/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hans og Marias søn med uægte barn
Fra : svendgiversen
Vist : 963 gange
149 point
Dato : 15-02-10 11:05

Min nabos oldefar var uægte barn, fordi unge Martin her blev udlagt som barnefader 19 april 1826 i Stavsø, Henne sogn:

Martin Petersen Nissen
Christening: 10 OCT 1807 Hojer, Tonder, Denmark
Father: Hans Nissen
Mother: Maria Lisbet Petersen

Vi har ikke kunnet finde hans forældre født? Hvem kan??

Faderen Hans Nissen var Boelsmand ved Gaden, Højer,
som det fremgår af denne folketælling fra det skæve år 1803:
(dernede i Tønder Amt bevarede man tilsyneladende efternavnet og havde andre folketællinger).

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Højer Landsogn (Slesvigs), Gathe, 5, FT-1803,
Hans Nissen 45 Gift Hausvater Hufener
Maria Elisabeth Petersens 28 Gift dessen Frau
Nicolay Nissen 6 Ugift ihr Sohn
Catharina Nissens 5 Ugift ihr Tochter
Christina Peters 48 Ugift Mutter Schwester der Frau

Hjælp os med at komme længere tilbage...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-10 11:29

Jeg har nu selv fundet dette:
"
HANS NISSEN Spouse: MARIA ELISABETH PETERSEN
Marriage: 28 NOV 1794 Tonder, Tonder, Denmark
"
Hun hedder så nok MARIA ELISABETH, ikke Maria Lisbet , Petersen eller Pedersen?

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 15-02-10 15:20

Jeg har en tipoldemor som diverse steder står som: Botelle, Bothilde, Botilde, Bodil og Bolette. Du skal ikke hænge dig for meget i stavemåder. Man stavede som man udtalte det - og udtalen kan variere fra person til person (læs: præst til præst). Derudover brugte man nogle gange div. afarter (læs: kælenavne) af det 'oprindelige' dåbsnavn.

Accepteret svar
Fra : karenD

Modtaget 149 point
Dato : 15-02-10 16:16

Hej Svend.

Vielsen er i Tønder KB 1763-1850 opslag 539 nr. 35

Desværre på tysk, så jeg får ikke det helt vilde ud af det...

Vh. Karen

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 15-02-10 16:24

Tønder Kb. 1763-1785 opslag 145 nr 61

Maria Elisabeth Petersen. Datter af Martin og Karen Petersen.

Det kunne meget vel være hende?!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-10 16:52

Tak og Ja, Yxvandoolu, men når man søger på nettet må man have de rigtige bogstaver,
ellers finder man ikke den pågældende...

Også tak til karenD, jeg kunne ikke komme på AO i formiddags, men nu kan jeg også.
Og jeg kan tysk til husbehov, men kan ikke læse det håndskrevne…

Vi ved jo Hans har ældre søskende Nicolay Nissen og Catharina Nissen. Tilsyneladende nævnes de som vidner/forlovere, søsteren dog vist som Christina?
Og det er nu helt klart at bruden hedder Maria Elisabeth Petersen, vist også med to forlovere hvoraf den sidste også hedder Catharina født Petersen, måske også brudens ældre søster??
Hvem kan tyde resten???

Bruden fandt jeg født her:
"
MARIA ELISABETH PETERSEN Birth: 10 AUG 1774
Christening: 13 AUG 1774 Tonder, Tonder, Denmark
Father: MARTIN PETERSEN
Mother: KAREN PETERSEN
"
Men jeg finder ikke Hans Nissen, der ifølge oplysninger om alder skulle være født ca 1763????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-10 17:04

Ja Karen, det er hende...

Nu med forældre. Dem bliver det nok sværere at finde født?

Værre er det med brudgommen Hans Nissen, et meget almindeligt navn i Sønderjylland??

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 15-02-10 17:15

Når man søger på nettet har man normalt mulighed for at bruge "jokertegn". Det gælder dog om, at søge på noget man forventer giver pote. Men ja, det kan være svært at finde indimellem.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-10 18:15

Dette kunne være MARIA ELISABETH PETERSEN´ s far:

MARTIN PEDERSEN
Christening: 22 NOV 1747 Tonder, Tonder, Denmark
Father: PETER BOYSEN
Mother: CATH. MARGAR

Så er moderen Karen nok noget yngre??

Først når jeg ser dem gift, nok omkring 1770, tror jeg på det...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-10 18:28

Kan vi tro på dette:

MARTIN PETERSEN Marriages:
Spouse: KAREN MATZEN
Marriage: 14 APR 1771 Tonder, Tonder, Denmark

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-10 11:20

Tak for svaret karenD.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 16-02-10 12:08

Martin og Karens vielse er her:

Tønder KB 1763-1850, opslag 439

Karen er datter af Peter og Anne Matzen. Tilsyneladende er Anne født Matzen, så man kunne spekulere i, om de evt. er i familie.

Venlig hilsen Karen

PS Velbekom for svaret