/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kan man smage forskel?
Fra : TheRealDeal
Vist : 2061 gange
200 point
Dato : 24-01-10 19:05

Kære alle

Et gangsk kort spørgsmål til de ærede debattører og altvidende, kan man smage forskel på hegnsvildt eller vildt på den frie vildtbane?
Håber på seriøse svar
TRD

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-01-10 20:23

Nej

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-01-10 20:25

Det er selvfølgelig en forudsætning at adgangen til foder er ens

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-01-10 20:31

Hej TRD, underligt spørgsmål. Noget i stil med; smager en lørdagskylling godt om fredagen.....

Håber svaret var seriøst nok til dit seriøse spørgsmål........

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-01-10 20:46

Æhhhh---er der mange lørdagskyllinger i den fri natur???

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-01-10 20:53

Ja, det er der da.... lige så mange som der er "hegnsvildt".

Hvad er en lørdagskylling.?
Hvad er "hegnsvildt".?

Ding dong dynamolygte

Accepteret svar
Fra : Provsten1

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-10 20:59

Til The Real Deal.

Et ganske pudsigt spørgsmål som umiddelbart er nemt at svare på: Ja det kan man i allerhøjeste grad. Den variation i føden det vilde dyr spiser, vil absolut være at mærke på det slagtede resultat.
Kødets struktur er anderledes. Det skal dog også lige med, hvornår på sæsonen dyret er aflivet !
Man kan sammenligne det med en "papkylling" og en kylling/høne, der har levet et liv i en stor hønsegård, evt. fritgående - heraf er både æg og kød med en helt anderledes smag !

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-01-10 00:18

Jeg kan godt smage forskel på om en gris er drevet frem i produktion eller om den har levet på friland. Så selvfølgelig må der være forskel i smagen.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 25-01-10 00:23

Til The Real Deal.

Jeg tror at Provsten1 er inde på noget interessant. Der er stor forskel på f. eks. de fisk som
er opdrættet i bure i storebælt og så vildlaks/ørred i smagen.

Hvad med frilandsgrise? Der er da stor forskel på prisen i butikkerne og jeg har også en idé
om at der en forskel i forhold til de grise der er opfedet i en stald.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 25-01-10 07:34

Kære Heidi Ho

Hvis du ikke har noget konsturktivt at byde ind med, mener jeg du burde holde dine halvplatte kommentarer til dine egne spørgsmål.

Kære alle andre

Efter en udenlandsjagt med gode kammerater, faldt samtalen en aften på om der kunne smages forskel på vildt under hegn eller på den frie vildtbane. Her mente nogle stykker at det kunne man, jeg vil lige sige det er klovbærende vildt, fasaner og agerhøns var der delte meninger om. Jeg ved dog af erfaring, at en 100% frilandsgris kød er bedre end en gris under tag.

TRD

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-01-10 08:09

Kød fra vildtlevende dyr - fuglevildt, klovbærende og fisk - er af en langt bedre kvalitet end fra ikke vildtlevende. Mon ikke de fleste kan huske, da man fodrede kyllinger med fiskeaffald - hvad smagte disse kyllinger af ? Rigtigt gættet - en kvalm fiskesmag a la lugten fra en fiskerihavn med produktion af fiskemel/fiskeolie !

Igen kan Heidi-Ho ikke nære sig for dumme bemærkninger - om det er i fraværet af en kendt jæger/hundemand han føler sig kaldet til ballade, ved kun han selv - barnligt er det i hvert tilfælde
Så TRD - du har min fulde støtte i denne sag.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 25-01-10 08:25

Til, TRD.

Her skal du nok ikke forvente at få et endegyldigt svar, kommer nok and på hvilke føde muligheder dyrene har, Jeg ved ikke om ret mange af os har spidst dyr fra hegning, når man har lejlighed at skyde vores dyr i fri vildbane, en ting man med ret stor sikkerhed kan konstatere, er at fristlevende dyr er hårdere i i kødet på grund af de bevæger sig mere,og opbygger større muskulatur. Synet er nok mere afgørende, om hvordan man opfatter smagen,om hvordan kød tilberedes og serveres, ligeledes om er vi er i selskab eller man spidser ene, med gryderne på bord, eller hvordan et bord er dækket og pyntet med dug lys og om glas og bestik, der er sirlig anbragt.
Spidser man et æg med bind for øjet, tror jeg næppe der er mange der kan smage forskel, men uden bind vil vi fleste nok foretrække et æg med gul blomme, derfor tror jeg synet er meget afgørende på hvordan man smager.

Fido.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-01-10 09:25

Hej Fido.

Jeg er enig med dig et langt stykke hen ad vejen i din kommentar - både lugte, -syns og -smagssansen er vigtige medspillere.
Det med det faste kød er også rigtigt p.g.a. muskel-strukturen - et dyr der bevæger sig naturligt i sit rette element bliver også mere fast i kødet - men et stresset dyr, det være sig tamt eller vildt, har også fast kød, men det forbliver fast p.g.a. muskelsammentrækning i dødsøjeblikket og derfor forekommer der kød som ikke kan steges eller koges mørt ! Men det har ikke noget med smagen at gøre.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 25-01-10 10:12

Til Øjenvidnet.

He he det er godt man har opfundet spiritusen, har man problemer med kød der ikke vil blive mørt, kan det ofte være fordi det ikke er velhængt, langtidsstegning og en snaps eller to, eller et glas vin eller en halv øl gør underværker.
Lille sandfærdig fortælling. der kom en dag en muslim, og ville købe en gammel vildgås, når det fik han lov til, jeg fortalte det var en gammel og derfor skulle den stege længe, langtidsstegning, jeg rådede ham til at bruge lidt spiritus, men da han ikke drak spiritus, han ville prøve med øl.
Dagen efter kom han igen, jeg bestille flere store gæs, for den jeg fik var god, han havde kommet den i en trykkogere med en hel øl og kogte en 1/2 time og han havde aldrig fået noget bedre.
Nogle dage efter fik han igen, et par gamle gæs, hvoraf han gav den ene til sin muslimske fader, som var rigtig muslim og slet ikke måtte bruge hverken vin eller øl,. Faderen kunne ikke koge sin mør, hvor i mod sønnen som brugte øl kunne.få dem møre.
Jeg husker tydeligt da jeg var ung og uerfaren i madlavning, da var det somme tider når det var gammelt vildt, at man måtte rive og flå i det, for at få kødet fra benene. Derfor rengør vildtet og lad det modne efter alder, det er mange år siden jeg anskaffede et stort køleskab til dette formål..

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 25-01-10 10:47

Til. TDR.

For at fortsætte med emnet vildt kød, er der mange anvendelses muligheder, det være sig stegt kog og røget. her i huset spidset der meget vildt og fisk, op til 3 gange ugentligt, gamle fugle som duer fasaner og gæs er fortrinlig til supper, eller sprængt og kogt, med grøntsager til. Dog fortrækker jeg ungt vildt stegt , med en god kartoffel og flødesovs, samt forskellige bær geler til, Fasaner edderfugle og dyrekølle er fantastisk at ryge til pålægger . Hovedformålet for mig er at anvende det meste af det jeg nedlægger selv, og kun undtagelses vis hvis fok selv insistere på at købe, selvfølgelig får familie og venner også lov at smage.
Dette er med til at give forståelse for, man driver jagt, hellere at folk kalder mig gryde jæger frem for lystmorder

Fido.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 25-01-10 14:19

Jamen dog.! Så undlader jeg da at kommentere mere på det spørgsmål....bevares......

Jeg synes bare det var et underligt spørgsmål den gode TRD stillede.
Manden kendte jo selv svaret.!!!!

Derfor min kommentar, om man kunne spise lørdagskyllinger om fredagen......

Citat
Igen kan Heidi-Ho ikke nære sig for dumme bemærkninger - om det er i fraværet af en kendt jæger/hundemand han føler sig kaldet til ballade, ved kun han selv - barnligt er det i hvert tilfælde

Hvad satan.!!!! Er der en kendt jæger/hundemand fraværende..????

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 25-01-10 18:10

Der kan smages forskel på vildt der har levet uden for tråd og bur, men det kræver man har kød fra både det og andet så der kan prøvesmages på varen
Vidnet

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 26-01-10 11:40

Til Fido + andre interesserede

Fido har gjort meget ud af at forklare hvorledes han behandler vildt. For at understøtte hans forklaringer, er her lidt om generel viden for interesserede:

http://www.vinum-bonum.dk/privat/read.asp?sideid=74

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 26-01-10 15:23

Intet vildt uden gode vine.!!!

Må jeg anbefale disse vine til jeres vildt.?
Gode vine - både til fuglevildt, hjortevildt og harer.

Domaine Digioia-Royer
2006 Bourgogne Rouge, Frankrig
Domaine Brandis

Chateau des Tours
2004 Côtes du Rhône, Frankrig

Cannonica a Cerreto
2004 Chianti Classico Riserva, Toscana, Italien

Domaine Gramenon
Sierra du Syd, 2007 Côtes du Rhône, Frankrig
Bichel Vine

Roberto Voerzio
2005 Langhe Nebbiolo, Piemonte, Italien
Adriat Vine

Château La Tour Carnet
2005 Haut-Médoc, Bordeaux

Efter maden med den go'e vin, nydes en kop nordandalusisk bjergmocca med en god cognac - husk havaneseren.

Når mocca'en er indtaget sendes kvindfolkene ud i køkkenet for at vaske op. Mandfolkene går ind i de tilstødende gemakker for at spille kort - f.eks poker...hmmm, eller et godt slag mausel uden loft kan også bruges.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 26-01-10 16:03

Holdniger til jagt og vildt, vil man have fornøjelsen ved jagt, bør man også tage besværet.

Desværre er det for mange, en tidskrævende og en besværlig proces, at ordne og tilberede vildt, Da nutiden mennesker har så mange interesser og gøremål, og at mange unge fruer ikke har lært, at tilberede vildt fra barns ben, og føler det som en uoverkommelig opgave, og derfor er det nemmere og hurtigere at smide en færdigret i mikrobølgeovnen.
At pille en and fasan gås eller due, og klargøre tager sin tid, jeg ved godt de fleste foretrækker, at flå fasanen, dog foretrækker jeg at pille. Men når man er jæger er det vel naturligt,eller burde være at den der har nedlagt vildtet levere det grydeklart. eller kommer det i fryseren.
Da jeg nok hører til den gamle skole, derfor foretrække jeg at brune og stege vildtet i en jerngryde med låg, samt at langtidsstege, hermed ikke sagt at gril og så meget andet nymodens ikke dur. Den gode kraft fra vildtet i gryden skulle nødig gå til spilde, den gode sovs er for mig er undværlig, stegeposer, kan også anvendes, her er bare problemet med bruning.
For mig er det vigtigt at ordne vildtet, ret efter det er skudt, hare og råvildt bliver flået og taget ud af og renset, for siden at blive hængt på køl, samme med fuglevildt af med fjer og ud med indvolde, og så på køl, så hurtigt som muligt, frem for at indvolde saft skal trække ind i kødet da der ofte er skud hul på tarmen. at lade vildtet hænge på vildtkrogen, til det falder ned af sig selv, er ikke mig..
Hvad er skønnere end at invitere gæster på vildt, de fleste elsker vel tilberedt vildt, bare de ikke selv skal have arbejdet.

Fido

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 26-01-10 18:32

Kære alle

Som Heidi Ho skriver er en god rødvin perfekt til vildt, men i dag kan der fra forskellige små bryghuse købes forskellige mørke øl, eller øl efter hvad der skal serveres og det er et ganske godt alternativ til rødvin.
Vedrørende tilberedning af vildt, foretrækker jeg den gammeldags tilberedning med rebsgele osv. Til orientering vil jeg lige gøre opmærksom på at man ikke skal smide slag og riben ud, det kød kan man lave en fortrinlig vildtrullepølse af
TRD

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 26-01-10 19:18

Til TRD.

En tilføjelse til din dyre rullepølse, hvis ikke man piller slagene af til vildtgryde, eller piller slagene af til bøf kød, sammen med halskødet, som jeg piller af alligevel, det sker også, at en for bov er ramt af en kugle og delvis ødelagt, ja mange muligheder. Min mening er at rullepølsen ofte bliver ret tør, hvis ikke man marmorere den med tynde svine spæk strimler. Du har ret en dyre rullepølse er heller ikke at kimses af.

Fido

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-01-10 12:16

Nogle af debattørerne har foreslået både rødvin og nogle af de nyere mørke øltyper til at nyde sammen med maden.
Nu er smag og behag jo heldigvis forskellige, men jeg vil, specielt for de der ikke kan lide/tåle kraftig rødvin, foreslå god tysk hvidvin: Weißer eller Grauer Burgunder, tør, i de gode kvaliteter, Spätlese, dvs. prismæssigt fra kr. 70,-/flaske De kan til fulde erstatte god rødvin ! Det kan være svært at opdrive en tysk vin alle steder, men i en god vinhandel har man som regel mulighed for at købe god tysk vin ! Egentlig synd at vi ikke drikker mere af de tyske kvalitetsvine, både hvid- og rødvine kan rigeligt matche både franske, italienske og spanske vine, for ikke at tale om chilenske, argentinske og australske vine - men sådan er vi jo forskellige.

Øjenvidnet4

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 28-01-10 18:49

Tak for svaret Provsten1.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 28-01-10 19:05

Til TheRealDeal.

Mange tak for point.

Med venlig hilsen
Provsten1