/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Findes unit-vandtanke under 100 l ?
Fra : cristian2
Vist : 1101 gange
50 point
Dato : 14-12-09 22:17

Vi skal have skiftet fra oliefyr til fjernvarme. Vi er kun to i rækkehuset og har fået at vide at det ikke kan svare sig at få 100 liters unit, da vi slet ikke kommer til at forbruge det. Der skulle efter sigende findes vandtanke som er mindre og også nogle som er mindre men accelererer hurtigt så man ikke har vandet til at stå for længe (og avle bakterier). Men disse tanke skulle efter sigende være betydelig dyrere.

1. Er det korrekt?

2. Hvordan regner man sig frem til om det kan svare sig at få installeret den ene eller den anden tank?

3. Vi prøver i overgangsfasen at holde fyret kørende med minimum mængde fyringsolie. Men det er en smule besværligt at hente fyringsolie. Er det korrekt at man bare kan bruge dieselolie fra nærmeste benzintank?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-12-09 22:21

Mange husstande har i umindelige tider klaret sig med en 30 liters elektrisk vandvarmer, og hvis I ikke er til karbade eller flere kvarter i brusen, skulle det sagtens kunne gå - forudsat ingen i husstanden har det med at skylle alting af eller vaske op under rindende varmt vand. Sådan et par gæster har jeg prøvet, og da var det ikke sjovt at gå i bad!! Men hvis man ikke griser med varmt vand, vil jeg påstå, det går.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-12-09 22:23

Dieselolie og let fyringsgasolie er meget tæt på hinanden i konsistens, flammepunkt og den slags, men det kunne være, der var andre tekniske eller skattemæssige hindringer, så der må du spørge andre.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 14-12-09 22:26

Du kan sagtens bruge Diesel, det er faktisk renere end Fyringsolie men også dyrere.

Jeg ved ikke om DKtanken stadig sælger fyringsolie.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 14-12-09 22:33
Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 14-12-09 22:35
Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 15-12-09 00:07

Da du skal have installeret fjernvarme, så vil jeg anbefale at du bruger fjernvarmeselskabets sælger/tekniker maximalt, da du her kan få en masse god gratis vejledning, så tingene ikke senere skal laves om fordi de måske har specielle regler i selskabet.
Citat
Der skulle efter sigende findes vandtanke som er mindre og også nogle som er mindre men accelererer hurtigt

Den helt lille vandvarmer hedder en gennemstrømningsvandvarmer, og virker på den måde at den varmer det kolde vand op MEGET HURTIGT, men først når du åbner for det varme vand. Der er altså ingen reservebeholdning, men kun en lille pladevarmeveksler der næsten intet fylder. Køber man en fabriksfremstillet unit når varmen skal lægges ind, så er varmeveksleren også monteret i uniten - man kan også købe en unit med en beholder og dermed en servebeholdning (fås i forskellige størrelser) man kan dog også købe en varmeveksler der monteres for sig selv - på loftet, i bryggers, i et skab eller hvor det passer bedst. Gennemstrømningsvandvarmeren bruger en del fjernvarmevand når der åbnes for det varme brugsvand, og derfor er nogle fjernvarmeselskaber ikke så glade for denne type da der f. eks så skal bruges ekstra pumpekraft om morgenen når alle vil i bad på samme tid, og derfor, så snak med selskabet før du gør dig varm på en bestemt tanke. Avlen af bakterier må nødvendigvis også blive mindre da vandreserven er mindre.
altså:
Citat
1. Er det korrekt?

Ja
Citat
2. Hvordan regner man sig frem til om det kan svare sig at få installeret den ene eller den anden tank?

Fjernvarmeselskabet hjælper, endda gerne så du får det rigtige første gang.
Citat
Er det korrekt at man bare kan bruge dieselolie fra nærmeste benzintank?

Ja - måske er det lidt dyrere, men der er ingen forbrændingsmæssige problemer

God fornøjelse, og tilykke med fjernvarmen som er dejlig ren og nem at have med at gøre. Når du skifter, så har du også chancen for at få ekstra plads hvor oliefyret står, og ekstra plads kan vi jo alle bruge.
Spørg bare igen hvis der er ubesvarede spørgsmål.
Hilsen Asbjørn

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 15-12-09 00:17

Til Christian2.
Glemte lige at nævne at det vil være en god ide at investere i en lille el-varmeblæser som bare skal være i reserve, for alle fjernvarmeselskaber er udsat for rørsprængninger så der må lukkes i en kortere periode, og f.eks når du skal have dit stik ind, så bliver der også lukket i en kort periode i en del af dit område - noget som dine naboer får "glæde af", og så er det rart lige at kunne klare sig over en formiddag eller nogle timer.
Asbjørn

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 15-12-09 00:22
Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-09 00:44

Olien skal ikke være fra en benzintank, men fra en dieselolietank.

Jeg synes bestemt i skal foretrække en forrådsbeholder til det varme brugsvand. Med en normal familie på 4 og uden tenagedøtre kan man klare sig med omkring 50 l beholder, men større kan være udmærket.
Bakterievækst er ikke noget problem, bare man sørger for at holde temperaturen over 55 °C .
Men heller ikke mere da det giver for meget kalkudfældning.
Kalk kan være et større problem i gennemstrømningsvandvarmeren.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 15-12-09 10:49

Mange tak for de gode svare allerede!

Nu kommer der et spørgsmål af den helt dumme slags:

1. Vil det sige at vandet til radiatorerne ikke løber gennem vandtanken/unit'en - det er kun brugsvandet?

Et helt andet spørgsmål: VVS'eren har givet tilbud. Han siger at radiatorerne er gode nok. Der er tovejs kobberrør på dem. Men fire steder er der små brud på kobberrørenes samlinger (der er en grønlig krystalliseret klump omkring rørsamlingerne) - det er kun på tilløbsrørene.

2. Hvad skyldes det? Lærlingearbejde i sin tid eller at samlingerne er specielt udsatte for tærring? Eller generel gennemtærring da det nuværende system jo ikke er lukket, men et iltet system med ekspansionsbeholder på loftet?

3. VVS'eren skal have 25.000 inkl moms alene for at fjerne oliefyret og tanken. Er det virkelig prisen?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-09 10:55

Fjernvarmevandet bliver i fjernvarmesystemet; det er ikke det du tapper af , ejheller det, der løber i dine radiatorer. Begge dele ordnes med hver sin varmeveksler, så varmeanlægget cirkulerer DIT vand, ikke fjernvarmesystemets. Det er alt for dyrt at lade slippe ud, fordi en eller andet får lavet et brud derhjemme. Så hvis dit varmeanlæg havde problemer med dit eget oliefyr, beholder det problemerne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-12-09 13:49

Pbb- er al for kategorisk.
Det er ikke sjældent at det er selve fjernvarmevandet , som løber gennem radiatoren.

Det er nemt med et tostrengssystem, men du skal have checket rør og samlinger først. Konsekvenserne af et brud kan jo blive ret store.

Accepteret svar
Fra : Asbjørn2

Modtaget 50 point
Dato : 15-12-09 23:10

Både pbp_et og transor har ret.
Der hvor fjernvarmevandet kommer ind fra fjernvarmeselskabet og rundt i radiatorerne hedder et direkte anlæg. Sådan var alle anlæg i "gamle dage", og radiatorerne skulle så også kunne klare fjernvarmeselskabets tryk. Ulempen er, at en lækage kan give rigtig meget vandskade da lækagen bliver ved til ejendommen aflukkes på hovedhanerne. Ved ferie, udrejse eller bare en almindelig arbejdsdag kan det blive til noget man ikke glemmer igen, for principielt kan lækagen blive ligeså stor som fjernvarmeselskabets spædevandssystem kan give vand til, og det er normalt ikke småting - her regner vi ikke i liter, men i antal kubikmeter/time.
I dag bruges derfor mest indirekte anlæg, hvor fjernvarmevandet kommer ind i uniten og derefter hurtigt ud gennem returen igen. En lækage bliver derved begrænset til f.eks bryggers hvis det er en villa, eller hvis lækagen er inde i huset, så begrænses lækagen til ens eget anlæg er løbet tomt eller trykløs.
I uniten sidder de 2 varmevekslere - 1 til varmt vand og 1 til selve varmen (altså rundt i radiatorerne). I samme unit sidder foruden de 2 varmevekslere også pumpen, varmemåleren, reguleringsventiler, by-pass til sommerdrift (sommerdrift=kun varmt vand), trykekpansion, afspærringsventiler og diverse temperatur og trykmålere; med andre ord, alt hvad der er brug for til drift af varmen og det varme vand. Vil man gerne have en varmebeholder kan den leveres med een indbygget i uniten.
Kan man ikke lide en unit (der ER ofte kneben plads for en reparatør), måske manglende plads, så kan VVS manden opbygge anlægget, f. eks i et skab, teknikrum, kælderrum eller lignende. Mange lejligheder har i dag deres eget anlæg, og mange er indbygget i et eksisterende skab - mulighederne er mange.
Citat
(der er en grønlig krystalliseret klump omkring rørsamlingerne) - det er kun på tilløbsrørene.

Hmmm, det har jeg ikke et fuldgyldigt bud på, særlig da det kun er tilløbsrørene. Det KAN tyde på noget galvanisk, men som transor siger, så få det endeligt chekket. Havde det været på både tilløb og afløb kunne mit bud være dårligt aftørret flussmiddel.
Citat
VVS'eren skal have 25.000 inkl moms alene for at fjerne oliefyret og tanken. Er det virkelig prisen?

Den er svær. Kedel med oliefyr er vel til at overkomme, men du skriver at tanken også er inkluderet, og så kommer spørgsmålene. Er det en 1000, 1200 liters over jord, eller en 2000, 2500 eller 3500 liters jordtank, er den let tilgængelig eller ligger den på den forkerte side af huset??? Spørgsmålene er mange, men jeg kan da sige, at hvis jeg skulle stå for fjernelse af min nabos jordtank, så ville/kunne jeg ikke gøre det meget billigere med kranbil med lang udlægger, fjernelse af store træer, ødelæggelse af terasse og måske kloak med mere.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-12-09 10:00

Hvis der er et gammelt centralvarmeanlæg i huset, så er det en vekslerenhed, der bliver sat op. Jeg kan næppe forestille mig nogen fjernvarmeforsyninger, der vil have deres dyre vand ud i diverse hjemmestrikkede anlæg. Det andet med fjernvarmevandet direkte i anlægget brugte man sandt nok for 35-60 år siden, men konsekvenserne er uoverskuelige, når der går hul på en lufteventil eller lignende.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 16-12-09 10:37

Citat
I--------------------------------------------------------------------------------
Olien skal ikke være fra en benzintank, men fra en dieselolietank.
ndsæt dit citat her

Ups, jeg tror jeg misforstod. Jeg troede bare at jeg skulle sørge for at det var diesel og ikke benzin. Men jeg har købt dieselolien på en benzintank - og har hældt det i olietanken. Kan det medføre sammenbrud eller skade af nogen art?

Jeg har kontaktet København E. De siger at kommunen har forbudt disse gennemstrøms-unit'er da de kalker til hver 3. md. pga den høje temperatur. Jeg godt kan få dispensation til en 60 l tank, men det mener han ikke kan svare sig, da 100 l er godt isoleret. Jeg ved ikke om han har ret. Alle vores naboer og genboer som i forvejen har 100 l siger samstemmende at de er for store til deres behov.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 16-12-09 11:18

Citat
Ups, jeg tror jeg misforstod. Jeg troede bare at jeg skulle sørge for at det var diesel og ikke benzin. Men jeg har købt dieselolien på en benzintank - og har hældt det i olietanken. Kan det medføre sammenbrud eller skade af nogen art?

Nej, det giver ingen sammenbrud, og diesel er diesel og dermed det samme.
At den nævnte bemærkning kommer i spil, er kun fordi transor er lidt af en pindehugger, men det vænner du dig til.
Godt du kontaktede din fjernvarmeleverandør - så får du det lige efter deres regler, og det er altid det nemmeste. At gennemstrømningsvekslere kalker så hurtigt til kan have med det Københavnske vand at gøre (høj hårdhed), og netop den slags detaljer ved det lokale værk en masse om. Det ligger så fast,at du skal så have en varmvandsbeholder. 60 liter er sikkert nok til almindeligt brug, men 100 liter, så er du sikker på at huset også kan bære et besøg af liggende gæster - alt i alt, en behovs og smagssag.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 26-12-09 21:02

Jeg vil mene en fjernvarmeUnit med brugsvandsveksler, må være bedste bud.

Fylder ikke ret meget, og varmer kun den mængde varmt vand op der skal bruges.

Fylder ikke meget, nem tilslutning, pæn installation.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 27-12-09 10:48

Citat
Jeg vil mene en fjernvarmeUnit med brugsvandsveksler, må være bedste bud.

Fylder ikke ret meget, og varmer kun den mængde varmt vand op der skal bruges.

Se mit indlæg af 16-12-09 10:37. Her er svar på det fra "Kbh. E".

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 27-12-09 14:23

Ja den havde Jeg ikke set.

Men deres agument holder ikke.

Jeg bor selv i Roskilde, har fjernvarme, har unit med gennemstrømningsveksler, den har været afkalket een gang på 11 år.

Gasmanden2

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 03-01-10 22:55

cristian2
Kan se at spørgsmålet er åbent endnu, så jeg kom til at tænke på hvordan det går med projektet - er der skred i sagerne ??

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 10-03-10 09:46

Tak for svaret Asbjørn2.