/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Frit skolevalg ?
Fra : pve
Vist : 796 gange
200 point
Dato : 23-11-09 18:29

I den kommune jeg bor i står der på deres hjememside, at er frit skolevalg i Danmark. Derefter skriver de hvordan kommunen er opdelt i skoledistrikter, hvilket gør at man reelt skal sende sit barn i den skole som er bestemt ud fra hvor man bor.

Særlige ønsker vil de forsøge at imødekomme, men man kan ikke være sikker.

Er det frit skolevalg ? - altså udover hvis jeg flytter til en adresse som på passer på den skole jeg vil have til mit barn !!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-09 18:32

Citat
Er det frit skolevalg ?

Ja da - der findes friskoler

Der står IKKE noget om det også er GRATIS selv at bestemme...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-09 18:33

Citat
Særlige ønsker vil de forsøge at imødekomme, men man kan ikke være sikker.

Så må du bare stå forrest i køen ved indskrivninge, og påberåbe dig din ret til en anden skole

Men for børnenes skyld er det måske alligevel bedst, at komme i den skole tættest på hjemmet, det gør det nemmere, når de selv skal til at komme til og fra.. og vennerne kommer også til at bo lige i nærheden

Kommentar
Fra : pve

Dato : 23-11-09 18:37

Citat
Men for børnenes skyld er det måske alligevel bedst, at komme i den skole tættest på hjemmet, det gør det nemmere, når de selv skal til at komme til og fra.. og vennerne kommer også til at bo lige i nærheden
- enig, men den de foreslår ligger ca 3 km væk, og den nærmeste ca 600 m væk !!!

Men hvordan skal man forstå "Frit skolevalg" og nej intet med friskoler.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 23-11-09 18:37

I "min" kommune er det sådan, at der er 1 skole, hvor det ikke kan lade sig gøre at komme i betragtning, hvis man ikke bor i distriktet - ellers er der frit skolevalg, dette skyldes udelukkende, at der ikke er plads.

Det frie skolevalg betyder også, at der IKKE ydes tilskud til kørslen til og fra skolen med bussen.

Clou

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-09 18:43

Citat
den de foreslår ligger ca 3 km væk, og den nærmeste ca 600 m væk !!!

Ej for fanden da, hva er det nu for noget!!!

I morgen ringer du til en eller anden der kan ændre på, hvilken skole dit barn er "dikteret til"

Kan vedkommende ikke skriftligt give tilsagn om den ønskede skole, så ville jeg flyve lige til aviserne, det kan ikke være rigtigt... netop pga trafikken, vennerne osv

Jeg ville ryge lige i det røde felt, hvis jeg fik den besked

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-09 18:44

Frit skolevalg betyder blot at du kan vælge mellen de skoler kommunen har besluttet er mulige valgmuligheder

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-09 18:44

Nu er det vel ikke en privatskole der ligger de 600 m fra jer, for så er det en helt anden snak

Kommentar
Fra : pve

Dato : 23-11-09 18:52

Nej det er ikke en privatskole, og jeg skal nok indskyde at vi i dag kommer ind på den skole vi gerne vil have hvis vi bliver boende. Men nu har vi fundet et andet dejligt hus (ca 1 km fra hvor vi nu bor) til den rigtige pris mv. og nu viser det sig at de ligger lige på den "forkerte" side af den vej som skiller det ene distrikt fra det andet.

Så konklusionen bliver jo nok at vi ikke flytter i denne omgang

[CITAT][Kan vedkommende ikke skriftligt give tilsagn om den ønskede skole, så ville jeg flyve lige til aviserne, det kan ikke være rigtigt... netop pga trafikken, vennerne osv
/CITAT] - ja især det med vennerne er jeg lidt ked af. Trafikken ville nok bare ende med at jeg kørte hver dag....ja det er skønt som skoledistrikter nu kan påvirke co2 udslippet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-09 18:56

pve... så let skal du altså ikke give op

I morgen så ringer du rundt, og forklarer hvordan det hænger sammen, og du skal ikke fortælle, at du har tænkt dig at være hente hente/bringefar de næste år, og fortæl så lige hvor vigtigt det også er med kammerater i nabolaget

Nu har i fundet huset, så må der også kunne findes en løsning på skole"anbringelsen" - basta

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-11-09 19:13

Folketingets lovgivning eller ej. Det er din kommune som fastsætter retningslinierne alligevel

fordi :
http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.aspx?/samling/20072/lovforslag/l142/index.htm

alt andet er udskudt til 2011

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 210 point
Dato : 23-11-09 19:24

Frit skolevalg betyder i praksis at du har ret til frit at vælge mellem folkeskolerne i den kommune du bor, under forudsætning af at der er plads og barnet ikke skal tilgodeses på en måde som måske kun en af skolerne kan gøre (handicap eller special undervisning)

Men kommunen vælger at starte med at anbefale en skole ud fra deres skoledistrikter.

I praksis ser man næsten aldrig elever der får nej til at vælge en bestemt skole.

Så se bort fra rådene om at hoppe i det røde felt, gå til aviser osv osv tag en stille og rolig snak med kommunen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-11-09 19:26

Godt svar Thomas. Haugaard

Det satte lige tingene i perspektiv

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-09 19:35

ThomasHaugaard, nu starter jeg altså heller ikke med at foreslå at gå i det røde felt, men at pve skal ringe og snakke med skolen, og hvis et skoleskift ikke kan lade sig gøre, så syntes jeg det er på sin plads at gå til aviserne OG i det røde felt

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-11-09 21:03

Er jeres barn indskrevet i den ønskede skole?
Hvis ja, ville jeg bare meddele adresseforandringen til skolen og samtidig meddele, at jeg fortsat ønsker at bruge den tildelte plads, og at jeg alternativt vil se mig om efter en privatskole. Det plejer at virke, især hvis den valgte ikke har pladsproblemer, da skolernes penge afhænger af antallet af tilmeldte elever.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 24-11-09 09:14

Citat
I praksis ser man næsten aldrig elever der får nej til at vælge en bestemt skole.

Så se bort fra rådene om at hoppe i det røde felt, gå til aviser osv osv tag en stille og rolig snak med kommunen.
vores venner som bor et par veje fra os har fået et nej og skal derfor pendle de ca 2,5 km hver dag så den går nok ikke. Det er ihvertfald ikke noget jeg tør satse på.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-11-09 11:58

Frit skolevalg i kommunen skal forstås sådan, at man har ret til at vælge en skole i kommunen og vist nok også i en tilstødende kommunen. Men der er visse begrænsninger, idet hvis en klasses elevtal kommer over 28 elever, ved at du vælger skolen, skal klassen deles. Derfor vil kommunen have lov til at sige fra i sådanne tilfælde. Der kan også være andre ting, der kan gøre sig gældende, f.eks handicap, specialundervisning, som skolen ikke kan tilbyde, muligvis også hvis modtagerklassen er en yderst problemfyldt klasse. Disse restriktioner vil du også finde når man søger en friskole.

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 17-12-09 11:37

Tak for svaret Thomas.Haugaard.