/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Er træsprit elektrisk ledende?
Fra : JubelOptimisten
Vist : 875 gange
20 point
Dato : 29-11-09 16:17

Hej

Er der nogen her inde, der ved, hvorvidt træsprit er elektrisk ledende samt om det eventuelt ville kunne bruges som varmetransporterende væske i forbindelse med elektronik?

Jeg ved, at nogle med held har nedsænket en hel computer mineralsk olie, hvorved en god køling blev opnået (http://www.pugetsystems.com/submerged.php#update3) - kunne det samme lade sig gøre ved at anvende træsprit i stedet?

På forhånd tak for hjælpen!

Øivind Alexander Slaatto, designer

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 29-11-09 16:36

Træsprit er ikke elektrisk ledende.
Men jeg vil skønne, at træsprit vil være et tilstrækkeligt godt opløsningsmiddel til at det kan ødelægge elektroniske komponenter samt korredere metaldele mm. Evt. først over tid.

Rent vand er heller ikke elektrisk ledende, men opløste ioner i f.eks. almindeligt vandhane vand gør det elektrisk ledende.

Husk på at træsprit er giftigt samt brandfarligt.

Mvh. Simon

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 20 point
Dato : 29-11-09 17:17

ren træsprit leder ikke men er meget vandsugende. Desuden vil den strippe en meget stor del af plastkapslingen på elektronikkomponenterne, så de mister både isolation iltningsbeskyttelse og mekanisk sammenhæng. Jeg beklager: Det er et dødfødt barn, som er løbet ud i sandet.
mvh
pbp
Elektronik gennem 47 år

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 29-11-09 17:23

jubeloptimist ja det kan siges.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-09 19:44

Træsprit leder ca ligesom vand. Hvis det er helt rent er det kun lidt ledende, men opløste salte og andet kan gøre det godt ledende.

Dertil er det giftigt og dampene eksplosive.

Hæld hellere destilleret vant på computern. Det ødelægger den ligeså meget, men er ikke så farligt for helbredet.

Godkendelse af svar
Fra : JubelOptimisten

Dato : 29-11-09 21:09

Tak for svaret, pbp_et.!
Jeg går ud fra, at det samme gør sig gældende, hvis man ville bruge træspritten til at lede varme væk fra LED'er (uden computere etc)?
Mvh

Øivind

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 29-11-09 21:22

Hej Øivind

Jeg arbejder ikke til daglig med elektronik, men jeg ville foreslå at lakkere elektronikken og bruge vand som afkølingsmiddel.

Evt. kunne du overveje ethanol, glykol eller glycerin (fortyndet). Jeg ville dog nok gå efter mineralsk olie som i det link, hvis vand ikke er en mulighed.

PS. Hvis du vælger at arbejder med træsprit skal du være opmærksom på dampene som både er giftige og eksplosionsfarlige.
Hvis det er fordi du har let adgang til træsprit så prøv at afkøle lysdioden med det, men en lysdiodes lysudsendelse mættes med højere strøm, så du får ikke dobbelt så høj lysudsendelse ved dobbelt strømstyrke.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-11-09 13:40

De fleste lysdioder, jeg kender, har bedre virkningsgrad ved høj strøm, så i professionelle sammenhænge vil man ofte se lysdioder kørt ved meget høj strøm i meget korte intervaller efterfulgt af ret lange pauser (vi snakker mikrosekunder). På den måde får man samme lys ud af fyren ved at køre den med 1 Ampere i 5 % af tiden og ved at køre den med 1/10 Ampere hele tiden, men effektforbruget bliver mindre ved den pulsede måde.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 04-12-09 16:10

Hej pbp_et

Jeg kunne ikke lige finde noget på nettet der med 7-tommer søm beskriver hvorledes en lysdiodes effektivitet afhænger af strømstyrken.

men jeg fandt da f.eks. følgende:

"The new device achieves a notable reduction in “efficiency droop,” a well-known phenomenon that provokes LEDs to be most efficient when receiving low-density currents of electricity, but then to lose efficiency as higher density currents of electricity are fed into the device. The cause of this droop is not yet fully understood, but studies have shown that electron leakage is likely a large part of the problem."
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/01/090113123718.htm

Hvis man søger på nettet med "efficiency droop LED" får man en lang række hit.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-12-09 16:34

Min information er fra en del seminarer arrangeret af fabrikanterne. Desuden vil en praktisk prøve vise det samme: To LEDer, den ene ved 10 mA, den anden ved 100 mA og en duty cycle på 5% lyser nogenlunde lige meget. Det har i mange år været god latin for brugere af røde og gule LED til indikator, display og lignende lavintensitetsjob
Men indrømmet; jeg aner ikke om det forholder sig på samme måde med de hvide til almen belysning.
mvh
pbp