/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kan F-1-lån ikke svare sig?
Fra : cristian2
Vist : 1548 gange
50 point
Dato : 14-10-09 10:34

Jeg bliver forvirret af at høre på vores bankdame. Nu vil jeg have uvildige indover.

Vi har obligationslån i lejligheden på 5 %. Vi overvejer at omlægge til F-1-lån ud fra teorien:

Vi opnår et lån til en betydelig lavere rente end 5 %. Vi holder løbende øje med renteudviklingen og viser det sig at renten er ved at stige op over de 5 %, omlægger vi lånet igen til et fast forrentet obligationslån. Fordelen ved F-1 i den forbindelse er at man kan ændre lånet efter maks 1 år (F-1), hvor renten næppe vil kunne nå at stige lige så meget som hvis man først kan ændre sit lån tilbage til fast forrentet efter 3 år (F-3) eller senere.

1. Er det korrekt forstået? (Eller er der noget med at man ikke kan lægge lånet tilbage til obligationslån?)

2. Er der noget med at man også skal tage højde for en kursændring i den forbindelse? I givet fald - er det noget man kan følge udviklingen i og på lignende vis sørge for at lægge lånet tilbage til fast forrentet inden kursændringen galopperer?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-10-09 10:50

Hvis du har "råd til det" så behold din 5%.

Står du og skal bruge penge, kan du lægge om til et F1 lån og få en rente gevinst.
Du skal bare være opmærksom på at du skal betale en straf rente, hvis du lægge om uden for din normale rate periode.

Du risikerer også et kurstab - er du klar til at tage det ?

Det kommer jo også noget an på hvor stort dit lån er, hvor lang tid har du tilbage på lånet ?

Har du råd til at komme tilbage til et fastrente lån, hvis renten pludselig begynder at stige ?

Du kan IKKE få "gevinsten" ved at lægge om, når/hvis renten stiger - Det skyldes at der ikke er en "kurs" på en F1 lån.

Hvis jeg personligt havde et f.eks. 5% fastrente lån, på 1.000.000kr og manglede 25 år, ville jeg ikke røre ved det.
Men på den anden side, er der en besparelse, hvis DU tror/vurderer at den korte rente (Cibor), forbliver lav i så lang tid at du får en fortjeneste (altså tjener de penge hjem igen som du har sat til i kurstab, strafrente, gebyrer m.m. ved omlægning) så skal du jo gøre det.

Men det er svært at rådgive om, da det er op til den enkelte person at vurdere, hvordan man tror markedet vil bevæge sig, og indtil videre er der ikke nogen som har kunne forudsige renter og kurser.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-10-09 11:48

Nu vil jeg så sige det lidt omvendt, du kan tjene penge ved at omlægge til F1 lån nu, renten er historis lav nu og ser ud til at være det til næste år også, disse F1 lån får en ny rente hvert år og det kan være risikabel, teoretisk kan de blive meget dyrere end den løsning du har nu.
Hvis du har råd til at spille og risikere at tabe penge, så tag F1 lån, og tjen penge nu
5% obligations lån er det sikre og bør vælges hvis ikke du har råd til en (måske) stor rentestigning

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 14-10-09 12:46

Citat
Vi holder løbende øje med renteudviklingen og viser det sig at renten er ved at stige op over de 5 %, omlægger vi lånet igen til et fast forrentet obligationslån.

Husk! at så er det fastforrentede lån du vil ligge om til, måske på 7-8 % hvis du venter til dit F1 lån nærmer sig 5%. Så det er ikke bare at vente til det stiger, og så ligge om, i den periode er de fastforrentede lån jo også steget.

En undersøgelse fra JP.dk viser at der er stor uenighed blandt Kredit selvskaberne, så at finde den gyldne og sikre løsning er umulig. Vil man gamble, man man både vinde og tabe.

Meget kan se lyst ud nu, men en enkelt terror handling eller en stor natur katastrofe, kan ødelægge meget, og de er jo begge svære at forudsige.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 14-10-09 13:02

Tak for de foreløbige svar!

Til "Troldenesdhb":
Bare så jeg forstår det rigtigt - vil en naturkatastrofe typisk netop ikke SÆNKE renten, og opgangstider typisk hæve den?

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 50 point
Dato : 14-10-09 13:23

Som "Trolden..." skriver skal man føkge renten og vurdere hvornår man vil slå til.
Men skulle man f.eks. slå til nu så ville man få et 5% fastrente lån, da kursen her er tæt på de 100.

Derfor skal du ikke ”forlade” din 5% lån, medmindre du er klar til at gamble lidt. Du akn tjene nogle penge ved det, men du kan også tabe nogle penge.

Hvis du kun lægge rom til F1 lån for en kort periode, vil du meget sandsynlig tabe penge, da der altid er forbundet nogle udgifter med at lægge lån om, og disse udgifter skal du jo meget gerne have dækket ind igen.

Du kan på næsten alle kreditforeningers hjemmesider beregne hvad din besparelse er. Er det 10.000 om året ??? Hvor lang tid skal renten så forblive lav nok til at blive på F1 til at fortjenesten/udgiften har udlignet sig selv.

Du kan ikke regne med om renten går op eller ned. Man kan være ”uheldig” at 3. verdenskrig eller noget helt 4. som vil flytte renten overnight.
En helt uforudseelig ting f.eks. var 11 September, som flyttede en masse ting. Man kunne jo forestille sig en lign begivenhed som ville flytte på renten.
Folk på Island havde heller aldrig drømt om at deres obligations rente steg til 20% fra den ene dag til den anden. Tror på at Islændinge som havde fast rente er glade.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-10-09 13:23

Prøv kig her:
http://www.obligationskurser.dk/

her er et overblik over fastrente ig Cibor renten (F1)

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 14-10-09 13:44

Det vil højst sansynligt komme an på hvor det rammer............. altså hvilket land/verdensdel

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-10-09 09:11

Som udgangspunkt, så er kurserne altid med til at bestmme omkostningerne ved at omlægge lån.

Hvis man "har råd til et 5% lån", så har man også råd til et 2% lån. Hvorfor betale fx 4.500 kr. om måneden, hvis man kan nøjes med 2.800 kr. om måneden. Der er vist ikke én enest i Danmark der har sat penge til, hvis de har haft et F1 lån, siden det startede for år tilbage. De har derimod tjent tusindevis af kr.

Et 5% lån skal opsiges til udgangen af et kvartal, hvor imod et F1 lån kan opsiges "på stedet".
Du kunne jo også tage et F3/F5 lån, hvis du føler dig mere tryg ved det.

Vi har end ikke sat én eneste kr. over styr ved F lån. Vores første var et F5 og vores nuværende er et F/flex lån, der følger renten, men vi kan ikke komme højere op end 5% - bevares, det betaler vi også for, men 2.800 kr. for et lån på 1 mil. er da billigt. Inden rentenedsættelsen betalte vi 4.400 kr.om måneden. Så vi er godt tilfredse!!!

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 13-12-09 18:21

Tak for svaret thulin.