citat
Regel nr. 3: Sammensætninger hvor et fælles led er udeladt
Han var en vaskeægte drage- og dæmondræber, og hans sværd hed Hjernesluger.

Taget herfra http://larskaos.squarespace.com/hardcore-grammatik/2006/5/22/sammensatte-ord.html

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-02-10 11:36
Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 110 point
Dato : 15-02-10 11:42
Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-10 11:50

Og her

http://sproget.dk/raad-og-regler/retskrivningsregler_mv/retskrivningsregler/a7-40-60/a7-57-bindestreg

Men i dit eksempel

Citat
Har jeg ret i at man fx. skriver dag-, høj- eller aftenskole.

Så kommer det jo an på, hvad du mener. Er det den samme skole, der er tale om, så hedder det dag-, høj- og aftenskole.

Er der tale om flere skoler, så har du ret.

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 15-02-10 11:55

Tak for svaret frieda. Lige det jeg skal bruge.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-02-10 11:59

Selvtak.

Det er altid godt at citere "Biblen"