/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Bedste Jule Krimi
Fra : svendgiversen
Vist : 979 gange
121 point
Dato : 26-11-09 20:15

Jeg fik lige boghandlernes katalog ind af døren, og det er jo helt uoverskueligt med flere 100 bøger.
Er der en god, spændende bog, du kan anbefale mig at læse i den kære, mørke Juletid?

Jeg har læst Stig Larsons 3 bøger og Nesbø gider jeg ikke...

Hvilken bog har du været særlig glad for på det sidste??

Gerne en krimi i klassisk stil, hvor det primært drejer sig om at finde morderen,
og hvor det ikke er personlige problemer på hjemmefronten der dominerer...

Kommentar
Fra : knaldisengen

Dato : 26-11-09 21:20

Brødrene Grim_ er lige ved at scanne en bog?
Men er det til dig eller børnene.

Kommentar
Fra : NoQia

Dato : 26-11-09 23:03

Jeg var meget optaget af 'Hundens ører' af Maria Ernestam, men det er ikke en krimi i klassisk forstand. Ellers er jeg meget glad for Håkan Nesser, der både skriver krimier og almindelige romaner. Du kunne også prøve Jussi Adler-Olsen.
Du kan finde en masse inspiration og omtaler på www.krimisiden.dk eller www.litteratursiden.dk - der bliver også henvist til 'andre bøger ligesom...'.
God læsning

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 26-11-09 23:47

God sen aften Svend.

Måske du skulle gøre lige som mig. Jeg er lige startet forfra med de gode gamle krimier af Torben Nielsen om Ancher og Rieger m.fl. Skrevet dejligt lige ud af "landevejen". Der er mange, og de er gode .

Mvh Chris

Accepteret svar
Fra : Cathcart

Modtaget 121 point
Dato : 26-11-09 23:51

PS! Ellers har jeg på det sidste været meget optaget af at læse Håkan Nessers bøger om Van Veeteren.

Held med at finde nogle bøger, der lige passer dit temperament .

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-09 10:57

Foreløbig tak,
et par interessante forslag som jeg vil prøve at låne...

Jeg lader det stå lidt endnu, det kunne jo være der kom flere?
Og selvfølgelig er det en bog for vokne...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-11-09 16:51

Jeg ved ikke om det er noget du bryder dig om, men Maj Sjöwall og Per Wahlöö
nogle gamle slavere, men jeg kan nu godt li´det.

alene Per- Dobbelt forræderi (1973)

sammen med Maj- Manden som gik op i røg, Manden på balkonen, Brandbilen som forsvandt
m.fl.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 27-11-09 21:41

Til smuller54. Ja Maj Sjöwall og Per Wahlöö er stadig kanon gode, og så er der 10 stks., som helst skal læses i den rigtige rækkefølge. Men Svend ville jo helst ha råd om bøger, der går lidt væk fra det personlige omkring hovedpersonerne. Og det er i grunden meget svært.

Og Svend. Har du hørt om / læst bøger af Ole Frøslev? Det er gode "gammeldags" krimier, der bare foregår i krigens tid, altså i 40-erne. Det er en lille serie af politiromaner fra besættelsestidens København med fællestitlen "Mørketid". Og så får man da også lidt (måske for nogen ukendt) historie med .

Vh Chris

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-11-09 00:37

Citat
Har du hørt om / læst bøger af Ole Frøslev?
Nu er nr. 5 i serien lige udkommet , og den vil jeg give mig selv i julegave

God sændag og vh fra Chris

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-09 07:33

Tak for svaret Cathcart.

Kommentar
Fra : Cathcart

Dato : 29-11-09 16:55

Hej Svend.

Selv tak. og vil det sige, at du så skal i gang med Nesser?

Vh Chris