/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
opstart af aktivitetshus
Fra : hellobal1
Vist : 951 gange
45 point
Dato : 07-01-10 13:43

Jeg har sammen med min leder fået den geniale ide at oprette et aktivitetshus for hjerneskadet i vores kommune... men vi er grønne på området.. hvordan griber man mon den slags an ?
vi står desværre ikke med 5-10 millioner som vi selv kan bidrage med, så vi har tænkt at kommunen skal over, og overbevises om at dette er en stor mangel her.. Vi havde tænkt os at lave en plan for vores tanker med målgruppe, placering osv men ved ikke helt hvad sådan en skal indeholde og hvordan man i det hele taget griber dette an... Der ligger et par ejendomme i nærhedden som vi har kik på som er gode til formålet..

Er der nogle der har nogle erfaringer i sådanne projekter, eller kender til forretningsgangen ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-10 13:50

Citat
Jeg har sammen med min leder fået den geniale ide at oprette et aktivitetshus for hjerneskadet i vores kommune

Citat
hvordan griber man mon den slags an ?

Du får ALDRIG kommunen til at poste penge i noget
I ikke selv har "tjek" på....

Ideen skal jo sælges - og det kan I kun hvis I ved hvad det drejer sig om....

Et udmærket initiativ - men der skal altså "profier" til at sælge ideen......

Det spytter ikke i kassen uden der som minimum ligger et "køreklart" projekt....

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 07-01-10 14:12

har nogen af jer viden og erfaring med hjerneskadede?

Kommentar
Fra : hellobal1

Dato : 07-01-10 14:18

det er det jeg mener hvad gør man ??? vi er af udd. sosu-ass og sygeplejeske, og vi har skam en helt klar plan om hvad det skal være og hvorfor... alle ideer er der men vi skal ligesom bare videre, og kommunen ved jo ikke at vi mangler sådan et sted...

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 07-01-10 14:27

Jeg er selv hjerneskadet efter blodprop. Da jeg også har andre sygdomme, har jeg tilbragt meget tid på hospitalet. Min erfaring er, at sygeplejersker og sosu uddannede ikke har lært noget af betydning om hjerneskader. Bla de skader der ikke kan ses forstår de ikke.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-01-10 15:42

Når I starter op kan I søge kommunen om tilskud via puljerne §18 penge til frivilligt arbejde og §79 i serviceloven. Jeg får penge begge steder fra til arbejde med de ældre og handicappede.

I kan måske også få kommunen til at stille lokaler til rådighed i opstartperioden, eller spørg andre foreninger i kommunen om I kan låne dem i starten.

hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-01-10 15:45

Du kam måske få lidt her. Jeg glemte linket i min første besvrelse:
http://www.apoaf.dk/

Det er hjerneskade forening som har lokalafdelinger rundt omkring i landet.

hawaii7

Til de mange sjove brugere her på kandu: kom så med jeres kommentarer at jeg er medlem af APOAF. Nej det er jeg ikke endnu, da jeg ikke har haft en blodprob i hjernen eller en hjerneblødning.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-01-10 18:31

I skal formentlig starte op som en privat virksomhed, efterfølgende kan i så tilbyde landets kommuner, at modtage deres borgere, som kommunerne så skal betale for. MEN hvad kan I konkret tilbyde kommunerne, som der ikke er andre "virksomheder" der tilbyder i dag? Fx Vejle/fjord-centret. Er der et "marked" for det? Hvad er Jeres baggrund?

Kommentar
Fra : hellobal1

Dato : 07-01-10 19:56

vi har begge en bred viden og erfaring (10 + ca 20 år) for hjeneskader og arbejdet med mennesker der har erhvervet sig en hjerneskadet af forskellige årsager og arbejder p.t med dette begge to, og det er her vi mange gange er stødt på problemet med mangelende aktivitete huse til denne målgruppe i vores kommune..

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 07-01-10 20:11

Jeg har desværre den erfaring, at kommunerne ikke er interesseret i at bruge penge på hjerneskadede, hvis det ikke fører til at de kan komme tilbage til arbejdsmarkedet.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 45 point
Dato : 08-01-10 22:57

Hej
Som frivillig medarbejder i et aktivitetshus for ældre - har netop været til nytårskur, hvor der var 67 frivillige, kan jeg desværre sige at det ikke er den slags uprofessionelle ting kommunerne poster penge i. Her skal man hellere søge fonde eller f. eks. den lokale Lions Gruppe,
De fleste kommuner har jo i forvejen aktivitetscentre eller andre tilbud i dagtimerne.

Vores Aktivitetscenter har over 400 registrerede brugere. Og her kan alle komme, hjerneskade eller ej, såfremt man er selvhjulpen. Der er et par brugere, som bliver kørt herhen i kørestol af en hjemmehjælper hver dag.
Noget andet er, hvad I vil beskæftige disse mennesker med.

Jeg snakker med baggrund i at jeg har en søn som arbejder på Vejle_Fjord - et center for sen-hjerneskadede (trafikskader og arbejdsulykker m.m.) og et barnebarn, som arbejder på et andet sted for hjerneskadede, hvor det er rene "grøntsager". Så graden af hvor meget "hjerneskade" I vil være kapable til at håndtere er vel en vigtig ting i forbindelse med lokaliteter.

Det ældrecenter jeg arbejder i , har ansat en tovholder på 32 timer, en halvdags køkkenmedhjælper og en pedel til at passe det ret store hus, hvor ½delen benyttes af kommunens hjemmehjælp. Huset var tidligere plejehjem.

Økonomien er ganske skrabet, og de fleste indtægter må vi selv skrabe sammen ved at nørkle med forskellige ting. Der betales for de aktiviteter man deltager i og alle betaler for 1 aktivitetskort.

F. eks. kostede en rengøring af ISS efter rottebesøg alle de penge vi havde sparet op til nye PC'ere.

Så nej I skal nok ikke regne med at kunne "få jeres eget" sted med kommunen som ejer.

Mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 24-01-10 08:37

Tak for svaret ingelein. Men forløbig gir vi ikke op... det skal prøves..