/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Screen tearing
Fra : CerwinVega
Vist : 513 gange
60 point
Dato : 22-01-10 04:47

Jeg køre med 2 styrresystemer, som er win xp og vista ultimate begge 32 bit.

Mit problem er følgende:

Når jeg afspiller en film i vista med windows media player 11
og der eks. kommer en scene hvor kameraet følger en bevægelse langs siden eller følger en person, så opstår der en slags forstyrrelse også kaldet screen tearing. Noget i stil med dette billede.

http://img40.imageshack.us/img40/5683/tearing.jpg

Stregen er typisk øverst på billedet og kun synlig i nævnte scener. Jeg har prøvet at justere mit ati 4870 inde i catalyst coltrol center, hvor jeg kunne gøre det værre eller gøre det mindre synligt, men jeg kan ikke fjerne det helt.

Dette sker kun på mit phillips 42" tv når jeg afspiller film i fuld skærm. Jeg bruger et hdmi kabel 1080p og har prøver med andre kabler, Jeg er sikker på det ligger i afspilleren eller codecs

Dette problem har jeg ikke i win xp med samme afspiller wmp.
Når jeg afspiller samme film i win xp, så er billedet 100 % fri for forstyrrelse.

Jeg har prøvet følgende afspillere med forskellige resultater under vista.

Windows media player 11 : forstyrrelse i øvereste kant af filmen i nogle scener.

VLC: Forstyrrelse på øverst og nederst kant i samme film og scener.

Windows media player Classic: afspiller film uden nogen form for forstyrrelser.

Jeg bruger K-lite codec packs sidste nye drivers og alle mine enheder bruger nyeste drivers.

Hvorfor sker dette kun i alle andre afspillere end classic ? og kan jeg fjerne dette screen tearing, sådan at jeg kan bruge wmp 11 eller vlc ?

Jeg ved det har noget at gøre med at billede ikke kan følge med synkronisering et eller andet. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det andet end bruge classic media player indtil vidre.

Mit ati 4870 er tested i en anden computer med windows 7 og film havde ikke forstyrrelse i wmp. Jeg har forsøgt at kontakte ati som ikke rigtig kunne komme med en helskinet forklaring andet end kortet ikke fejlede noget.

Er der en logisk forklring på dette ?
evt en måde at få wmp 11 til at afspille normalt ?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-01-10 22:22

bare et gæt: din maskine mangler "kræfter", vista kræver MEGET af maskinen modsat xp og 7

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 22-01-10 22:26

Det tror jeg ikke er tilfældet da jeg har

3.16 ghz ( clock 3.8) Intel duo core
700 w psu
4 Gz ddr3 ram 1600 mhz
1 TB hdd samsug
Ati 4870 1 gb ram
Asus p5q3 deluxe wifi bundkort

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-01-10 22:28

og du har inst. de rigtige drivere på vista installationen, ikke kun dem windows ikke selv fandt?
tænker bla på chipsætdriverne

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 22-01-10 22:35

Yups..alle drivers er fra producenten og nyeste.

men det er jo underligt at media player classic ikke laver disse forstyrrelser

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-01-10 23:01

er det mpc eller er det mpc-hc?
mpc-hc har quote: An option to remove Tearing

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 22-01-10 23:15

Jeg bruger mpc - hc.

Men kan man ikke få wmp eller vlc til at fjerne dette tearing ligesom mpc hc ?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-01-10 23:32

prøv at læse her: http://forum.videolan.org/viewtopic.php?f=14&t=43748&start=0&st=0&sk=t&sd=a

specielt de to nederste posts på side 1

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 23-01-10 17:45

Det er præsis der jeg står. !

Men deres "løsning" er jo baseret på nvidia kort. Jeg har ikke de samme funktioner i ati catalyst ccc.

Deres link til rapishare er overbelasted, så jeg kan ik hente det forløbig.
Men hvad skulle dette link gøre ?
er det et direct x setup ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-10 03:38

Du kunne jo forsøgsvis erstatte dine K-lite codec packs med dem fra CCCP ???

Fjern først K-lite codec med Insurgent programmet og installér så CCCP pakken fra:

http://www.cccp-project.net/

Vha. CCCP's settings menu kan du nemlig ændre mange parametre i diverse codec

Det er da et forsøg værd

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-10 03:46

Ps. Her er FAQ's vdr. CCCP: http://www.cccp-project.net/wiki/index.php?title=FAQ

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 24-01-10 17:17

Jeg prøver lige med de codex og vender tilbage når jeg har tested , evt fundet ud af mere

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 24-01-10 17:45

Det hjalp intet. Samme udslag som k lite

Der er åbenbart ingen forklaring på hvorfor nogle computere laver screen tearing og andre ikke.
Det er bare som at vinde eller tabe i tombola :/

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-01-10 18:27

Citat
Men deres "løsning" er jo baseret på nvidia kort

nej, vsync og tripple buffering er ikke en nvidia ting, det skulle du også gerne have i CCC

en anden ting, har du prøvet at lege lidt med frekvensen, der erflere der rapporterer at 60HZ giver problemer og et skift til f.eks 75HZ løser problemet (der er også nogen der løser problemet ved at skifte den modsatte vej)

jeg ville nok også forsøge at nedgradere mine grafikkortsdrivere (og kontrolcenter), det er ikke altid at nyeste driver er bedst

Kommentar
Fra : CerwinVega

Dato : 24-01-10 19:24

Jeg har prøvet med gamle drivere og det er kun på mit tv det sker. Mit 422 phillips køre jo 60 hz og kan ikke komme over dette. Jeg har forsøgt med v sync og tripple buffer osv.

det giver bare ingen mening at wmp classic kan klare at afspilel uden nogen form for lag eller screen tearing

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 30 point
Dato : 24-01-10 22:50

CerwinVega -> Jep; det ér nu altså lidt 'mystisk'

Selv har jeg nemlig udelukkende brugt omtalte; Windows MediaPlayer Classic

..netop fordi:

Den tilsyneladende gi'r mindst problemer ..når det kommer afspilningskvaliteten

..men tjek evt. ZPlayer fra: http://www.inmatrix.com/

Det skader i hvert fald ikke at prøve ...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-10 22:55

Ps. Den gratis version kan f.eks hentes her:
http://download.cnet.com/Zoom-Player-Standard/3000-2139_4-10068896.html
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : CerwinVega

Dato : 10-02-10 17:19

Tak for svaret molokyle.