/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Post Danmark
Fra : ingelein
Vist : 1185 gange
30 point
Dato : 24-10-09 19:08

Hej
Jeg håber at vi er enige om at PostDanmark i dag er ringere end for 100 år siden?
Da kunne man være sikker på at et brev nåede frem senest 2 dage senere.

I dag kan det tage længere tid. Ikke selve transporten, men fordi postbesørgerne ikke kan læse - eller gider læse og afleverer posten et helt andet sted - oftest hos naboen, som jo ikke har pligt til at aflevere posten hos mig. Det var det første suk

Det næste er portopriserne: De bliver højere og højere ikke hvert år, men sørme hvert halve år. Den sidste stigning kom i august, og den næstsidste i januar i år.

Hvorfor er priserne ikke reguleret som i "gamle dage", hvor der var billig forsendelse som vareprøver eller tryksager ???

Og så det der irriterer mig meget: Et storbrev må have målene 33x23 cm og være max 2 cm tykt.
Men tror I at man kan købe en boblekuvert i det mål? - ja, det kan man, men til mange penge på posthuset. Ellers er det ikke et standardmål, som føres i andre forretninger.

Og lidt mere, når jeg nu er kommet i gang. Hvorfor skal de større posthuse ligne papirudsalg med salg af mange fancy ting. Det er varer fremstillet specielt til PostDk, og jeg kan se at der ikke bliver solgt ret meget af skidtet der hvor jeg bor. Det ryger bare på gramsebord til billige penge eller bliver måske bare smidt ud.

Hvornår får vi et alternativ til PostDk?????

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 19:11

Ak ja - de "gode gamle dage"

Var de nu så gode

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 24-10-09 19:36

Med henhold til pakker, så er der et alternativ.

Det hedder GLS pakkeshop
Det er et samarbejde mellem bl.a. GLS og Blockbuster, hvor du kan aflevere pakker der som bliver sendt ud lige så hurtigt som Postdanmark

Og tilmed er det billigere

http://www.blockbuster.dk/GLS_pakkeshop-147.aspx

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 24-10-09 19:37

Hvad breve angår, så må du sende en e-mail
Billigere og hurtigere.

Sikkert også Co2 besparende - but who cares...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-10-09 19:40

Posten har været bedre.
Omvendt er der er sgu stadig afsendere der ikke kan skrive.

Det er vel mindst 20 år siden man har kunnet sende en "vareprøve", altså en brun pose med en messingdims som lukketøj.

Alternativet er kommet, men indtil videre har Post Danmark eneret på brevene, dertil kommer at for at sende med DPD f.eks skal man være erhvervskunde.
Og DPD laver de samme fejl med pakker....såeh......

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-10-09 19:40

Citat
Ikke selve transporten, men fordi postbesørgerne ikke kan læse - eller gider læse og afleverer posten et helt andet sted - oftest hos naboen, som jo ikke har pligt til at aflevere posten hos mig.

Hos mig er det lige omvendt - PostDanmark kan oftest finde den rigtige adresse, hvorimod Citymail ikke fungerer ude på landet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-10-09 19:43

Hej
Hvad er Citymail - Hmmmmmmm - jeg bor i Trekantområdet Vejle, Fredericia, Kolding. Har aldrig hørt om Citymail.

Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-10-09 19:49

Citat
Hvad er Citymail - Hmmmmmmm - jeg bor i Trekantområdet Vejle, Fredericia, Kolding. Har aldrig hørt om Citymail.

Det kan du være glad for - det er et af de alternativer du efterlyser. De omdeler i København og store dele af Sjælland.

De udbringer ikke normale breve, men forsendelser for mange af de blade man abbonnerer på - og de er medvirkende til, at PostDanmarks portopriser stiger.
Men det kan vi takke den borgerlige regering for, med alle deres vilde ideer om privatisering.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-10-09 19:55

Du kan læse om Citymail på denne side http://www.bring.dk/citymail
og de har allerede skiftet navn til Bring.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-09 19:56

Jeg kan nu ikke anbefale GLS

Jeg bestilte et sammenklappeligt trappetrin til campingvognen, og den blev sendt med GLS

Den kom ikke frem... men var returneret til GLS et eller andet sted i KBH, fordi jeg ikke havde været hjemme - det havde jeg altså for jeg ventede jo den pakke -Jeg kunne selv hente den et sted i KBH, hvis jeg meget gerne ville have den... jeg bad dem om at sende den igen..

GLS vil så afleverer den hos vores genbo, uden at tjekke navn eller husnr. .. genboen er ikke hjemme og får en seddel med oplysning om at han skal kontakte dem... det gør han, og får den afleveret på sit job........han har lige haft fødselsdag og tror det er en gave, han glemmer alt om pakken..

Jeg ringede igen til GLS som kunne fortælle at den var afleveret hos kommunen?? jeg ringer dertil og når vist alle afd igennem inckl. madudbringningen

Jeg ringer igen til GLS, som så fortæller mig navnet på den person pakken er sendt til--- hvorfor hulan har man ikke tjekket det noget før... adr. sedler og jeg ved ikke hvad??? det viste sig så at min genbo er ansat hos kommunen, så om aftenen kunne jeg lige hente min pakke hos ham

Undervejs ringede jeg også til campingcenteret som sagde at de overvejede at finde en anden løsning på udbringning af pakker, for jeg var ikke den første der havde oplevet sådan noget rod

Nu var der jo ingen skade sket, og jeg har fortalt min historie til flere, og fundet ud af, at det er meget almindeligt det jeg har oplevet

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-10-09 19:58

I min barndom kom posten både morgen og eftermiddag.Problemet er, at postdanmark blev privatiseret, så det skal give stort overskud. Andre firmaer kan ikke konkurrere med postdanmark, da de jo ikke har en postkasse på næsten hvertandet gadehjørne.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 24-10-09 20:37

Postdanmark er bedre i dag end nogensinde!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 20:40

Her kommer regningerne da til tiden

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-10-09 20:43

Hej Flash
Ja, indrømmet de er gode til at tage høje priser. Prøv at sammenligene med Deutsche Post og Royal Mail. Det er billigere at få en pakke fra England end at sende den samme pakke indenfor Danmark

@refi

Citat
Ak ja - de "gode gamle dage"

Var de nu så gode

Jeg har overhovedet ikke nævnt noget om "gode gamle dage".

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 20:46

Citat
Jeg håber at vi er enige om at PostDanmark i dag er ringere end for 100 år siden?

Nååååå

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-09 20:46

I gamle dage, havde postbuddet også tid til at komme ind til en tår kaffe, idag skal de stemple kontroluret flere steder i byen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-09 20:54

Dengang lå der også kun 10 huse på ruten

Og "kufferten" var ikke tungere end en 1. klasse skoletaske

I dag er der to store tasker + de refylder fra postbilen undervejs på ruten

99% er reklamer

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 30 point
Dato : 24-10-09 20:58

Pakkeposten er under al kritik, før i tiden kunne man hente den samme dag hvis man ikke var hjemme ved afleveringen, nu kan man først hente den 1-2 dage efter.

Jeg kan slet ikke se at det skulle være et problem tidsmæssigt for postbilerne at aflevere pakkerne på posthuset efter turen, det har de gjort fra før jeg blev født.
Det koster jo endda en ekstra kørsel når de skal ind dagen efter.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-10-09 21:37

Hej LuffeA

Det har du virkelig ret i. Når jeg venter pakke, står jeg og lurer på posten fra kl. 9 - 14. Og det skal nok passe at der alligevel er smidt en seddel ind om at man kan afhente en pakke dagen efter. Det skal vi så køre 26 km efter!!!. Og hvis det er ok for miljøet at et befolkningsunderlag på mere end 6.000 mennesker skal køre efter posten, så er det ikke ok mere. I sommer ringede jeg på posthuset for at forhøre mig om postens rute. Det viste de sørme ikke, for ruten var afmeldt i ferien og der kørte afløsere.

Man kan ikke en gang sende et maxibrev, som er 3 cm tykt, det kan ikke gå i postkassernes brevsprække. Så det må jeg også køre 26 km med. Da jeg gjorde vrøvl over det, sagde PostDK til mig at vi havde landpost herude hvor vi bor og at han skulle tage frankerede pakker og breve med.
Det vidste posten ikke engang!!!!!

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-10-09 22:04

på et tidspunkt, havde vi en pakkepost, der ikke gad aflevere pakker, men bare skrev meddelelser om pakken kunne hentes på posthuset. Da jeg ikke er så mobil, handler jeg næsten alt på nettet, så jeg får mange pakker og nogle kan jeg simpelthen ikke transportere. Så jeg ringe til posthuset og brokkede mig. Det hjalp ikke. Så ringede jeg til postmesteren, som surt svarede, at det havde han ikke tid til at tage sig af. Rigtig vred ringede jeg så til postdanmarks hovedkontor. Fik en venlig dame i røret, der fortalte mig, at hun nok skulle sørge for at postmesteren fremover tager sig af det der er hans arbejde. Siden har jeg fået alle pakker. Så det kan betale sig at klage i toppen.

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 24-10-09 22:29

Her på NordFyn kan man ikke komme på i postbutiken med pakker, da de kun har åbent 3 timer i uges første 5 dage, og det er så midt i min arb.tid, Brugsen har jo andet at lave.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 25-10-09 00:40

Håber virkelig også at der snart kommer en konkurrent til PD.

Efter priserne er steget kan vi ikke længere hente vores pakker, samme
dag som vi har fået en seddel om at der ligger en til os på posthuset, som
nu iøvrigt er superbrugsen

Når vi så endelig har fået pakken deroppe, skal vi ud gennem kasserne
hvor der er kø.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-10-09 07:21

Som dreng boede jeg i en lille flække hvor postekspeditionen blev klaret af stationsforstanderen som også havde tid til til at passe sin lille have ved siden af......i arbejdstiden.

Men dengang havde de to etater også et godt naturligt samarbejde uden at der sad 50 akademikere der udelukkende havde opgaven at kigge på hvor der der kunne privatiseres, udliciteres m.v.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-09 08:38

Hej
Ja, jeg gad vide, hvor mange kilometer der sammenlagt køres for at man kan sende/få sin post. Man har jo trods alt betalt for det - endda så rigeligt. Hvem taler om den medfølgende miljøforurening??
Jeg tror at jeg skriver til Miljøministeren, som sikkert henviser til Transportministeren, som sikkert henviser til PostDK

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-09 08:48

Citat
Jeg håber at vi er enige om at PostDanmark i dag er ringere end for 100 år siden?

@refi
Hvis du udleder noget som helst om gode gamle dage ud fra citatet, læser du andet end jeg har skrevet. Det er en gradbøjning, som blot siger at det er ringere nu end for 100 år siden. Det siger ikke noget om hvor godt det var for 100 år siden. Din første kommentar lyser af din vanlige sarkasme . Men du fik da sparket noget ind

Med væmmelig hilsen
Ingelein -

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-10-09 09:20

For hundrede år siden var folk sgu også mere tålmodige end i dag

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-10-09 10:34

Citat
Hvis du udleder noget som helst om gode gamle dage

Det gør jeg ud fra den betragtning at du klager over postvæsenets arbejdsgang...

Det kan man kun hvis man har noget at sammenligne med - nemlig i dette tilfælde "gamle dage"

Var firmaet blevet oprettet igår ville man jo bare undlade at bruge det hvis man mente man ikke fik det for pengene man forventede.

Man kan IKKE klage over en service UDEN at have noget at sammenligne med - det kunne jo være at den SKULLE være (er oprettet) sådan som den er

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-09 20:49

Det hedder ikke længere Post Danmark ...men Posten Norden !!!

..og er en privat AS virksomhed, som er et resultat af en fussion mellem det svenske og danske postvæsen.

Det er rigtigt at 'privatisering' af den postale omdeling har medført øget konkurrance og ..underligt nok ...ligeledes forøget porto.

De lukrative områder: Storbyer og erhverskunder underbydes af f.eks. City-Mail og UPS.

Disse firmaer er IKKE forpligt6et til landsomdeling ...eller 24 timers 'afleveringfrister', som Posten Norden har via. sit monopol på opsætning af de offenlige 'røde' postkasser.

Posten Norden må derfor nu indhente sin fortjeneste bl.a. ved at omdele reklamer.

Budene bliver dermed belastet med en øget omdlingsfrekvens på større og større ruter.
Ruterne er allerede tilpasset den nye postlov, som kræver at etageejendomme forsynes med brevkasse anlæg i stue-etagen og alle villa'er bygget efter 19971 SKAL have deres brevindkast (brevkasse) ved vejskellet.

Posten Norden kan dokumentere en faldende postmængde af alm. forsendelser, men fra budenes synspunkt vil dette mere end opvejes af den øgede reklameomdeling og de større distrikter (Typisk 1100 -1400 hustande pr. dag).

Intet at sige til de hårdtarbejdende brevbærere begår flere og flere fejl mht. omdelingskvaliteten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-09 20:56

Prøv at omregne 'gamle dage' ...til hverdagens virkelighed.

Hvilket brevbud vil f.eks. kunne nedsvælge 1200 kopper kaffe dagligt ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-09 21:02

Hej
Jamen for pokker da, hedder det så Nordens Reklamebudbringere ?????

I denne weekend fik vi 2,5 kg reklamer - lige til skraldespanden, og nu skal det sørme være slut. I morgen henter jeg mig et "ingen reklamer" tak skilt til brevsprækken. Vi er så heldige at huset ikke skal have postkasse -forresten da også en underlig måde at sætte årstallet for postkasse-direktivet til 1971. Efter det burde vi have postkasse - men har det ikke. Vores hus er fra 1971.

Jeg har da ondt af de stakkels postombringere, de bringer sig jo nærmest selv om, hvis de er underlagt så fjollede arbejdsbetingelser.

Næh, dengang posten boede ved siden af os og kunne passe sin have, når han havde fri efter postomdelingen, sådan cirka ved 14-tiden, og vi hængte en lille gave til ham på brevsprækken ved juletid, se det var en anden tid! (af hensyn til refi er jeg nødt til at formulere det sådan . Jeg har jo ikke sagt noget om gode gamle dage ).

Det værste er dog at vi ofte ser os sure på mennesker, som bare arbejder efter de forskrifter, som de nu har fået stukket ud - med eller mod deres vilje. Hvorfor finder vi os i det?????

Jeg hører nu også til dem, der smutter ud med en "godbid" eller en sodavand til de unge mennesker, som gider gå med reklamer i deres fritid.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-09 21:24

Unge mennesker?

Den gennemsnitlige 'levetid' for et postbud er nu om dage under 2 måneder.

Ud af 100 nyansatte bude ..vil blot de 19 stadig være ansat året efter

De fleste faste postbude er over 35 år !!!

Hvorfor? Fordi det er et benhårdt arbejde.

Jeg kender personligt flere som er blevet stillads-arbejdere eller Jord&Beton arbejdere
...fordi det var for hårdt at være postbud.

Som bud er der nemlig ikke noget der hedder 'vejrlig' ...endsige 5 min. pause pr.time.

Næeh... det er sortering fra kl. 6.30 -> 8.00, omdeling 8.00 -> 14.00 ..og hele 20 min. betalt frokost i 'det grønne'. (Som naturligvis skal 'scannes' ind på de nye mobil-telefoner, som bruges til at overvåge postbudenes gøren og laden i løbet af arbejdsdagen ..fra arbejdes begyndelse med inskanning via menuer som:

BUDBORD OG BREVE
..over; OMDELING UDEN PAKKER
..med 1 til flere MÅLEPUNKTER på ruten
..registrering af; PAUSE 20 MIN.
..EFTERBEHANDLING
..og TJENESTE SLUT. )

Fyrstelig grundløn: ca. 14.000 kr. pr mdr. FØR skat !!!

Skyd ikke efter postbuddet. I ka' alligeveller ik' slå dem ihjel ...dét klarer de sgu selv !!!

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 25-10-09 21:37

Tak for svaret LuffeA.

Med den nethandel der finder sted i dag, må Posten Norden sandelig få kompensation for de manglende breve på grund af e-mail. Tænk, hvis vi skulle sende fysiske breve til hinanden herinde.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-09 21:55

Citat
Med den nethandel der finder sted i dag, må Posten Norden sandelig få kompensation for de manglende breve.

Nemlig. Små pakker eller: Maxibreve ..som de retteligt hedder (Postbude går nemlig ikke med 'pakker' ) ..er dog ikke Posten Norden kerneydelse...set fra ledelsens side.

En Vægt/Volumen cost bennefit analyse vil blotlægge et indtægtstab.

20 alm. breve under 50 gram (= Post Nordens Monopol på småbrevs omdeling) fylder nemlig det samme i budets taske, som én forsendelse fra f.eks. CDON.COM eller AMAZON.CO.UK.

Dette forhold giver et indtægts tab på ca. 80% ..set i forhold til volume.

..og budet bliver ikke lønnet efter antal forsendelser.

Indtjeningen skal ske efter betjente husstande pr. daglig rute, men det er begrænset hvor mange kilo forsendelser et bud rent faktisk kan betjene pr. arbejdstime.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-10-09 19:46

Hej molokyle
Jamen er det ikke tosset at holde en maxipakke med en vægt af 2 kg op mod 20 breve. (Brevene er der jo ganske simpelt ikke mere). En maxipakke på max 2 kg koster i dag 59 kr. i forsendelse - også når den vejer 1001 gram. Når jeg har købt noget på nettet i UK, kan jeg se, at det der går efter pakkens præcise vægt og prisen kan godt være 1£ 36 sh.

Det ville da være smart, om f.eks. QXL eller den Blå Avis kunne få en aftale med Posten Norden. om reduceret betaling. Men det ville så være unfair overfor normalpostforsenderen

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-10-09 01:44

Citat
om f.eks. QXL eller den Blå Avis kunne få en aftale med

Det er jo kun portaler, de sender ingenting.

Afsendere i erhvervslivet har som regel volumenaftaler med både post, fragtmænd og andre.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-10-09 17:36

Citat
Brevene er der jo ganske simpelt ikke mere..

Øeh... hvor har du hørt dét henne? Hos Posten Nordens ledelse? ..måske?

Der er præcis lige så mange forsendelser som ..altid:

Før gik du ned i en pladeforretning og købte din musik. Nu køber du dine CD'ere og film DVD'ere på nettet ...MEN for det første skal du have dem tilsendt ...så de dumper ind af brevsprækken. Dernæst er det jo rart med en faktura på tryk.

Betaling af faste udgifter via. f.eks. PBS ...Hmmm.. mon ikke der dumper en rød kuvert ind af brevsprækken, så du kan se hvad du har spenderet?

Banken sender dit kontoudtog pr. post.
Skat sender pr. post.
Kommunen sender pr. post (pensions oplysninger mm.)
Hospitaler kommunikerer pr. post.
Huslejeopkrævninger kommer som regel pr. post.
Lønsedler kommer pr. post.
Forsikringpapirer pr. post.
Advokater/Sagførere sender pr. post.
Ejendommæglere sender pr. post.
Fagblade og Foreningsblade sendes pr. post.
Kirkeblade ligeledes..
Valgkort bliver dig tilsendt.
..samt offentlig orientering, så som:

a.) Nye pengesedler.
b.) Nye 'frekvenser' på sendenettet (Digitalisering).
c.) Alm. folkeoplysning.

..og så er der 'betalte' reklame abonnemanter fra f.eks firmaer som f.eks. H&M, Oriflame ..og i dusinvis af andre kosmetik-'klubber'.

Til slut nævner jeg så igen de 'gratis' reklameforsendelser, som mer helt afgørende for Posten Nordens årlige million overskud.

Joeh... der er masser af postalt betjent papir, at gå med som brevbærer i dagens Danmark

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 29-10-09 17:48

når man har netbank kommer der ingen kontoudtog heller ikke PBS-opgørelser med post. jeg betaler næsten alt via PBS også husleje. og jeg hørte for et par dage siden, at ca 3 mio danskere har netbank.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-10-09 18:06

Igår, idag ..og i morgen omdeler Posten Norden ca. 2 millioner forsendelser for PBS i Danmark

..og den dérsens med, at; Enhvér e-mail/SMS betyder en tabt postal forsendelse ..er nonsens.

Der har nemlig aldrig været således, at en privatperson f.eks. sendte 5-10 breve om dagen.

Hvorimod det er helt normalt, at en privatperson sender f.eks. 5 e-mails og 10 SMS beskeder i løbet af en alm. arbejdsdag.

At masseforsendelser i form af (B) og (C) breve er billigere for erhverskunder, betyder netop at dette segment ligger på status quo, når det kommer til antal af forsendelser for alm. breve.

</MOLOKYLE>