/ Forside/ Interesser / Helbred / Naturpleje / Spørgsmål
10  pve 300
småskov på mark
Fra : anuarak
Vist : 1136 gange
200 point
Dato : 07-01-10 12:56

Jeg bor på fyn og køre en del rundt på øen.
jeg har opserveret en del små - runde plamager på marker
de består fortrinsvis af 10-12 træer i rundkreds -- ingen stensætning eller høje
dette fænomen undre mig lidt - de må være af ældre dato da træerne er høje
hvad hedder sådan en "ø" midt på en mark?
og hvad bruges den til?
hvor gammelt er dette? og hvor finder jeg noget information om det?
er det kun på fyn de findes?
hvis nogen skulle undre sig over hvad jeg vil med det - så er det kun af nysgerrighed og undren.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-01-10 13:00

Naturpleje hedder det vist så fugle og andre dyr også får en lille chance for at leve Det er jo også ret smart da nogle skadelige insekter derved bliver fortæret af fuglene og sån

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-01-10 13:01
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-10 13:02

Kan der være et vandhul "indeni" beplantningen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-01-10 13:05

Citat
de består fortrinsvis af 10-12 træer i rundkreds -- ingen stensætning eller høje
måske et lille vandhul? En lille oase midt i alt det dyrkede? Nogen tænker på dyr og fugle men der er sikkert en anden forklaring på de gamle træer som sikkert er de eneste som står tilbage af en tidligere skov, de er kendt andre steder også blandt heromkring i det nordvestjyske og der er som regel en forklaring, en sandet bakketop som der ikke kan dyrkes ret meget på - en lavning som står under vand om vinteren - et kildevæld og dermed blød jord som ikke kan eller må dyrkes - jord der har været dyrket men som af en eller anden årsag er opgivet er vist den sandsynligste forklaring, der kan have været mange store sten i jorden eller andet som har gjort dyrkning besværlig, disse små oaser er fredede nu og ellers stod de sikkert ikke ret længe, store landbrugsmaskiner er besværlige at diregere rundt om sådanne forhindringer

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 07-01-10 13:33

De jeg har "besøgt" har ingen vandhul eller kilde -- landmanden der ejer jorden har brugt den til at lægge opsamlede sten i og "øen" lå fortrinsvs i samme plan som marken - træerne er "plantet i en cirkel ca 1-1.5m fra kant (de store) og "øen" er ca 20-30m bred -der var en del selsåede opvækst på "øen"
Det undre mig da man altid hører at landbruget udnytter jordene optimalt - naturpleje? ja det er en mulighed, nen hvorfor/hvordan har man vedtaget at den skal være rund med 10-12 træer og ca 20-30meter i diameter- midt på en bar mark?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-10 13:36

Gad vide om det kan være så gammelt.. altså fra dengang man havde oldermænd i byen

De sad altid i en rundkreds og drøftede hvad der var sket i byen/sognet og lagde planer for fremtiden.... for derefter at få en god middag, f.eks gule ærter og flæsk

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-10 13:41

Prøv at ringe til et museum på Fyn og spørg om de ved det

http://www.visitfyn.com/article/16616

Det kan nok ikke være oldermændsmøde alligevel, for de sidder på sten til møderne

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 07-01-10 14:01

Nej et tingsted er det ikke -- normalt har de 5-8 sten i rundkreds (se ved Vollerslev -fyn) - de findes (så vidt jeg ved) fortrinsvis i småbyer på landet, men disse "træøer" er fortrinsvis på en åben mark.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-10 14:04

Nej, ikke Oldermændene, de sad på "by" sten, ikke ude på marken...

Måske er området fredet på grund af en gammel gravhøj?

Og ellers er det jo praktisk at lave et depot, så man samler sten og andet, ikke brugbart, et sted.

Jeg tror ikke det er af hensyn til dyr og fugle??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-10 14:50

Og et Tingsted har også en sten i midten til "bossen"

Træerne var måske tiltænkt som skygge til et tingsted hvor man sad på noget bedre end hårde sten.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-10 14:52

Uden for emnet... er et tingsted og et oldermandssted det samme??

Jeg ville nu ringe til et museum (bymuseum e.lign, de må da vide det)

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 07-01-10 14:55

Nej, et tingsted er det gamle dommer ting sted, kun få steder i landet,
et oldermands sted havde man i enhver landsby...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-10 15:16

Svendgiversen...Tak for info... jeg kunne nu heller ikke forstå det, jeg snakker om oldermandssted,og så bliver der sagt tingsted

Der er et Tingsted ved Esrum kloster - Nordsjælland - dvs det hedder tingbakken, jeg har ikke nærstuderet om stedet er der endnu, udover at jeg har set en stor sten

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-10 15:55

Og så kommer vi til Ringsted, Sjællands gamle Tingsted...

Og i Jylland fra min hjemegn:

25.5 1546: Tingvidner ved Vorde Birketing:
Måske en af mine ældste forfædre: Tingholder Bertil Giffuer i Skals.

Hvor frie mænd mødtes på tinge...
Hvorfor det hed Birketing ved jeg ikke, måske et nyt spørgsmål??

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 07-01-10 17:27

Nordsted1 og Svendgiversen
Det ser ud til at i har åbnet en ny indgangsvinkel ved hjælp af - tingsted og oldermænd - men noget undre mig -- det ene sted hvor jeg har opserveret disse øer er ved Søby Søgård (åben stadsfængsel fyn)-- på deres marker ligger hele 2 stk - den ene sæt ved Søby Søgård og den anden ca 900m nord for - de andre jeg har opservert ligger ikke i nærheden af "herregårde", men derfor kan der godt være en større gård i nærheden-efter hvad jeg har i øjeblikket kune finde om tingsteder ser det ud til at søbysøgårds jorde er formaliseret ejerskifte ved hælp af tindsted i søby. jeg siger foreløbig tak for hjælpen og vi kontakte egnsmuseum -- har tænk mig og lave en lille billedreportage om de glemte "træøer"
nordste1 jeg ladet pointne tilfalde svendgiversen men tak for din indfaldsvinkel -- oldermændsteder bør måske også indgå i reportagen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-10 17:27

Citat
hvad hedder sådan en "ø" midt på en mark

De kaldes faktisk bare for "øer"

Og de har ikke nogen speciel betydning, udover det er steder man har ladet træerne stå.

Måske de allerede dengang var for store til at dem der dyrkede jorden op havde lyst til at fælde dem.

Og så kan dyr og fugle få gavn af det..

F.eks. ser man ofte rågekolonier sådan nogen steder.
Og det er jo smart nok, så er man fri for de i stedet slår sig ned i træerne tættere på husene.

Godkendelse af svar
Fra : anuarak

Dato : 07-01-10 17:28

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-10 17:52

Selv tak,
hvis du kommer videre med de isolerede "ø grupper" på åben mark er jeg interesseret...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-01-10 18:16

Jeg syntes nu at spørgsmålet blev lukket for hurtigt, vi fandt da aldrig ud af et svar