/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Pixel og størrelse
Fra : Lionje
Vist : 1295 gange
200 point
Dato : 13-01-10 17:03

Hvor kan man finde noget om, hvordan pixels og størrelse på billede spiller sammen?
I PS4 er angivet under størrelse:
Pixeldimentioner: 60.2 M
Bredde: 5616 pixel
Højde: 37.44 pixel
Dokumentstørrelse:
Bredde: 198,12 cm
Højde: 132,08 cm
Opløsning 72 pix/tomme
Hvordan ændres de 72 pix/tomme til 600 pixels til udskrift, uden at miste kvalitet?
Venlig hilsen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-01-10 17:52

Det kan du ændre i Photoshop under størrelse.
72dpi er kun til skærm brug og internet, IKKE EN SKID ANDET.
Du kan selv vælge kvalitet, men gør du det meget større kan det blive lidt sløret. Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men du kan sætte et kryds i en rubrik så billedet bliver større næsten uden forringelse.

hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-10 17:57

Se helt bort fra de 72 pix/tomme, de har ingen funktion undtagen hvis billedet skal printes ud og størrelsen på billedet vil være den samme uanset om du vælger 72 eller 300 dpi

Du skal vælge den funktiion der hedder "resize image" og der skal du under "bredde" vælge 600 pixel, og hvis der er vinget af i den lille rubrik under constain proportions, så tilpasser højden sig automatisk.

Når du så har resizet billedet, så klikker du ok og derefter vælger du "save As" og vælger med skyderen hvilken kvalitet billedet skal gemmes i.
Og hvis der ikke er begrænsninger for hvor meget billedet må fylde i kilobyte eller megabyte, så vælg så god kvalitet som muligt

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 13-01-10 18:19

http://vesterkopi.dk/sw2907.asp

Her kan du omregne, begge veje.
Tast ind og resultat er der.

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 13-01-10 18:40

Alle er gode svar. tak for det.
MEN jeg tænker på, hvor den får de ekstra pixels fra. Det er jo pr tomme, den har 72 eller 600 pixels. Bliver der dannet ekstra pixels eller er det mig der ikke har forstået det?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 13-01-10 19:39

Når det kommer til relative contra faste mål på en skærm, findes der helt klare retningslinjer:

Relative mål: pixils (px;), em (em; = font størrelse) procent (%;) og ex (ex; = X-højde)

Faste mål: pica (pc;), tommer (inches = in;) millimeter (mm;), centimeter (cm;) og points (punkter= pt;),

Læs evt. :

1.) http://www.bigbaer.com/css_tutorials/css_font_size.htm
2.) http://www.webdesign101.dk/fonts/ (Læs ALLE 5 sider )

Hvad som gælder (scalérbar-) skrift ..gælder også anden grafik repræsenteret på en skærm.

Styret af CSS ...naturligvis!

Mange 'fif' findes mht. billedstørelser på skærmen. Hva' med f.eks. auto-størrelse af grafik som følger brugerens valg af skriftstørrelse/skærmopløsning/vindue-størrelse?

http://cssboxing.com/eksempler/eks001.php

...eller 'fuldskærms' baggrundsbillede uafhængigt af skriftstørrelse/skærmopløsning/vindue-størrelse?

http://www.cssplay.co.uk/layouts/background

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-10 19:43

Citat
Det er jo pr tomme, den har 72 eller 600 pixels.
Bliver der dannet ekstra pixels

Nej det er det sådan set ikke..det er kun pr tomme der er 72 pixel. de 600 pixel er bredden for hele billedet.
Og nej det gør der ikke, dannes ekstra pixels..tværtimod fjerner du nogen pixel, men "tætheden af pixel pr tomme" ændres ikke...det er derimod hele billedets størrelse der ændrer sig.

De 72 dpi er det antal små "prikker pr tomme" som billedet består af.
Og det er det samme hvad enten billledet måler 5616 pixel i bredden eller om du omdanner det til at måle 600 pixel i bredden.

Det eneste der sker når du ændrer billedets størrelse (pixel i bredden) , det er at billedet bliver mindre, men derfor vil det stadigt have 72 små prikker pr tomme....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-01-10 19:47
Godkendelse af svar
Fra : Lionje

Dato : 14-01-10 11:10

Tak for svaret molokyle.
Også tak til I andre, men jeg kan kun give points til én.