/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Jobnet - ugentligt "klik"
Fra : gladston
Vist : 1801 gange
500 point
Dato : 17-01-10 00:23

Jeg skal en tur til Thailand - på dagpenge.
Når jeg klikker ind på jobnet en gang om ugen, kan det så ses hos AF, at jeg ikke er i DK?
Kan jeg evt. bruge en proxy/anonym server?

gladston

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 17-01-10 00:31

Hvis du er afhængig af dagpengene, er det vovet at rejse. kommunen kan jo også finde på at sende et brev om at du skal møde op, og det kan du jo ikke hvis du er i Thailand.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-01-10 00:34

Det største problem er sikkert ikke, at du logger på jobnet fra en anden IPadresse end vanligt, det tror jeg ikke de gider koncentrere sig om.

Men større problem er det såfremt de skulle finde på at ringe efter dig eller skrive at du skal møde, så har du sgu problemer...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 17-01-10 00:37

Jeg ville ikke gøre det - du kan nemt risikere at blive afsløret, og så koster det.

Hvad med at melde ferie i den ønskede periode? Ok, så får du ikke penge i den pågældende periode, men så snyder du heller ikke!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 17-01-10 00:39

Havde du også tænkt dig, at udfylde dit dagpengekort i Thailand?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-10 00:45

IBM760... idag udfylder man dagpengekortet på pc

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-10 00:48

Sandsynligheden for at blive indkaldt til jobsamtale er meget lille, men så er der jo alle de kurser du kan blive sendt på (kaffe/pcspil kurser)

Har du ikke fået et feriekort fra din tidligere arbejdsplads, eller måske været ledig så længe, at du får dagpenge i ferieperioden??

Hvis du ikke kommer til møde/samtale, kommer du i karantæne, den viden er da ikke rar at have med på ferie

Meld ferie, og ha' en god tur- med god samvittighed

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 17-01-10 00:50

Ja, selvfølgelig udfylder man dagpengekortet på PC!

Men man skal også opfylde forpligtigelsen til at stå til rådighed!

Citat
Rådighed ved sygdom, ferie, kursus m.m.

Du skal give besked til Jobcentret, når

•du bliver sygemeldt .Du skal afmeldes Jobcentret, hvis du er sygemeldt i mere end 14 dage.
•du bliver raskmeldt. Hvis du raskmelder dig efter mere end 14 dages sygdom, skal du huske at melde dig ledig i Jobcentret igen.
•du ønsker at holde ferie. Ferie skal meddeles til Jobcentret 14 dage før påbegyndelsen. Du må ikke sætte dit CV inaktivt, når du holder ferie. Arbejdsgivere og Jobcentret skal have mulighed for at søge dit CV frem til et job, der starter umiddelbart efter en ferie. Hvis du gerne vil fortælle de, der læser dit CV at du holder ferie, kan du skrive hvornår du holder ferie i CV’et under "ansættelsesvilkår".
•du skal på kursus/uddannelse m.v.

Og med de mange kontrol foranstaltninger der bruges, kunne det jo tænkes at en registreret rejse til udlandet, blev sammenkørt med oplysninger på jobnet!
Det er meget enkelt, og kan sagtens lade sig gøre - så er det kun spørgsmålet om de gør det?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-10 00:50

Tænk lige på en ting, hvad vil du gøre hvis du mister dine dagpenge? Kan du klare det?

Hvad hvis de sender dig et brev om at komme til møde om 6 dage kl. xx og hvis du ikke gør det så inddrager de dine dagpenge? Du mister dine dagpenge, det er bedrageri og du ryger måske helt ud af a-kassen, eller får karantæne.

Du ved jo godt at det er forkert at snyde systemet. For det er det du er i færd med.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-10 00:52

Det du skal gøre er at melde ferie, alle har ret til ferie også arbejdsløse. Og ved de du er på ferie, så sender de ikke breve.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 17-01-10 00:54

Tilbagebetaling og sanktion
Se http://www.adir.dk/sw15304.asp
her kan man se hvilke sanktioner man kan blive udsat for, hvis man bliver afsløret!

Kommentar
Fra : gladston

Dato : 17-01-10 01:13

At blive indkaldt til jobsamtale er ikke det store problem - jeg har en stående aftale med Ibrahim at jeg udeblev fra mødet i AF, da jeg var til jobsamtale angående et job som cykelbud i hans døgnkiosk - det er mere for at kunne spare de 500 kr Ibrahim tgar for sin lille tjeneste.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 17-01-10 01:31

Citat
At blive indkaldt til jobsamtale er ikke det store problem - jeg har en stående aftale med Ibrahim at jeg udeblev fra mødet i AF, da jeg var til jobsamtale angående et job som cykelbud i hans døgnkiosk - det er mere for at kunne spare de 500 kr Ibrahim tgar for sin lille tjeneste.

Det hedder ikke AF mere, men derimod Jobcenter.
Og hvis du virkelig mener ovenstående, så er du ikke for klog!
Så kan man kun håbe, at du bliver opdaget - du lægger op til kraftig snyd med systemet!

Hvordan har du overhovedet råd til, at rejse til Thailand, hvis du ikke har råd til at melde ferie?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 17-01-10 01:49

Det er sådan nogen som dig, der gør livet surt for andre arbejdsløse. de bliver stemplet som dovne og snydere, fordi folk har hørt historier om nogen der gør som dig.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-01-10 01:54

Nu er det din A-kasse der udbetaler dagpenge og ikke AF/Jobnet og her du har al mulig grund til at have respekt for ikke miste retten til dagpenge og tilbagebetaling.

Et er at sige nej til et job og få karantæne, noget andet er bevidst at snyde med dagpenge, det kan komme til at koste dig din fremtid i A-kassen.

Kommentar
Fra : gladston

Dato : 17-01-10 07:48

Jeg har desværre allerede brugt mine feriedagpenge da jeg var i Thailand før jul -
Jeg harogså haft en del sort arbejde, så jeg har råd til at rejse.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 17-01-10 09:25

Det er pga. sådan nogle som dig, at Job centeret har indført, at man skal melde sig ledig/jobsøgende en gang i ugen. Så skal vi andre (flertallet) mistænkeliggøres.

Desværre så skal vi andre lovlydige ledige borgere indordne os under et system, der er lavet for at holde styr på sådan nogle personer som dig, der prøver at snyde systemet. Vi andre rejser til Thailand med god samvittighed og melder ferie.

Jeg håber, at de finder ud af det og det lader slet ikke til, at du har behov for dagpenge.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-10 09:55

Den selvsamme Ibrahim, kan da udfylde dit dagpengekort for dig her i DK

Min svigersøn er også ledig, han blev ringet op af jobcenteret, om at stille til samtale samme dag som han blev ringet op... sådan en situation kan du måske lige snakke dig ud af, men så skal du sikkert møde allerede dagen efter

Og ikke nok med det, jobcenteret, kan på deres telefonregning se, at de har ringet op til udlandet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-10 10:01

Hvis nu du bliver sendt på kursus imens du er på ferie, er Ibrahim så villig til at være stedfortræder, måske i flere uger??

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 500 point
Dato : 17-01-10 12:13

gladston

Jeg tvivler på at du mener dit spørgsmål oprigtigt.

Citat
gladston

Dato : 17-01-10 07:48

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg har desværre allerede brugt mine feriedagpenge da jeg var i Thailand før jul -
Jeg harogså haft en del sort arbejde, så jeg har råd til at rejse.

Som dagpengemodtager kender du jo reglerne, du har jo selv skrevet under.

Jeg tror mere, du er interesseret i, at få brugerne på kandu i oprør over det umoralske, som du spørger om.

Godkendelse af svar
Fra : gladston

Dato : 17-01-10 12:26

Tak for svaret ans.