/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Det offentlige drukner i papir
Fra : No1Here
Vist : 619 gange
300 point
Dato : 18-11-09 12:19

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/11/18/082351.htm

Der tales om gennemsnitlig 1 time om dagen. Personligt bruger jeg mindst 2½ time dagligt på tåbeligt og overflødigt papirarbejde, og vil kunne nå 3 gange så mange patienter, hvis jeg kunne nøjes med 1 time dagligt til skrivearbejde.

Desværre er det blevet sådan, at hvis ikke der er nok regler om kontrol, så hyler folk op om at der skal være mere kontrol, når der sker et eller andet uheldigt i en enkeltsag. Jeg bruger hver dag tid på at dokumentere ting, som det ikke var nødvendigt at dokumentere for år tilbage. Og for at det ikke skal være løgn, så sidder der mennesker og kontrollerer at jeg har dokumenteret det jeg skal dokumentere.

Det er helt hul i hovedet efter min mening, og jeg kan ikke sige mig fri for, at jeg ind imellem får følelsen af at man ikke stoler på sine medarbejdere i så høj grad som tidligere, og at det kan synes som om, at det er vigtigere at tingene er skrevet ned, end om handlingen er udført.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om jeg er ene om at tænke sådan? Hvad er vigtigst for jer. Er det at jeg bruger tid på at skrive en afhandling om, hvorfor og hvordan du fik en tandbørste i øjet under morgentoilette. Hvad jeg som sygeplejerske kunne have gjort for at forhindre dette, og hvad jeg som din omsorgsgiver foretog mig i den givne situation? Eller kunne du leve med, at jeg tog mig af en patient med lidt større behov for pleje, end omtalte situation?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-11-09 12:32

Det er fuldstændig tåbeligt med al det papirarbejde. Men det er regeringen der bestemmer og tro mig, der kommer mere papirarbejde, for de skal nok finde lidt mere at kontrollere.

Men der sker ingen ting medmindre der sker et regeringsskifte næste gang. Desværre er det sådan.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-11-09 12:51

Kontrollen er desværre i de fleste tilfælde nødvændig da "folks" mentalitet har ændret sig gennem årene....

Var vi alle ærlige blot med en gran af respekt for hinanden og samfundet, var det ikke nødvændigt.

Selvfølgelig er der visse ting der ikke behøver den samme kontrol som andet - men helt undgå det kan ikke lade sig gøre - så bliver vi da først en "bananstat"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-11-09 12:54

Citat
Men der sker ingen ting medmindre der sker et regeringsskifte næste gang

Ja - man har jo lov at naiv

Det eneste en "anden" regering ville gøre, er blot af få andre end deres egne til at gøre det....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-11-09 14:35

og hvad så ? ?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 18-11-09 18:11

Hej
Ja tak, mindre papirarbejde og bedre patientpleje/omsorg.
Min gemal har i de sidste 3 måneder været akut indlagt på sygehuset - samme sygehus, samme afdeling, samme modtagestation.

Da de også 3. gang spurgte om hvor høj han var, tillod jeg mig at spørge om de troede at han var vokset ret meget siden sidste indlæggelse. Hvorfor hulen bruger de ikke journalen som de jo har på EDB?????? Det er da ok. at tjekke navn og Cpr, men derefter skulle det da kun være et tryk på en knap.

Min oplevelse blev ikke bedre, da den interviewende læge fyldte en hel notesblok med håndskriblerier - også ved 3. indlæggelse. De spørgsmål han stillede, kunne jeg selv have udfyldt.

Desuden oplevede vi 2 gange at de ikke kunne trække på EDB-systemet, fordi der var noget i vejen med det.

Kronen på værket for mig, som har været gift med manden i snart 50 år: "Bor I sammen?". Ja, ja,
jeg havde da præsenteret mig som kone til manden. Hm.............

Mange hilsner
Ingelein - som husker vittigheden med at stave KONTROL bagfra

Kommentar
Fra : tilmeldt-nu

Dato : 18-11-09 19:27

Ja, for meget papir, men forhåbentlig nok, hvis man staver "kontrol" bagvendt, for så skal man jo bruge papir

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 300 point
Dato : 19-11-09 06:49

Jeg har gennem de sidst 10 år arbejdet med kontanthjælpsmodtagere, sygedagpengemodtagere, forrevalidenter, arbejdsprøvning, og tro mig siden 2003, er det blevet værre og værre. Beskrivelser om dette og hint, som er sagerne helt ovedkommen skal skrives ned. Når der kommer nye kollegaer, starter de forfra med "afhøringerne" af borgerne. Kassetænkningen har overtaget, og det er måske derfor alt skal beskrives.

Så startede de med match 1-5 begrebet. Forskelligheden er blevet for stor, så nu kommer det til at hedde match 1-3 i stedet for. Fra Arbejdsmarkedsportalen skulle der udskrives to sider, som blot skulle markulleres efterfølgende, alene for, at man kunne se, at man havde været inde og læse om borgeren - at kontrolere! Borgerne bliver i dag - efter kommunesammenlægningen og AF og Kommunerne er slået sammen - "hvirvlet rundt" mellem diverse medarbejdere, der har de samme problemer som os andre. Nogle medarbejdere, "ekspederer" hurtigt deres borger videre, for så er DE af med dem - i deres frustration over, hvad de skal/kan tilbyde dem!

Syge mennesker "skal tilbage på arbejdsmarkedet" Der mangler hænder - det gjorde der sidste år og det vil der gøre i de kommende år - siger politikerne! Også her har de taget fejl.

Efter en arbejdsskade, hvor jeg var sygemeldt i ½ år, startede jeg op igen på deltid. Blev indkaldt på min egen "virksomhed". Til samtale én gang om ugen af to timers varrighed. De viste ikke at vi var ansat samme sted og at jeg var startet. Det var så en fejl,hvorfor jeg skulle indkaldes af "anden aktør". Der gik jeg til samtale (ca. 2 min hver gang). De viste heller ikke at jeg var startet op på deltid. Efter tre måneder stoppede dette "eventyr", som kommunen betalte 25.000 kr. for! Blev så indkaldt til samtakle på Jobcentret. De skulle prøve, at få mig tilbage til min arbejdsplads. Der var jeg startet op på fuld tid igen! Men det viste hun ikke - hvor skulle hun også vide det fra, hun havde jo ikke spurgt mig - og frem for alt, jeg spurgte hende om, hvorfor hun ikke havde læst mine papir INDEN hun havde indkaldt mig, så ville hun vide, at jeg var i job på fuld tid. Det havde hun ikke lige hafty tid til, men hvis hun havde haft tid til det, så have hun fået en bedre kvalitetstid til andre, for så havde hun sparet både til til at skrive indkaldelse og til mødet.

Politikerne på Christiansborg, er slet ikke klar over hvad der foregår "ude omkring". Det hele er alene et pengespørgsmål - ren og skær kassetænkning. Refusion for kontanthjælp er bedre for en kommune, end at skulle betale førtidspension - uden refusion!

Velbekomme! Jo jeg har prøvet begge sider af systemet - og det virker stadig væk ikke optimalt!

Godkendelse af svar
Fra : No1Here

Dato : 23-11-09 23:47

Tak for svaret alka.

Din beretning taler for sig. De bureaukratiske opgave gør det vanskeligere at udføre kerneydelserne, som man i første omgang ville kontrollere blev udført ordenligt. Det er en ond spiral.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-11-09 18:26

Selv tak No1Here. Ja du har fuldstændig ret!