/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Golf spillernes dobbeltmoral.
Fra : Mosebaek
Vist : 660 gange
250 point
Dato : 25-01-10 19:49

Nu vil jeg gerne (igen) lige lufte min forargelse.I årevis,har man nedrakket og revset landbruget,for at bruge sprøjtemidler.Som dog er brugt i produktions/erhvervs øjemed.
Til mere eller mindre gavn,for os alle.Nu ser jeg denondelyneme,at tykke og fede tandlæger,advokater og møbelfabrikanter,ikke er en skid bedre.

http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2010/1/25/Golfklubbervilfortsatsproejteulovligt.htm
I golfens hellige navn,er det "nødvendigt" at pøle gift/ulovlige pesticider,ud over hullerne.Jeg kan godt forstå,at der er brug for nogle kraftige sjusser,når man mødes i klubhuset.(Skal for en ordens skyld,lige oplyse at jeg ikke har noget med landbruget at gøre).
Jamen,det er da forundeligt,at det bedre borgerskab,må svine vores miljø til,i golfens hellige navn.
Jeg har i årevis troet,at golfbaner blev holdt vedlige,med alle deres fine græsslåmaskiner.Og ikke andet. Akja,jeg ved godt jeg er en naivt sjæl.
Hvad mener i. Er det ikke forkasteligt???????????

En meget vred og forarget,

Mosebaek.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-01-10 20:07

Vi kan selvfølgelig ikke have at folk (i dette tilfælde golfklubber) bryder landet love. Politiet er normalt dem der tager sig af den slags.

Hvis golfklubberne ikke ønsker at stoppe med at bryde loven, må det være fordi straffen ved at være forbryder er for lav.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-01-10 20:15

Jeg er ikke overrasket, men lige så forarget som dig mosebaek. Det er for galt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-10 20:38

Jeg er overrasket og forarget.
Men det burde jeg kunne sige mig selv.................de plæner kan ikke være så flotte af sig selv.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-01-10 20:44

De bruger sandsynligvis enorme mængder kunstgødning til at holde banerne så flotte.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-01-10 21:56

Ja og plænerens, for der er ingen ukrudt.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 25-01-10 22:31

Hvis der ikke er nogle konsekvenser i forhold til de handlinger man gør.... Hvorfor så gøre noget ved det? Det er nemmer og billiger i forhold til omkostningerne.
I sidste ende drejere det sig om hvad der kan spares er tjent.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-10 22:33

For det første tror jeg ikke den enkelte amatør golfspiller er amoralsk,
han/hun betaler flere tusinde kroner årligt for at spille,
og forventer så til gengæld at banen er i orden,
ellers får nabo klubben et nyt medlem.

Og så består en golfbane jo af flere slags arealer, med varierende behov for pleje:

Yderst har man roughen, kan måske staves rigtigt på dansk, men det er der ikke meget der kan,
det er langt det største areal på en golfbane og her må der gerne gro ukrudt,
og sprøjning burde være overflødig.

Så har man fairways, hvor græsset bør være relativ kortklippet,
men et par mælkebøtter eller tusindfryd gør ikke noget.

I den ene ende har man Tee stedet, her bør der ikke være andet end græs,
men da bolden Tee´s up, dvs anbringes på en lille pind, inden man slår ud,
er det for så vidt ligegyldigt. Men arealmæssigt er tee stederne ikke særlig store.

I den anden ende har man greenen, hvor bolden skal puttes i hul.
Her stilles der ekstreme krav om special lavt voksende græs helt uden ukrudt.
Men igen, arealmæssigt bør de 18 små frimærker på en golfbane være uden betydning,
når vi opgør det samlede behov for ukruds bekæmpelse...

Rundt om har man så supplerende arealer med kørestier, veje og bygninger.

Og så skal vi lige huske at golfspillet blev startet i Skotland,
på bar mark helt uden behov for pleje,
eksempelvis er en bunker den sandgrav fårene gravede sig ned i når det stormede...

Så hvis golfbanerne bruger for meget sprøjtegift,
er det stigende konkurrence fra andre klubber, ofte udenlandske der sprøjter endnu mere,
misforstået behov for at udrydde ukrudt overalt på banen, og økønomisk dovenskab:
Så længe det er billigere at bruge plantegifte i stedet for lugejern gør man det...

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-01-10 22:48

Citat
Så hvis golfbanerne bruger for meget sprøjtegift,
er det ulovligt, noget svineri, kriminelt, og noget der skal stoppes. Hvis ikke golfklubberne kan forstå dansk, må de have nogle større bøder for at ødelægge miljøet.

Og det er sådan set ret ligegyldigt hvad de forskellige dele af en golfbane hedder og hvor spillet blev opfundet.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 25-01-10 23:56

Om det er sport (golf), politik, plattenslager, firmaer, landbruget o.s.v.
Alle har samme tankegang.... De spekulere i hvad der bedst kan betale sig i forhold til bødens størrelse. Hvad fanden hvis vi bliver opdaget betaler vi bare bøden. I sidste ende har de tjent på det hvis bøden er på 1.million og de har tjent/sparret 5.million.
Man kan spørge sig selv hvorfor politikkerne ikke for længst har forbudt alle former for sprøjtegifte?
Der er penge i lortet...............

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 26-01-10 05:17

Tja, alle burde jo være lige for loven. (Og det er de, som bekendt, ikke) Man kan også stille det op med hvor mange golfbaner der er i forhold til landbrug. På det plan forurenes der vel mindre af golfklubberne end landbruget. Ikke en god undskyldning! - Jeg kan da også godt blive forarget, naturligvis. (Især fordi jeg ikke selv dyrker golf - I øvrigt så kan man godt spille golf på baner, som ikke er så trimmet og plejet. Der ligger (lå? for det er mange år siden jeg så den) en bane ved Albertslund, som en fin og ikke har de standarder, som man åbenbart syntes er vigtige i Whisky-bæltet, eller hvor de nu ligger.

Jørn

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 26-01-10 05:44

Virker det link?

Denne side viderefører ikke forespørgslen korrekt

Firefox har opdaget at webstedet viderestiller forespørgslen til sig selv på en måde, der forhindrer den i nogensinde at blive færdig.

Ikke hos mig ...

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 26-01-10 05:46

McBobos synspunkt lyder jo troværdigt ...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-01-10 11:52

Denne her viser jo at det trods alt drejer sig om en ikke helt ubetydelig areal.Nemlig ca. 9000 ha:

http://www.blst.dk/NR/rdonlyres/8C9E90F0-9086-4934-A6F1-C577149057D5/16594/Golfbaneritalogkort1.pdf

Og i må kalde mig Mads,om ikke de fine herrer fra bl.a. Skov- og Naturstyrelsen, Danmarks Naturfredningsforening,og Dansk ornitologisk forening. osv.osv. er "flot" repræsenteret på golfbanerne,rundt i Danmark.
Sikkert de samme der har haft fråde i mundvigen,når der taltes om landbrugets sprøjteforbrug.Men jeg erkender at mange private grundejere,ikke er bedre:Vælter gift ud i
have og indkørsel,for at det endelig skal se veltrimmet ud.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-10 12:31

Ja, men som jeg prøver at forklare er det kun en meget lille del af de 9000 ha.
der behøver at blive sprøjtet.

Og det er ikke golf spillerne, men green keeperne, der sprøjter unødigt...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-10 13:02

svendgiversen > er det så ok at jeg spiser burhønseæg - det er jo ikke mig som holder høns i bur.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-10 13:08

Nej det er ikke OK, men det er de ansvarlige der skal straffes.

Tror du det hjælper på forureningen, hvis jeg holder op med at spille golf?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-10 13:26

Nej nej - det var også bare lige for at stille spørgsmålet, om "hvem" der egentlig er ansvarlig forurening.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 26-01-10 19:31

Citat
Og det er ikke golf spillerne, men green keeperne, der sprøjter unødigt

Som golfspiller i en klub der bevidst overtræder loven og dermed ødelægger miljøet, har man et medansvar. Så kan man selvfølgelig vælge at finde en anden klub, eller mere effektivt, vælge nogle politikere der mener det når de siger at de vil beskytte miljøet.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 250 point
Dato : 26-01-10 20:11

svendgiversen
Citat
Og det er ikke golf spilerne, men green keeperne, der sprøjter unødigt...

Green keeperne gør kun hvad de får besked på, fra de højere magter.. Om de skulle klippe hele golfbanen med en lille saks gjorde de det.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-01-10 10:02

Tak for svaret McBobo. Lige mine ord:
Citat
Green keeperne gør kun hvad de får besked på, fra de højere magter.. Om de skulle klippe hele golfbanen med en lille saks gjorde de det.

Der må vel sidde en ansvarlig bestyrelse,med formand,der bestemmer hvad Green keeperne,skal
foretage sig.Og ovenover svæver dansk Golf Union.De har vel det overordnede ansvar.Eller går alle
rundt med skyklapper.Jeg synes det er meget beskæmmende,med sådan en "gift" politik.Og jeg vil indrømme,det kom helt bag på mig,at virkeligheden er sådan.

Men ellers må i undskylde min fravær fra tråden.Blev kaldt til Århus,for at passe syge børnebørn.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 29-01-10 18:28

Jo tak, Mosebaek..... Håber du kunne bruge svaret til noget...

Kommentar
Fra : cantona2

Dato : 18-11-10 22:33

godt nok mange der får pudset deres egen glorie i denne tråd
gad vide hvor mange der har den over hovedet?
eller er den faldet ned for mange år siden