/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
dos-man
Fra : olarsen
Vist : 1046 gange
100 point
Dato : 15-10-09 16:58

hermed som aftalt

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 15-10-09 19:48

Ak ja. Jeg savner nogen gange det med at editere i autoexec.bat og config.sys, bl.a så min pc kunne få så høj lav hukommelse som muligt. Max var 634 kb. . Det var brugernavnet dos-man, der lige gjorde mig lidt nostalgisk .

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-10-09 20:41

Ja det var tider den gang vi arbejdede med dos. Herligt styresystem.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 15-10-09 20:50

Men havde vi gammeldaws DOS endnu, ville der så bare ikke være dette herlige forum om pc-er + tilbehør her på Kandu.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-10-09 21:24

heller22 -> Jo, der ville!

Husker du ik' DOS 3.2 (..før MEMMAKER og andre UMB værktøjer), telefon-modem ...og de go'e gamle BBS'ere?

NET kommando'en med TELNET osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-10-09 21:56

Det er kun et år siden at jeg skrottede dos og WIN 98. Det var så dejligt at rode med dos.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 15-10-09 22:30

God aften Molo.

Du har nok ret. Men dos 5 og op var nu helt gode. Bortset fra, at når man selv brugte lh og device high, fik man mere ud af hukommelsen end ved brug af MEMMAKER og andre UMB værktøjer. Og jeg kom sgu da først på ved dos 4 (Jeg kørte lige en Memmaker i lillehjernen ). Forøvrigt har jeg da stadig en god gammel stationær, der kører med 98. Kan bare IKKE undværes.

Og UPS , det her er vist ikke et Smalltalk-indlæg fra olarsen. Så jeg takker olarsen for "lån" af siden og en hyggelig snak om dos med I andre , og smutter så ud her fra.

Mvh Chris

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-10-09 22:35

Fortsæt bare den smalltalk, jeg har allerede tårer i øjnenene

Jeg skulle bar af med nogle point for nogle DOS spil jeg har fået et link til (DOS3.11) tetris, pipes, golf og mange mange flere!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-10-09 22:35

Jeg 'roder' skam stadig med DOS ...takket være bl.a. kandu profiler som:

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=252858

..som jeg gerne IGEN vil takke for scriptet:
Kode
@echo off
:: reset alle eksisterende cookies og undermapper for flash
rd /q/s "%APPDATA%\Macromedia\Flash Player\#SharedObjects\"
md "%APPDATA%\Macromedia\Flash Player\#SharedObjects\"
rd /q/s "%APPDATA%\Macromedia\Flash Player\macromedia.com\support\flashplayer\sys"
md "%APPDATA%\Macromedia\Flash Player\macromedia.com\support\flashplayer\sys"

..indlagt i Windows START ..med en smule CLS 'sukker' og lidt minimering af vinduet, er det blevet:
En fast opstarts-rutine ...på min egen maskine
Oj... det rimer !!!
</MOILOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-10-09 22:55

olarsen -> Du lyder som en der ku' ha' glæde af en 64 emulator:

Commodore: http://www.ccs64.com/

..eller Nintendo osv.: http://www.emulator-zone.com/doc.php/n64/

Spil?

Commodore: http://www.c64.com/

..og: http://www.retro64.com/

Eller hva' med Amiga?

http://www.classic-pc-games.com/amiga/index.html

Uuuhhh.... jeg savner spil som f.eks.: Parallax

Godt man stadig ka' find' "Vindermelodien " af Martin Galway ( http://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Galway ) som *.sid file på:

http://www.hardsid.com/s.php?Parallax%2036a1

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-10-09 22:59

Ps. ..men man skal selvfølgelig ha' en *.sid player:

http://sidplay2.sourceforge.net/windows.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-10-09 23:00

Man burde omdøbe KanDu til Pandoras æske

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 15-10-09 23:18

Jeg sniger mig lige ind igen. Var det ikke noget med, at Pandoras æske indeholdt noget væmmeligt noget ??? Og her er der da enormt hyggeligt .

Og så lige ud igen .

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-10-09 23:18

Jeg ved jeg savner Boulderdash til Commendore64

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-10-09 23:33

Er Bill Gates ikke væmmelig nok

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-10-09 23:34
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-10-09 23:51

Titlen siger ALT:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-10-09 00:04

Min 'karrierer' begyndte i 1982:

http://www.commodore.ca/history/company/chronology_portcommodore.htm

..med C-64, C-128 ..og C-16 (..den havde jo hele 128 farver ...uden som på 64'eren og 128'eren , at sku' ty til interlacing )

Amiga fik jeg aldrig råd til

</SUK>

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 16-10-09 00:25

hej alle
mine tåre triller bare ved at læse tråden her !
jeg køre da stadig gode gamle dos - win311 på et par gamle maskiner

-----------------------------------------------------------------
og kan i så huske ZX81 det var tider

--------------------------------------
molokyle > takker for din tanke ,
og husk at du kan gøre mange sjove ting i opstarts-rutinen
det er kun fantasien der sætter din grænse

olarsen >> altid til tjeneste

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 16-10-09 00:30

molykyle >> så skal du næste prøve denne her
http://download.cnet.com/Bat-To-Exe-Converter/3000-2069_4-10555897.html

jeg har lavet en noget lign i pacsal en gang bare til dos

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-10-09 14:18

Uehh... TAKKER dos-man ...IGEN: En sådan 'tingest' har jeg længe ledt efter

</BØJER MIG I STØVET>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-10-09 14:34

Citat
..og kan i så huske ZX81 det var tider

Nøeh...? Altså: Z-80 ( ..en Motorola 'clon' af 8086 instruktionsættet fra Intel® ) var den første CPU ..efter 6502'en (..fra f.eks. 64'eren), jeg lærte at skrive ASM til:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mnemonic ..til

..ikke engang i Mnemonics (..før jeg fik en parser ), men i ASCII numeriske ækvivalenter via. SYS kommandoen.

Den paralelle arkitektur af DATA path'en i Motorola chips (68XXX serien) ; var år langt forud sin tid i CICS:

http://en.wikipedia.org/wiki/Complex_instruction_set_computer

Godt man ik' var MICROCODE udvikler på disse hedengangne chips. Det var jo ren masocisme

Min yndlings kommando?

NOP ('No-OPeration' ...selvfølglig )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-10-09 17:07

Man er vist kommet i menneskehænder her på tråden, mange ting/ord kendte jeg end ikke eksistensen af - jeg reparerede engang hulkortmaskiner, '80 col' forståes, næste trin på EDB maskinen var så 8" disketter, 256 Kb, 512 Kb og senere dobbeltsidede 1Mb, helt utrolige datamængder i starten af 80'erne. Den første store CPU (IBM sys1800, på str. med en lille lastbil) jeg så, brugte diskpack, som efter at de var mounted blev renset med en børste, der kørte ind over de lagdelte skiver, accesarmen blev styret af hydraulik, husker ikke hvor mange bytes der lå på disse diskpacks.

Hovsa det var jo ikke det som tråden drejede sig om.

Vi lader lige tråden hænge lidt endnu.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-10-09 18:58

olarsen -> RESPEKT !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-10-09 20:19

Molokyle og olarsen -> RESPEKT !!! . Nu føler jeg mig virkelig som den totale amatør, jeg altid har vist jeg var .
Citat
Kun 'håbet' forblev i æsken i en tid, men slap også ud til sidst. Dette sidste var dog også bare et onde, da det – som Hesiod peger på – kun er dårskab og selvbedrag at have håb om fremtiden, når fremtiden ikke kan kontrolleres af mennesket.
Og efter det ski.. citat, kan det ikke en gang nytte noget at håbe på, at jeg kan blive klogere i fremtiden .

Mvh Chris

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-10-09 20:25

Men helt bortset fra det, så sidder jeg og luner mig med, at det skisme var mig, der startede denne herlige "kom sammen", bare fordi jeg doserede lidt op med dos .

Accepteret svar
Fra : dos-man

Modtaget 100 point
Dato : 17-10-09 01:19

kedet mig mens konen så vild med dans !
her har jeg lavet en lille sjov batfil som sætter lyd på i form af din tekst ::::

@echo off
if exist "tale" goto slet
:slet
rd /S /Q tale
md tale
goto vbss
REM laver en VBS file i tale mappen
:vbss
echo.Set Speech = CreateObject("SAPI.Spvoice")>> "%CD%\tale\hej.vbs"
rem nu kan du skrive et eller andet der hvor jeg har skrevet "welcome your name"
echo.Speech.Speak "welcome your name">> "%CD%\tale\hej.vbs"
REM stemmen siger, det nu det du skrev
:menu
start %CD%\tale\hej.vbs
exit

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-10-09 06:42

STORT

Jeg tør slet ikke tænke på hvilke DOS/VB scripts der vil bli' bixet sammen når konen skal se X-factor.

..og så må jeg lige rette mig selv mht. instruktionssættet for Z-80. Den store forskel på Intel® og Motorola's chip arkitektur er ikke kun DATA path layout, men især forskellen i bit repræsentation.

Intel® benytter little endian og Motorola big endian: http://en.wikipedia.org/wiki/Endianness

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-10-09 08:32

Hmm... vrøvler STADIG ...som læses kan:
Citat
Well known processor architectures that use the little-endian format include x86, 6502, Z80, VAX, and, largely, PDP-11. Processors using big-endian format are generally Motorola processors such as the 6800 and 68000 and PowerPC (which includes Apple's Macintosh line prior to the Intel switch) and System/370.

Jeg er vist ved at bli' gammel og Alzheimer presser på

Fik byttet om på AMIGA's 68000 (Motorola) og x86 klonen (Z-80) Intel® arkitektur

</SORRY>

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 17-10-09 20:15

Ja heller22, tænk lige på hvad du er skyld i . du trækker hele den proces, som er overdragelse af points til dos-man, i langdrag . Dette er jo en bit-/bytelavine, som ikke sådan lige lader sig stoppe, så længe der er indlæg.
Min egen 1. PC var en AT med storage exp. på 128K, så jeg havde hele 640Kb at gøre med , samt en 20Mb HDD på størrelse med en munkesten - og lige så tung. Jo det var sandelig tider . . . godt det er ovre så man kan få noget HW som virker

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 17-10-09 21:38

God aften olarsen.

Den skyld kan jeg sagtens klare at bære på mine gamle smalle skuldre .

Ha nu en rigtig god aften, nat og søndag

PS!
Og min første pc var en 286-er, 1 MB ram, 20 MB hd og 16 GHZ processor. Til ca. 6-7.000 kr . Men så var der også en knap, hvorpå jeg kunne trykke og nedsætte hastigheden til 8 GHZ. Man sku jo helst kunne spille de langsomme spil uden problemer . Og den (altså pc-en) virkede altid uden vrøvl.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-09 01:46

Ak ja... hvem der bare havde tiden til at lege bitvender igen

olarsen -> På den pc garanterer jeg, at MINIX (..det første operativsystem jeg blev 'tvunget' til at gå i dybden med: http://www.minix3.org/ ) ville ha' kørt som en drøm.

Utroligt man kan lave et så velfungerende operativsystem med sølle 12.000 linjers kildekode !!!

...selvom XP gi'r kamp til stregen:
Kode
/* Source Code – Windows XP
*/

#include "win31.h"
#include "win95.h"
#include "win98.h"
#include "workst~1.h"
#include "evenmore.h"
#include "oldstuff.h"
#include "billrulz.h"
#include "monopoly.h"
#include "backdoor.h"
#define INSTALL = HARD

char make_prog_look_big(16000000);
void main()
{
while(!CRASHED)
{
display_copyright_message();
display_bill_rules_message();
do_nothing_loop();

if (first_time_installation)
{
make_100_megabyte_swapfile();
do_nothing_loop();
totally_screw_up_HPFS_file_system();
search_and_destroy_the_rest_of-OS2();
make_futile_attempt_to_damage_Linux();
disable_Netscape();
disable_RealPlayer();
disable_Lotus_Products();
hang_system();
} //if
write_something(anything);
display_copyright_message();
do_nothing_loop();
do_some_stuff();

if (still_not_crashed)
{
display_copyright_message();
do_nothing_loop();
basically_run_windows_31();
do_nothing_loop();
} // if
} //while

if (detect_cache())
disable_cache();

if (fast_cpu())
{
set_wait_states(lots);
set_mouse(speed,very_slow);
set_mouse(action,jumpy);
set_mouse(reaction,sometimes);
} //if

/* printf("Welcome to Windows 3.1"); */
/* printf("Welcome to Windows 3.11"); */
/* printf("Welcome to Windows 95"); */
/* printf("Welcome to Windows NT 3.0"); */
/* printf("Welcome to Windows 98"); */
/* printf("Welcome to Windows NT 4.0"); */
printf("Welcome to Windows XP");

if (system_ok())
crash(to_dos_prompt)
else
system_memory = open("a:\swp0001.swp",O_CREATE);

while(something)
{
sleep(5);
get_user_input();
sleep(5);
act_on_user_input();
sleep(5);
} // while
create_general_protection_fault();

} // main

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 18-10-09 15:05

Hejsa Molokyle .

Er det en form for "Dosbox", du der har lavet til XP eller hva?

Mvh Chris

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 18-10-09 17:52

Det ser ud til, at det er ved at ebbe ud med indlæg til denne tråd, så mon ikke jeg kan lukke inden for de næste 24 timer

Husk der findes 10 slags mennesker, dem som kan tælle/læse binært og dem som ikke kan!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 18-10-09 20:32

Citat
dem som kan tælle/læse binært
Er disse en form for honningavlere ?

Og olarsen. Tak for din tålmodig .

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 19-10-09 19:47

Tak for svaret dos-man.

Så er tiden gået - times up folks!

Så er der ikke mere for den F9/1111 1001 øre

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 20-10-09 20:10

God aften olarsen.

For at afslutte helt, skal du klikke på "Accepter svar" ved dos-mans indlæg .

Og ha nu en god aften .

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 25-10-09 17:01

Jamen det har jeg da også gjort . . . ????