/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Sugeevne af væske
Fra : ivanovic1
Vist : 786 gange
100 point
Dato : 15-11-09 11:20

Hej Alle,

Findes der noget, som har en bedre sugeevne af væske end sand eller kattegrus, som ikke kan brænde og som kan tåle en meget høj temperatur?

Mvh.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-09 12:02

Når du ikke får nogen svar, er det nok fordi "sugeevne" ikke er det rigtige udtryk?

Støvsugere har sugeevne, materialer kan kun optage og indeholde vædske...

De bedste, til det sidste, er de der svulmer op når de kommer i kontakt med vædske,
men de er vist alle brændbare??

Sand og bedre ler, kan optage og indeholde megen vædske...
Endnu bedre, og ikke brændbar, er pimpsten, fås også som granulat...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-11-09 12:49

Mineraluld kan købes på byggemarkeder, det suger en del, ellers findes der vatlignende materialer, der er lavet enten af aspes eller glas.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 15-11-09 12:54

Kattegrus, i hvert fald meget af det, er lavet af moler, også kendt som diatomé-ler, eller i min ungdom kiselgur lerjord.

Det suger rigtig godt, Nobel brugte det jo til at stabilisere nitroglycerin pga. dets gode "sugeevne", og skabte dynamit.

Moderne bleer har noget granulat, der kan suge langt mere, men det kan helt sikkert brænde. Det kan det der er suget op i moler selvfølgelig også.

Når Falck rydder op efter biluheld/olieudslip er det såvidt jeg ved også kattegrus de bruger.

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 15-11-09 14:48

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-11-09 08:36

Selv tak, ivanovic1