/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Optik - camera obscura
Fra : weld
Vist : 760 gange
105 point
Dato : 12-12-09 03:58

Hej! :) Nu har jeg har brugt lang tid på at forstå en sammenhæng mellem lysåbningsdiameteren og billeddiametern i et camera obscura eller hulkamera.

Jeg har forstået det meste, men er stadig lidt i tvivl om een ting.

Når lysåbningen/hullets diameter er stort, så er billeddiameteren tilnærmelsesvis den samme. Men hvorfor det? En der kan forklare?

På denne side (http://www.feuerbacher.net/photo/frame.html?Pinhole/Pinhole.html~Main) står der noget under "a" - og jeg kan da godt se det er skalafaktorerne man bruger og at s er meget større end f.

Men jeg forstår ikke, hvordan man har lavet billedet - en der kan forklare mig det? Burde de to stråler ikke skære hinanden inden de rammer bagvæggen?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 105 point
Dato : 12-12-09 07:15

Ebnig i, at det er en underlig måde han fremstiller det på i det første diagram her http://feuerbacher.net/photo/frame.html

normalt fremstilles det mere som et timeglas med motivet på den ene side, midten af timeglasset er hullet i camera obscuraet og det omvendte billede på filmen eller matskiven i c. o.'et, fuldstændig på samme måde som man ser det med en linse.

Men det han prøver at vise i diagrammet er, som jeg læser det, hvor stort et punkt lige i midten af motivet bliver, når det rammer filmen, altså hvor skarpt billedet bliver, og det afhænger selvf. af hullets størrelse.

Beregneren længere nede om brændvidde, hulstørrelse og blænde kan man så bruge til at beregne eksponeringstiden, der typisk vil være mange sekunder.

Som dreng nøjedes jeg med en sortmalet skotøjsæske med madpapir bagi og et tilfældigt hul foran, virkede fint, men ingen billeder.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-12-09 14:37

billedstørrelsen er for et lille hul proportional med billedafstanden til hullet og omvendt proportional med objektets afstand til hullet. Tegn det, prøv det! mere overbevisende end 1000 sider lærebog.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : weld

Dato : 12-12-09 15:34

Mange tak for jeres svar :)
Jeg er ved at udlede noget og har brug for at sætte nogle bløde ord på noget, som står mig lidt uklart.

Hvis der een, som gad at kigge det igennem - så ville jeg blive rigtig glad! Det jeg har problemmer med at skæringspunktet mellem de to funktioner - nogle, der gidder at sætte lidt ord på det?

Her er dokumentet:
http://peecee.dk/upload/view/210211

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-12-09 18:27

Dine skitser ser fine ud. Jeg har ikke tjekket din matematik, men selv har jeg konstateret, at selv om et billede bliver projiceret bag et nøglehul, kan man i det projicerede billede se detaljer, som er MEGET finere end højde og bredde på nøglehullet. Der må være noget med småt, som ikke er så indlysende!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-12-09 19:03

Jeg er meget enig med pbp, har også haft fornøjelsen af en gang, hvor nabohuset stod på hovedet på væggen i solskin.

Men en dør er jo ret tyk, så "timeglasset" som lyset skal igennem døren må, når "hullet" er tykt, give en mindre størrelse på hullet (lysåbning) end hvis der er tale om en tynd plade. Der er jo tale om en vidvinkel"optik"

Ikke så flot formuleret, men håber det giver mening alligevel.

I øvrigt, i 2006 var jeg i Tyrkiet til solformørkelse, stod i nærheden af et træ, da solen var næsten skjult opdagede vi, at de små runde pletter man kan se i solskinsvejr, ikke længere var runde, men halvmåneformede, og omvendte, så bladene, eller snarere mellemrummene, fungerer også som camera obscura.

Godkendelse af svar
Fra : weld

Dato : 18-12-09 00:36

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-12-09 06:25

Selv tak, weld, og god fornøjelse med CO (uden 2)