/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Kan jeg få "løn/tilskud/hjælp" under min
Fra : Fonzi11
Vist : 2724 gange
200 point
Dato : 27-12-09 09:54

Kære alle!

Jeg er netop gået i gang med en LIF (lægemiddelkonsulent-uddannelse)
Det er en uddannelse der koster mellem 50-60.000 kr. og den har jeg selv sparet sammen til. Jeg har ikke fået tilskud af det offentlige eller fagforening. Jeg er heller ikke i en fagforening. Men jeg tager uddannelsen næsten hver anden weekend fra nu og forhåbentlig med slut til juni 2010. Men jeg har ikke nogen falig baggrund for at begynde denne uddannelse, derfor kræver det at jeg virkelig hænger i. De andre jeg går i "klasse" med, er i forvejen sygeplejerske, apoteker eller andet inden for faget. Derfor er det desværre lidt umuligt at have et fuldtidsarbejde, være far til 3 piger, og passe dagligdagen mv. Jeg er 37 år gammel.
Men laaaang historie, her er spørgsmålet:
Kan jeg gennem det offentlige få nogen form for tilskud/kontanthjælp/SU/løn under uddannelse ?
Der skal uanset hvad, penge i kassen.
Mange hilsener og ønsket om et godt nytår til alle på kandu.dk
Anders

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 27-12-09 10:29

Hvor er det flot, og sikkert også hårdt at tage den uddannelse, når du ikke har nogen baggrundsviden

Du kan læse lidt mere om uddannelsen her (men den kender du nok), der står at du ikke er SU-berettiget, ..du kan heller ikke få kontanthjælp, da det kræver du står til rådighed for arbejdsmarkedet

Den eneste mulighed for en økonomisk håndsrækning er et fritidsjob, .. men det har du jo dårligt tiden til... måske du kan tage et banklån, uddannelsen er jo ikke så langvarig

http://www.ug.dk/forside/job/salgindkoebmarkedsfoering/salgindkoebsarb/laegemiddelkonsulent.aspx

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-09 10:31

NEJ

Du kan ikke få tilskud til FRITIDSUDDANNELSER.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-12-09 10:33

Citat
Kan jeg gennem det offentlige få nogen form for tilskud/kontanthjælp/SU/løn under uddannelse ?

Det må du spørge din kommune om, det er det eneste sted, som kan svare dig på, om du kan få kontanthjælp, så længe du er studerende.

Nu skriver du ikke hvad du arbejder med, men har du talt med din arbejdsplads om evt. deltidsarbejde, til du er færdig med at læse.

På siden her koster det da ikke 50 -60.000 kr.

http://www.lifdk.dk/sw17757.asp

Godkendelse af svar
Fra : Fonzi11

Dato : 27-12-09 10:37

Tak for svaret Nordsted1. Dog er jeg lidt træt af at folk som har gået arbejdsløs i 9 mdr. kan gå på kommunen og få betalt denne uddannelse og også løn. Jeg har hørt at de bare skal sidde og græde lidt ved deres socialrådgiver og vupti, så er pengene hjemme.
Men i Forsvaret, Politi, Falck får de også løn under deres uddannelse...

Der må da være et eller andet at gøre..

Ellers må jeg jo begynde at gå med aviser

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-12-09 10:42

Citat
Men i Forsvaret, Politi, Falck får de også løn under deres uddannelse...

Der er så sandelige også aktive under deres uddannelse....det er du IKKE.
Find dig dog et fritidsjob som mange andre gør

Kommentar
Fra : Fonzi11

Dato : 27-12-09 10:47

Til Ans!

Nej men du kan kun se priserne på modulerne, prisen er sammenlagt 31312,25. Dertil kommer de 5 eksamener jeg skal til. Du skal også betale for eksamen. Så er der kompendier, bøger, noter. Endvidere bor jeg i Jylland, så jeg skal skal til Kbh 8 weekender + afsluttende eksamen i juni. Jeg skal betale fly, hotel, taxa, mad mv.

Så kære Ans , tror du ikke det nærmer sig de 50.000!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-12-09 10:52

Fonzi11, hvor mange kender du, som kommunen har betalt uddannelse for? Hvor mange steder har du hørt om, at kommunen har betalt for uddannelse?

Jeg arbejder inden for området (kontanthjælp, revalidering, arbejdsprøvning og aktivering på 9. åri en større kommune), men har endnu ikke oplevet, at nogen har fået en betalt uddannelse af kommunen. Revalidering kan give muligheden, men bevar mig vel, at være i den situation for at få en uddannelse!

Din eneste mulighed - ud over et job - kunne måske være, at søge om fonde/stipendier o.l.

Jeg håber du vil få gennemført dit forløb. Iøvrigt:

Det med at få løn under uddannelse i politi, Falck eller forsvaret er for politiet og Falcks vedkommende kun i forbindelse med deres arbejdsområde.

Hvis det er inden for forsvaret, så kan man efter 32 måneders uafbrud tjeneste optjene civiluddannelsesret, med 12 uger om året, hvor uddannelse kan være betalt helt eller delvist, men med fuld løn under uddannelsen - MEN man er jo soldat i mellemtiden - hvad det så måtte indebærer. Iøvrigt vil det også være muligt, at tilkøbe sig yderligere uddannelsesuger mod en mindre lønreduktion. Du er dog - til trods for din "unge" alder for "gammel" til forsvaret i dag.

Kommentar
Fra : Fonzi11

Dato : 27-12-09 10:52

Jeg fornemmer en ret dårlig stemning herinde allerede... Gad vide hvorfor...
Til Piaskov: Husk nu på at de offentlige instanser jeg nævnte også har skoleperioder hvor de sidder og studerer.

Men jeg havde dog ikke forventet at få sådan en stemning her på kandu.dk

Jeg tror bare jeg siger tak for nu og til de meget få enkelte gode svar jeg fik, tak for det.
Til de andre der bare ønsker at brokke sig med dårlige smiley mv. vil jeg bare sige rigtig godt nytår- håber det bliver mere positivt for jer end 2009.

Kommentar
Fra : Fonzi11

Dato : 27-12-09 10:58

Til Alka

Tak for dit uddybende svar.. Dejligt.

Jeg vil ikke nævne nogle kommuner der deler ud, men i min kommune er der en der har fået betalt uddannelse (vedkommende har gået arbejdsløs i mere end 2 år) Endvidere er jeg på hold med en fra Sjælland der også har fået betalt hele uddannelsen.

Ps. Jeg har job i dag, men med job, familie, mv er det svært nogle gange at tage sig sammen til at begynde at studere om aftenen når pigerne er puttet og man så skal i gang. Men jeg klemmer ballerne sammen og prøver - men jeg kan godt love dig - for mit vedkommende, så er det sgu ikke bare Anders And blade vi sidder og læser.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 27-12-09 11:16

Ville da søge SU, men nok osse din eneste chance

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-12-09 11:18

Og så læser man også om nogen der har fået kørekort af kommunen.

Det er vel næsten lokalt bestemt, og om socialrådgiveren har en dårlig dag, og ikke mindst om det vurderes om klienten er motiveret.
Sidstnævnte er ikke aktuelt i Dit tilfælde, Du har jo kløet på og startet med egne penge.

Da min søster blev 41 gad hun ikke passe andres børn derhjemme mere. De tog et lån i huset, solgte bilen og vendte hver femøre, hun gennemførte så en pædagak-uddannelse og har arbejdet som det lige siden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-12-09 11:19

Tordenkalven, den uddannelse er IKKE su-berettiget

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 27-12-09 11:21

Citat
Jeg fornemmer en ret dårlig stemning herinde allerede... Gad vide hvorfor...

Tag dig ikke af piaskov og ans. Det er kandus sure kællinger, som garanteret aldrig får god sex. Hvis de da får sex overhovedet?

Kommentar
Fra : Fonzi11

Dato : 27-12-09 12:28

No1Here : Det var sq dagens griner ...

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 27-12-09 16:20

når man selv skal betale for sin uddannelse, er det fordi den ikke er anerkendt af staten, derfor kan man ikke få offentlig støtte under uddannelsen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-12-09 18:08

Citat
anerkendt af staten

Samt i de firmaer der kunne være interesseret i din arbejdskraft (UDEN baggrund )