/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
SU og fribeløb - tjent for meg
Fra : jobestar
Vist : 1698 gange
50 point
Dato : 13-11-09 15:04

Hej, vil høre om nogen kan hjælpe mig. Jeg er ikke så skrap til det her SU, fribeløb, skat osv.

Jeg har tjent for meget i SU og har glemt at melde SU fra i god tid. Jeg har netop nået at melde december fra, men står stadig til en klækkelig tilbagebetaling. (man kan ikke afmelde SU med tilbagevirkende kraft)

Mit spørgsmål er egentlig bare, om jeg reelt har mistet penge ved, at glemme at melde SU fra i nogle måneder, og dermed få mit fribeløb forhøjet?

min logik siger mig, at det mere er et praktisk issue, og at det hele udligner sig, når jeg engang får skat tilbage. Altså den skat, som er blevet trukket af den SU jeg har fået for meget. (den SU jeg skal betale tilbage).

Eller kan det virkelig passe, at jeg bliver straffet økonomisk, fordi jeg ikke har ordnet nogle formaliteter om at afmelde SU i god tid?
(og iøvrigt giver en ekstra hånd i møllen nu hvor samfundet har brug for ekstra hænder)

mvh bekymret SU modtager

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-09 15:20

Citat
Eller kan det virkelig passe, at jeg bliver straffet økonomisk, fordi jeg ikke har ordnet nogle formaliteter om at afmelde SU i god tid?
(og iøvrigt giver en ekstra hånd i møllen nu hvor samfundet har brug for ekstra hænder)

Ja, du bliver straffet

Min datter var også meget arbejdsivrig da hun var studerende, det kostede hende 12.000kr som hun skulle tilbagebetale

Men fribeløbet er jo blevet temmelig stort (er det ikke 74.000kr) så hvordan kan du næsten nå at overskride det beløb når du er studerende

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-09 15:25

Satserne for fribeløb afhænger af om det er en ungdomssuddannelse eller videregående udddannelse

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/2009/Sider/default.aspx

Når du søger SU, vurderer vi, om du er berettiget til modtage SU-støtte. Er du det, får du din SU udbetalt en gang om måneden. Beløbets størrelse afhænger af, hvilken uddannelse du tager, hvor du bor (ude- eller hjemmeboende), og hvor gammel du er. Du skal betale skat af din SU, og den trækker vi, inden vi udbetaler støtten til dig. Når året er gået, kontrollerer vi, om du har tjent for meget (overskredet dit fribeløb). Har du det, skal du betale noget af din SU og dit eventuelle SU-lån tilbage.

herfrahttp://su.dk/SU/Sider/default.aspx

Ærgeligt at du ikke har holdt øje med beløbet, håber ikke du har brugt alle pengene

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-09 15:34

SU ak ak, de studerendes nøjsomme løn for et stort slid. Kederligt jobestar men sådan er det at være arbejdssom. Du har vel haft så travlt med at tjene penge (en god egenskab forøvrigt) at du ikke har tænkt på at det kunne skade dig fremover på SU-en.

Nordsted1.
Min søn går på uni og har tre job ved siden af. Han er totalt arbejdsnarkoman og det har netop resulteret i det samme senarie bortset fra at han selv havde styr på det og vidste at næste år kunne han nu kun få 6 mdr SU. Jeg har så fortalt ham at de sidste penge var meget surt tjente. Han giver mig delvis ret, men siger dog at han bare plejer sit CV for de jobs han har vil tælle skyhøjt i han fremtidige jobs. Ok sådan havde jeg nu heller ikke tænkt på det.

Bare en sidebemærkning, men ellers så er dine oplysninger i dit sidste indlæg lige hovedet på sømmet.

Jobestar, jeghåber du har gemt lidt til senere brug.
Held og lykke

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 13-11-09 16:17

Hej alle, tak for svarene og inputs!

Ja det er sgu ikke nemt at gøre dem tilfredse. Du skal races gennem studiet, når du er færdig skal du helst knokle så meget så muligt, men under studiet, skal du straffes for at have tid og lyst til at tjene penge.

men, jeg er ikke sikker på at jeg har fået forklaret min spørgsmål ordenligt. Jeg er nemlig helt med på, at jeg kun må tjene en vis mængde penge på et år og jeg skal betale SU tilbage, svarende til, hvad jeg har tjent over fribeløbet.

spørgsmålet er, om personen der har meldt SU fra i god tid, vitterligt ender med, at have fået mere i SU end mig. Når alt er gjort op? Eller med andre ord, har han fået "lov" til at tjene mere end mig, uden at det har påvirket hans SU, fordi han har meldt det i god tid.

det er lidt kringlet nemlig.

hvis man vælger SU fra i en måned, for man forhøjet sit fribeløb fra ca. 8000kr. til 16000kr. altså det man må tjene den måned, ved siden af SU'en. men samtidig mister man sin SU på 5000kr den måned.

jeg kan simpelthen ikke gennemskue det :(

anyway, jeg tager en snak med studievejledningen mandag, så må jeg håbe nogen derinde kan finde ud af det :)

eller her selvf. det lyder bare ikke helt som om i forstod mit spørgsmål i første omgang.

mvh oscar

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-09 16:30

Jeg tror det er en god ide med en snak med studie vejlederen. Men du har faktisk ret og netop derfor mener jeg at pengene kan være surt tjente for netop de optjemte penge via et job skal jo fratrækkes SU så forskellen er det du tjener mer i løn end i SU.

Men det du skal gøre er jo at kigge på dit fribeløb og så stoppe når du når det og er man så uheldig at nå over fribeløbet falder hammeren, desværre

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 13-11-09 16:30

Det er simpelthen heller ikke til at forstå for en udeforstående

Du må max tjene et beløb om året, alt hvad du overskrider det med, skal tilbagebetales... meget forenklet sagt

Og det er uanset om du har meldt til eller fra, beløbet er det samme pr år... du kan ikke komme til at tjene mere fordi du melder su'en fra - så er da ingen logik i det i hvert tilfælde

Hvis du knokler så meget at det bliver helt vildt meget det du tjener, så lad være med at modtage su

Hatten af for din arbejdsindsats

(yderligere et minus ved at gå vejen direkte - skole- uddannelse og job--- når man kommer i jobbet i en meget ung alder, er det sgu heller ikke nemt, du vil ofte få skudt i skoene, at du ikke har erfaring, at du er alt for ung osv surt show når man gør som Bertel Haarder siger)

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 13-11-09 16:37

Tak for svaret Nordsted1.

og tak til alle de andre for svar og vejledning.

jeg kan ikke lige hitte ud af hvem der har givet det "rigtige" svar. håber ikke der er nogen som er blevet skuffet.

ja, men det er noget underligt noget. Nordsted1 jeg håber du har ret, at det er lige for alle i sidste ende, om man har meldt fra eller til.

nu må vi se hvad de siger :/

god weekend allesammen, nu vil jeg forsøge at glemme det hele til mandag :)

oscar

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-09 16:38

Ja hatten af for arbejdsiver, men Nordsted1, det ER faktisk sådan at man kan vælge IKKE at få SU i nogle måneder og der så må tjene mere.

Tro mig min søn har belært mig

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-09 16:40

ingen sure miner over point, det er jo ikke derfor vi sidder her

Jamen held og lykke med dig og også god weekend til dig og lad nu være med at gå helt i spåner over det, det er jo blot penge og ikke noget virkelig vigtigt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-09 16:43

fijala.... er det virkelig sådan?? man tager en mådes pause fra su, og kan knoke rumpetten ud af bukserne og få su resten af året, uden skelen til hvor meget man har tjent?? det lyder urimeligt??

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-11-09 17:02

Nej men for hver måned du ikke får su, må du tjene lidt mere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-09 17:04

Så bliver det jo også opvejet i sidste ende ik?

Det jeg mener ... man kan da ikke tjene mere end fribeløbet, uden at tilbagebetale,for så har jeg da totalt misforstået noget

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-11-09 16:37

Citat
Det jeg mener ... man kan da ikke tjene mere end fribeløbet, uden at tilbagebetale,for så har jeg da totalt misforstået noget

Hvis det er sådan du mener det Nordsted1 så har du fuldstændig ret.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-09 16:42

Jamen det er sådan jeg mener.... taler jeg lige så uklart som su så er der ikke noget til at jobestar ikke forstod mig

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-11-09 16:51

Men som du tidligere skriver så er det beløb du tjener for meget ikkedet beløb du skal betale tilbage. Da tager man en måned ad gangen og kigger efter et ca beløb. dvs man kan ikke komme til at "miste" en ½ måned.

Hmm! Var det uklart eller ej

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-09 16:56

Jeg ved ikke hvordan de beregner som sådan, men jeg havde jo læst dette

Har du det, skal du betale noget af din SU og dit eventuelle SU-lån tilbage.

Håber min den yngste selv har tjek på det su, for det er godt nok ikke nemt.... min nevø har først fået orden på sin med virkning fra 1.10, og han blev 18 i januar... de roder af h til derinde