/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Energiforbrug for transport
Fra : JubelOptimisten
Vist : 517 gange
50 point
Dato : 13-12-09 20:36

Jeg skal holde et oplæg om synergi til en konference om bæredygtighed.
I den forbindelse leder jeg efter følgende oplysning til brug for at sammenligne energieffektivitet mellem bil og tog.

[B]
Hvor meget energi bruges typisk for at transportere én person én kilometer med bil?

Hvor meget energi bruges typisk for at transportere én person én kilometer med tog?[/B

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh

Øivind, designer

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-12-09 21:28

Google er din ven, det hedder vist en livline i div. tv-programmer med dilettanteri!

Kommentar
Fra : webm

Dato : 13-12-09 22:45

Citat
Jeg skal holde et oplæg om synergi til en konference om bæredygtighed.
I den forbindelse leder jeg efter følgende oplysning til brug for at sammenligne energieffektivitet mellem bil og tog.

Ja godaw då - hvilken børnehave er det du skal holde oplæg i?

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 50 point
Dato : 14-12-09 00:18
Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 14-12-09 00:31

Citat
[B]
Hvor meget energi bruges typisk for at transportere én person én kilometer med bil?

Hvor meget energi bruges typisk for at transportere én person én kilometer med tog?[/B

Min Fiat kører ca. 20 km /liter, og så må 1 person jo ca. koste 1/20 liter, eller vil du have resultatet i kwh, kcal, Mwh eller hvad?
Med tog - spørg DSB, men pas på de ikke dør af grin.

Så et godt råd til sidst
udvis venligst lidt mere list
eller hold op med dit fis

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-09 10:12

Energien der bruges er nøjagtig den samme for at flytte antal kilo fra A til B

Godkendelse af svar
Fra : JubelOptimisten

Dato : 22-12-09 13:28

Tak for svaret Kortoververden.