/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Malerier på nettet
Fra : svendgiversen
Vist : 825 gange
177 point
Dato : 17-10-09 16:42

Hvis man nu er kunstmaler og har nogle malerier man gerne vil sælge,
kan man så udbyde dem via internet?

Nu kræver grafisk kunst jo stor opløselighed, og hvis der er mange malerier vil de fylde meget,
hvor finder vi en net udbyder der har plads til så meget for en rimelig pris??

Er der mon kunstforeninger eller lignende, der har specialiseret sig i sådanne præsentationer,
som man kan få hjælp hos og som også kan henvise til nye hjemmesider med malerier???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-09 16:48

Hvis du bare vil vise billederne på nettet, behøver de da ikke en stor opløsning, for skærmen kan jo ikke vise det.
Egen server er jo også muligheden.
Den kan kobles gennem en router og sidde helt for sig selv.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 187 point
Dato : 17-10-09 16:55

Hos one.com har de 3000 MByte til 11,25 pr. måned. Selv med vanvittig høj opløsning er det mange billeder.

Der er jo grænser for hvor høj opløsning brugeren har og hvor lang tid de vil bruge på at hente billederne.

I sidste ende er det nok tvivlsomt om der er ret mange der vil købe et billede udelukkende ud fra et billede på nettet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-10-09 17:06

Hvis man ser på fotos og andre billeder på nettet i al almindelighed er de i forvejen skrumpet godt ind for at spare plads, og at kunne loades hurtigere, men stadig flotte, medmindre man downloader dem og prøver med større opløsning i et program

For at detaljer kan ses bedre kan Du jo bruge en højere opløsning, og i sidste ende kræver det jo en fysisk berørøring før køberen tager den endelige beslutning.

Og det gamle ord: Billeder er taknemmelige

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-10-09 17:24

Du kunne evt. kigge på Googles gratis (og i øvrigt glimrende fotoprogram) Picasa, hvor du gratis kan lægge 1 GB billeder på nettet, og åbne for at andre kan se dem.

Problemet her, og sikkert de fleste andre steder, der ikke lige er dedikeret til at vise kunst, er om der er nogen der finder frem til det.

Et alternativ kunne jo være at sætte billederne på auktion på fx qxl.dk, hvor det koster et eller andet at sætte ting til salg (har kun købt der), men hvor der sikkert er flere der kigger og du kan sætte en (skjult) mindstepris, så du ikke skal sælge dit mesterværk for en tyver!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-10-09 17:27

Glemte dba.dk hvor du også kan have auktioner eller selvfølgelig faste priser.

Og jeg har i hvert fald købt billeder såvel på netauktioner (Lauritz, Bruun-Rasmussen og fra private i den blå avis uden at se dem først, gider ikke bruge en dag og 7-800 kr for at tage til Jylland for at kigge på noget til 1000 kr.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-09 19:25

Jeg tænkte ikke på, at PC skærmen jo også har en begrænset opløsning.

Hvis jeg nu fotograferer et A0 maleri, dvs et stort maleri på 1 m^2, i normalt JPG format,
med mit digitale Power Shot camera S3 IS med høj opløselighed.

hvor meget skal jeg så reducere, for en normal PC bruger med en 19 eller 21 tommer skærm,
kan se minimum de samme detailler som PC skærmen kan vise?

Det samme hvis jeg fotograferer et lille maleri, eksempevis i A3 format, lidt mindre end min skærm

Jeg har Cannons foto programmer, men foretrækker nu Picasa, til denne reduktion...

Og 3000 Mb er nok i overkanten, måske er der andre udbydere med 1000 eller 500 Mb

Og Ja, man køber ikke kunst kun set over nettet, men man får præsenteret relevante muligheder...

Er der noget mellem one.com og dba.dk ???

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-10-09 19:58

De fleste har en skærm med max 1280*1024 opløsning, så det vil nok være et fornuftigt format.

Man kan også gemme i forskellige størrelser, så billederne passer til brugerens skærm. Men skalerer de fleste moderne browsere ikke automatisk?

1280*1024 fylder mindre en 1 mbyte i jpg men man kunne gemme som .bmp, de fylder mere (ca 5 mbyte i den størrelse), men de ser lidt bedre ud. Det største problem er måske den tid det tager at hente billedet.

Der findes steder der tilbyder gratis hjemmesider, prøv at søge på google. De er oftest lidt ustabile, dvs. de er ofte "nede" og mange af dem har også visse begrænsninger, på nogle må man f.eks. ikke have mange fil og billeder til at ligge, og tit kan man ikke have sit eget domæne.

11,25 pr måned + prisen for eget domæne (mindre end 100,- pr år) synes jeg egentlig er billigt for en nogenlunde professionel fungerende hjemmeside, der skal ikke sælges ret mange billeder, inden de penge er tjent hjem.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-10-09 05:18

Prøv at se denne side, tror det måske er sådan noget du søger

http://www.netgallery.dk/forside/default.asp

http://www.netgallery.dk/information/info_galleri.asp

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-09 08:11

Tak for svaret BertelBrander.

Kommentar
Fra : vagnlundquist

Dato : 22-04-10 10:38

det er ikke så relevant mere men jeg er helt ny i denne verden så glem det bare