/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiatorere.
Fra : Jaywalk
Vist : 480 gange
40 point
Dato : 17-11-09 11:25

Jeg har et problem og syntes ikke der bliver svaret på det her.
Jeg har ikke en skid forstand på radiatore. Jeg har 6 radiatorere i min lejlighed.
Den ene varmer, de andre er kolde.
Jeg har luftet dem ud og der kommer halvvarmt vand ud gennem ventilen.
Rørene op til radiatorene, inden termostaten er kolde og det føles som om røret, der tager vand væk fra radiatoren er varmere, selvom det ikke er meget.
Håber der er en eller flere der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-09 11:30

Tag thermostathovedet af og prøv om den lille pind virker fjedrende når du trykker på den med noget hårdt (du kan nemlig ikke trykke den ind med fingrene.

Når du har undersøgt det kan vi hjælpe videre.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 17-11-09 11:31

er det etagebyggeri du bor i. ?
hvor gamle er radiatorene?

Kommentar
Fra : Jaywalk

Dato : 17-11-09 11:45

Det er etage byggeri jeg bor i, jeg bor på 4, den øverste sal.
Jeg har prøvet at fange mine naboer, men uden held. (ville se om de havde samme problem eller kendte til det)
Bygningen er fra 1978 og tror ikke radiatorne er helt derfra, men de er nu heller ikke nye. Giver det lidt svar??

Kommentar
Fra : Jaywalk

Dato : 17-11-09 11:50

Har nu haft termostaten af på 3 af radiatorne, splitten kan trykkes ind og hopper selv ud igen, den er dog svær at trykke ind og kommer kun halvvejs, ved jeg ikke om har noget at sige!?

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 17-11-09 12:01

det er med 100% sikkerhed ikke termostaten som den er gal med. jeg har nemlig aldrig hørt om at 5 termostater går kolde samtidig.
Nå men ang lejlighederne(alle) så har i vel en vagtmester som er ansvarlig for varmeanlæget. kontakt ham for at høre hvad der er galt med varmen. han har sku nok glemt at tænde for cirkulerings pumpen, eller lortet er stået af. men prøv lige at høre naboerne alligevel. er de ikke hjemme kan du jo sætte en seddel ved indgangen om evt problemer.

Kommentar
Fra : Jaywalk

Dato : 17-11-09 12:04

Webgun.:

Men der er varme på den ene? Uden problemer.
Var derfor jeg ville finde en nabo, dog er der ikke nogen hjemme nu her... og har ikke kunne fange nogen de sidste par dage, inkl., vores varmemester.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 17-11-09 12:11

du må nok have fat i vagtmesteren. der er stor forskel på hvordan varmesystemet er monteret fra byggeri til byggeri. hvordan hovederørene er plaseret, hvor mange oplæg/stigestrenge( kan ikke huske hvad de hedder på dansk) der er. antal pumper, strobeventiler, osv.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 17-11-09 12:58

Hvad med den Radiator der virker,hvilken side er varmest .

Er det ved Termostaten eller ved "udgangen".

Ved nogle varmeanlæg er varmen reguleret ved at der er frit tilløb af varmt vand og man regulerer ved at lukke det afkølede vand ud ved hjælp af Termostaten.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-09 16:57

Hvis den kan trykkes lidt ind og selv kommer ud igen - er ventilen ok.
Når stiften er ude bør der være gennemgang og den skulle varme.

Ps. Det er nemmest at genmontere thermostathovedet når den er i stilling 5

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 17-11-09 21:35

Træls oplevelse for dig, særlig når vi nu går den rigtig kolde tid i møde, så vi prøver at hjælpe.

Sevfølgelig skal pumpen køre, og hvis der for nyligt har været eftersyn på den, så skal selvfølgelig alle ventiler være åbne, og den skal være ordentligt udluftet (det har du sikkert ikke indflydelse på, men det har varmemesteren).

Er der nok vand på anlægget, altså det samlede anlæg. Det kan normalt kontrolleres/ses på et manometer i fyrrummet (jeg går ud fra at der er et fælles fyrrum - nyere lejligheder har ofte deres eget anlæg, og dermed også egen pumpe, varmemåler og manometer, ofte indbygget i et skab i lejligheden, og så er sagen lidt nemmere da fejlen skal findes inden for egne vægge). Efter en hel sommer hvor varmeanlægget har været stoppet, er det ofte forekommet at manometeret er gået fast og derfor giver en fejlmelding i stedet for en sand melding. Anlægget kan f.eks mangle vand og trykket er derfor nul, selv om manometeret f.eks viser 2,5 bar. Dasker man let på manometeret med f.eks håndtaget på en skruetrækker, så skal manometeret give små "spjæt" på viseren.

Så har jeg tænkt på om du har fjernvarme eller måske om ejendommen har eget olie/gasfyr ??
Anlæggets virkemåde er ligeglad med hvad der er varmeleverandør, men hvis det er fjernvarme, så er der normalt også en snavssamler i tilgangen til anlægget, og er den tilstoppet, så kniber det med gennemgangen - det skulle dog berøre alle i ejendommen, og også forsyningen af det varme vand hvis ikke den da sidder efter varmtvandsbeholderen (?).
Er det fjernvarme der forsyner med varme, så er nogle ældre anlæg ikke med pumpe, men kører direkte på fjernvarmeselskabets tryk, og tanken er derfor:
Hvad er differenstrykket over anlægget ?
Hvad er trykket i anlægget (endnu engang)
Hvad er fremtemperaturen ?
Hvad er returtemperaturen ?

Du skriver at du bor på 4 og øverste sal, og ejendommen er af ældre dato.
Jeg får en tanke og tænker derefter: Nej-o-føj, føj, føj og atter føj - ikke med lejligheden, udsigten ell. lign, men med varmeanlægget.
Forklaring: Varmeanlæg i etageejendomme kan udføres som et-strengsanlæg eller to-strengsanlæg. Det kan være meget svært at se forskel på de 2 typer da ikke alle rør er fuldt synlige m.m, men humlen er, at hvis det er et et-strengsanlæg, så kan de gå i stå. Det sker særlig om sommeren når der lukkes for varmen eller forbruget er meget lavt, og det kan være meget svært at få gang i igen, vel nok fordi at montøren ikke altid er klar over at det er et et-strengsanlæg han har fat i, og derfor måske ikke tænker på at der sidder udluftninger de mærkeligste steder - f. eks ude i skunken eller andre mærkelige eller svært tilgængelige steder.
Er det gået i stå kan du udlufte radiatorernefra nu og 10 år frem, det hjælper ikke en pind.
Et-strengsanlæg er ofte frygtede, selv blandt meget dygtige VVS eller fjernvarmefolk, så lad os håbe at det ikke er et sådant der skal holde dig varm ( dog, når de først er i gang, så kører de som udmærket).
Hvis denne smøre ikke hjælper, så vil jeg anbefale at du får fat i varmemesteren, eller hvis det er et større boligselskab, så i kontoret. Får de rette folk ikke en fejlmelding, så tror de jo at alt er i skønneste orden. Forøvrigt, så har de fleste større boligselskaber (lejerbo, AAB m. flere) et telefonnummer hvor der henvises til en døgn bemandet telefon (Falck, kommunen f. eks). De kan skaffe hjælp ret hurtigt, for det kunne jo være et sprængt vandrør, indbrud, hærværk, opstigende kloakvand m.m.
Du tænker at jeg måske har siddet ved sådan en telefon, og det har jeg da også.

Hilsen ASBJØRN2