/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
dør myg , når de har stukket?
Fra : plimgøj
Vist : 9818 gange
100 point
Dato : 13-02-10 19:37

Har en veninde, som siger, at myg dør efter de suget blod. Det tror jeg ikke på.

Passer det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-10 19:46

Ja - de dør også selvom de IKKE stikker

Men hvis du mener de skulle dø AF at stikke - så nej - de lever af det

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 13-02-10 20:00

Citat
Har en veninde, som siger, at myg dør efter de suget blod.
Kun hvis du rammer den

Kommentar
Fra : sejko1234

Dato : 13-02-10 20:11

Myg er insekter i familien Culicidae. Det er en hunmyg der stikker varmblodede dyr/mennesker og suger blod fra dem. Det gør den for at få energi og materialer til at producere æg. Myggen den dør ikke efter den har suget og lagt æg.

Hilsen sejko

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-10 20:19

Citat
Myggen den dør ikke efter den har suget og lagt æg.

Jo den gør

INGEN lever evigt

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 13-02-10 20:45

Myggen kan stikke mere end en gang og det dør den ikke af.

Hvepsen kan stikke mere end en gang og det dør den ikke af.

Bien kan kun stikke en gang, for så dør den. Den har modhager på sin brod og når den stikker så hænger brodden fast og trækker indvoldene ud på bien. Og det dør den af.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-10 20:50

Hun-myg har en levetid på ca. 20 dage, så der er meget den skal nå på kort tid. Det gør den også, for efter at den har fået sig et godt måltid på en af os mennesker, ja så tager det den kun 3 dage før den kan lægge ca. 200 æg. Så det er hvad vores blod bliver brugt til - nye myg. Når hunnen har lagt disse ca. 200 æg, er den faktisk klar med snabelen endnu engang og 3 dage efter .....

Så, blodet vi så modigt ofrer til myggene, går til, at der kan blive endnu flere myg. Hannerne derimod stikker ikke, de lever af nektar og plantesaft og ses oftest i flokke.

Men hvordan finder hun-myggene frem til os?
De har nogle små antenner på hovedet, som de bruger til at lugte sig frem med. Disse antenner er ret effektive, da de kan lugte sig frem på ca. 1 km's afstand. Hun-myggen finder frem til os ligesom vores hund går spor - den krydser i vinden til lugten forsvinder, så krydser den over til den anden side til lugten forsvinder igen osv - på den måde får den pejlet sig ind til en mere og mere snæver "tunnel" - og så har den os!

http://www.alternativinfo.dk/public/art_2000/myg.htm

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 14-02-10 16:11

Det er voldsomt ærgeligt, de ikke dør af det ligesom bier. Hvis de gjorde, ku´ de lære det ! De ville også lade være med at sprede malaria.
Hold sky-bjerg i din havedam, de æder myggelarver !

Godkendelse af svar
Fra : plimgøj

Dato : 14-02-10 19:37

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 28-03-11 18:26

Nej de dør ikke af at stikke, men gid de djore.