/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
"Skrivebeskyttede" filer
Fra : d01tko
Vist : 1816 gange
80 point
Dato : 08-02-10 20:35

Jeg har en bærbar PC med en USB harddisk tilsluttet. På den har jeg alle mine dokumenter og regneark, fotos m.v. Jeg arbejder i MS office 2007 og har for nylig købt ny bærbar. Efter at have installeret det meste, flytter jeg USB harddisken over på den nye bærbare, og første gang jeg åbner et regneark og skal til at gemme ændringerne, siger den at filen er skrivebeskyttet men at jeg kan gemme en kopi under et andet navn. Øverst i feltet står der regnearkets navn.xls [skrivebeskyttet]
Jeg har aldrig kørt med beskyttelse af regneark, og jeg har prøvet at højreklikke på filerne og trykke egenskaber, og der er ikke flueben i feltet "Skrivebeskyttet" så det må være en MS Office skrivebeskyttelse af en slags den mener, men hvad og hvorfor? Det samme gør sig i øvrigt gældende når man åbner et dokument i Word.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 80 point
Dato : 08-02-10 21:51

Det er sikkert Windows7 du har på den nye maskine, og du har sikkert ikke adgang til at skive på denne USB disk, ligesom du ikke har lov til at skrive i C:\ (roden af drev C )

eller måske 'BitLocker To Go'
http://www.atea.dk/dk/produkter-loesninger-services/infrastruktur/core_infrastructure/windows_7/bitlocker_to_go/bitlocker_to_go.htm

prøv via stifinderen at oprette en mappe direkte på USB disken det får du sikkert heller ikke lov til, altså intet med Office 2007 at gøre.

Prøv evt. at logge på din maskine som Administrator eller højre klik på ikonet til Stifinderen og vælg kør som administrator og prøv igen at oprette en mappe på USB disken.

Kommentar
Fra : d01tko

Dato : 08-02-10 23:28

Jeg har prøvet at oprette en mappe på USB harddisken. Det fik jeg lov til uden problemer. Jeg prøvede også for sjov at kopiere en af mine xls filer over i denne mappe, og åbne den i Excel. Nu er den pludselig ikke skrivebeskyttet længere. Meget mystisk. Ja, det er Windows 7. Dvs. jeg skal bare kopiere alle mine filer til en anden mappe på samme drev og slette den gamle mappe, så er den hjemme?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-02-10 23:52

Hvis disken har siddet i en anden komputer kan det være den er låst til den,
prøv evt at se her

punkt 39
http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no39

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 09-02-10 19:17

Tja, hvis det er alt der skal til er det jo nemt løst.
Hvis USB disken kører NTFS kan det være du har kommet til at sætte rettigheder på mappen.

Godkendelse af svar
Fra : d01tko

Dato : 16-02-10 21:00

Jeg har for nogen tid siden kopieret alle mapperne på den eksterne USB harddisk. Jeg kopierede og satte blot ind på samme drev, så alle mapperne fik samme navn igen men med "- kopi" i forlængelse. Jeg har arbejdet en del med de kopierede filer, uden siden at være rendt ind i problemer angående skrivebeskyttelse. "JegErHer" kom tættest på løsning af problemet ved at opfordre mig til at prøve at oprette en ny mappe på USB harddisken for at se om jeg fik lov til dette, og deraf fik jeg idéen at prøve at kopiere hele mappen. Det ser ud til at virke, så tak for hintet.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-02-10 11:46

Du er velkommen, glad for det hjælp.