/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Begravelse - ikke kirkelig ?
Fra : ingelein
Vist : 1005 gange
50 point
Dato : 20-11-09 18:51

Hej
Vi har været til en mindehøjtidelighed i Tyskland, desværre i forbindelse med min svogers død. Han blev knap 82 år. Det var en "verdslig" højtidelighed uden deltagelse af præst.
Det var en "verdslig" mand med tilknytning til begravelsesinstituttet, som holdt talen. Han havde indhentet informationer hos familien. Han holdt en meget smuk personlig tale. Udover lidt orgelmusik, blev der ikke sunget, men min søster havde bedt om at få spillet originalmusik fra CD: "What a wonderfull world" - med Louis Armstrong. Det var stærkt, opløftende og smukt. Min sv oger var "Satchmo" fan og har overværet en live-koncert med ham for mange år siden.

Nu tænker jeg på, hvordan en verdslig mindehøjtidelighed finder sted her i Danmark og hører gerne lidt om det.

Mange venlíge hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : skytten49

Modtaget 60 point
Dato : 20-11-09 19:03
Kommentar
Fra : clou

Dato : 20-11-09 19:29

Her i byen hvor jeg kommer fra, kan det lade sig gøre i kapellet - har selv været til en begravelse, desværre af min veninde, der blev heller ikke sunget men spillet musik fra CD med operamusik (la Traviata), som hun var vildt begejstret for - det var virkelig også meget følelsesladet.

Så min konklusion er, at man tager kontakt til kapellet i den by man bor i!

Clou

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-09 19:51

I Kbh. og i Gladsaxe har jeg oplevet det fra et kapel. altså ingen præst eller kirkelig handling.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-09 20:04

I min familie er vi ikke medlem af folkekirken. Og når en skal begraves så sker det fra et kapel, uden ræst. En af familien har en gettoblaster med og så spilles der en CD som afdøde selv har lavet. Alternativt var det et bånd og en båndoptager. Der spilles et par numre og så er der en der rejser sig op og siger noget, så spiller vi et nummer mere og en anden rejser sig og siger noget. Så endnu en melodi, gerne Altid frejdig når du går. Og så er bisættelsen færdig og der bliver sagt om hvor kaffen indtages.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-11-09 20:10

ingelein

Citat
Nu tænker jeg på, hvordan en verdslig mindehøjtidelighed finder sted her i Danmark og hører gerne lidt om det.

Det skal du i Danmark tale med bedemanden om. Han/hun kan indenfor lovens rammer arrangere højtiden.

http://www.bedemand.dk/p55.asp#nr2

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-11-09 15:33

Hm... Det kommer vel an på hver enkelts ønsker.

Min mor (ateist) ville ikke have nogen "højtid" eller taler eller lignende. Hun ville bare brændes og i jorden og væk. Og der var ikke meget familie eller venner, der havde holdt ud til hun døde -90 år gammel.

Så den eneste "begravelse" hun fik var en urneafsked, på månedsdagen for hendes død, hvor jeg inviterede familie og venner til at mødes i et af kirkens lokaler.
Min datter og jeg havde så arrangeret opstilling af urne og blomster og jeg havde lavet en "mindevæg" med billeder fra min mors liv.

Der var hverken arrangeret taler eller musik, for det var imod min mors ønsker og tro.
--Ud over mine børn og børnebørn kom der kun en enkelt arving (barnebarn) og min kusine. Det var højsommer og hedebølge, så folk var enten for gamle eller på ferie...

Da alle var kommet, gik vi ud på kirkegården og så, hvor i fællesgraven urnen ville blive nedsat, -muligvis allerede samme eftermiddag.....

Til sidst gik vi tilbage til rummet med urnen. Jeg gik hen (helt uplanlagt) og lagde hånden på urnen og sagde "Farvel, mor" inden jeg gik derfra.

Og så var det, at jeg -på vej ud af døren, -hørte en lille stemme bag mig der sagde: "Farvel oldemor".. Det var mit ældste barnebarn på 5 år, der stod med hånden på urnen og sagde SIT farvel. Efter ham kom 3 årige lillesøster og sagde de samme ord. Min datter og min søn gik hen og sagde farvel til mormor og min kusine sagde farvel til faster Rosa.. Og min svigersøn gik hen og sagde farvel til Rosa.

--Bagefter gik vi hjem til mig og drak kaffe og gammel dansk og spiste lidt god mad...
---Og det var så det.

--Afsked BEHØVER ikke at følge bestemte traditioner...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-11-09 16:28

Hej og tak for alle svarene, hvor intet jo i sagens natur kan være mere rigtigt end andet, sådan som Birgitta skriver.

Emnet er jo desværre et af dem man gerne skubber langt væk og helst ikke beskæftiger sig med i utide. Men hvornår er utide ? For de efterladte vil det være en stor hjælp at vide, hvad der skal ske og hvordan.

Nu havde mit spørgsmål ikke noget med økonomi at gøre, men jeg kan huske fra min svigerfars begravelse at aftalen med bedemanden blev langt dyrere end den burde have været. Der blev bare sagt ja-tak til alt det han foreslog. Om det så var antallet af lys der skulle være i kapellet osv. Det blev jeg faktisk lidt forarget over, for hvor længe kan et 1 meter højt bloklys brænde? Og der skulle betales mange penge for hvert eneste lys. Gad vide, hvor mange gange de lys er blevet betalt??

Mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 21-11-09 16:29

Tak for svaret skytten49.
Jeg vidste ikke at det hedder "borgerlig" begravelse
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 21-11-09 16:30

selv tak