/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
logge på nas server fra nettet
Fra : maxikurt
Vist : 3565 gange
100 point
Dato : 06-02-10 21:44

er der en der kan forklare mig hvad jeg skal gøre for at kunne logge på min Synology DS 209 fra internettet det går fint fra internt netværk men når jeg prøver på min ip kan jeg kun komme til der hvor man ligger en hjemmeside sku gerne kunne komme til mine filer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-02-10 21:48

Du har sikkert lavet fri adgang gennem routeren (DMZ)
Adgang udefra kan gøres gennem et ftp program eks. filezilla
http://filezilla-project.org/

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-02-10 22:15

Hvis du har en statisk IP-adresse (fast adresse) så bør du kunne komme ind, når du også kender den sikkerheds bariere du selv har sat op, med adgangskode og password.

Hvis du har en dynamisk IP-adresse (DHCP) så er det straks lidt mere besværlig, da den kan skifte medjævne mellemrum, så her må du benytte en DDNS server, hvor din router jævnligt kontakter, og opgiver din ISP tildelte IP-adresse.

Jeg ved godt at det kan være noget langhåret noget, og slås da også selv med det i forbindelse med noget video overvågning.
Men der siver mere og mere ind i min gamle hoved.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-10 22:44

Nej severino
Det er ikke routeren som kontakter dns serveren Det kan derimos en Synology NAS .

Vi går ud fra at der er en - og kun en- router med nat involveret.
Den skal man først indstille så alle de nødvendige porte og protokoller som man vil tilgå udefra (internettet) videreføres til nas serveren med dens lokale adresse. Derfor skal man helst sætte den op så den altid får samme lokale adresse.

Man kan på Synologys hjemmeside se hvilke adresser og protokoller det drejer sig om. De skal indstilles for videreføring i routeren.
Derefter tilgår man routerens adresse med det rigtige portnummer ( 5000 for de fleste Synology).

Hvis man ikke har fast ekstern IP adresse på routeren kompliceres sagen noget. Men den ændres ikke så længe den er tændt. Så man kan jo først få de til at virke med den faste adresse og så senere lave raffinementet med 'DNS, hvis man har en udbyder, som deler adresserne mellem flere brugere.
Måden man indstiller på, afhænger af hvilken router man har. Desværre bruger de forskellige fabrikater forskellige betegnelser, og alle de sprogligt forarmede indlæg med forklaringer i kandu , og på nettet er ret svære at forstå. Røverengelsk er ret udbredt.

Så fremgangsmåden er at opgradere med nyeste softwarre fra Synology. Det gør det lettere.

Derefter fatter man routern detaljerede brugsanvisning. Helst en engelsk udgave, da de danske oversættelser ofte er fulde af vrøvl. Så følges anvisningen på Synologys hjemmeside.

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 06-02-10 23:15

har fast ip og kan osse godt komme til serveren men kun den side der er i den som hedder web men skal ind i de mapper jeg har på serveren

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 06-02-10 23:31

Hejsa

Jeg bruger selv www.dyndns.dk det er graits og så længe min router er tændt, skal jeg ikke ind og opdatere IP-adressen på dyndns' hjemmeside
I min router har jeg så sat min NAS til fast ip-adresse og forward'et port 20 + 21 til den.

I internetbrowseren skrives så:
ftp://<brugernavn NAS>:<password NAS>@<brugernavn DYNDNS>.dyndns.dk
ex.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 06-02-10 23:33

Hovsa. Glemte lige eksempel:

ftp://civic:honda@bil.dyndns.dk

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 06-02-10 23:34

Har forresten også sat FTP til port 21 på min NAS

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-02-10 23:50

I må altså meget undskyld. Selv om jeg har rodet med netværk i en del år, så får jeg stadig en masse gode oplysninger her på KANDU, som jeg tillader mig, at kopiere over i mit tekstbehandling, så jeg kan lave et sammendrag af deoplysninger, så de vil fremstå i et hele, ja måske endda i et netværks leksikon.

Så bliv bare ved med jeres guldkorn, jeg skal nok få samlet dem op!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-02-10 01:06

Man kan bruge ftp protokol til NAS, men det er da upraktisk.

For at få filadgang med almindelig webbrowser, som interneteksploser skal du.
1 Have en nyere udgave af softwaren installeret på din Synology station.
2 have åbnet de rigtige porte. En liste findes på synologys hjemmeside
3 aktiveret file station i Synologys program.
4 etableret et brugernavn i NAS med ret til adgang til filerne.

Så virker det.

Kommentar
Fra : maxikurt

Dato : 07-02-10 17:53

har løst problemet satte router op med en FTP port på 5000 og en på 20 og 21 så kan den både køre hjemmeside og mapperne ved at skrive ip :5000 for mapper og ip så viser den hjemmeside

Godkendelse af svar
Fra : maxikurt

Dato : 07-02-10 17:56

Tak for svaret transor.