/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Liberalist eller socialist?
Fra : PeterTheisen
Vist : 1242 gange
20 point
Dato : 11-10-09 18:45

Her kommer en test, som afslører, om man er socialist eller liberalist. Jo mere man er enig med det første udsagn, jo mere socialist er man. Jo mere man er enig med det andet udsagn, jo mere liberalist er man.

Udsagn 1:

Vi bør opretholde og forbedre de sociale ordninger, som hjælper de svageste i samfundet.

eller

Folk burde i langt højere grad klare sig selv uden hjælp fra det offentlige. Derfor bør satserne for dagpenge og bistandshjælp sættes ned.

Udsagn 2:

Der er store forskelle i Danmark mellem de rige og dem med lave indkomster. Derfor bør de rige beskattes hårdere end de lavere indkomster.

eller

Det er i orden, at nogle mennesker tjener markant mere end andre og derfor har en højere levestandard. De skal ikke beskattes højere end andre.

Udsagn 3:

Hvis man klarer sig skidt i livet, er det primært, fordi man har haft nogle dårlige opvækstvilkår.

eller

Hvis man klarer sig dårligt i livet, er det primært ens egen skyld.

Udsagn 4:

Staten bør føre kontrol med erhvervslivet og sikre, at det tjener samfundets interesser og ikke kun sine egne.

eller

Erhvervslivet bør i højere grad have lov til at bestemme over sine egne forretninger. Det skal staten ikke blande sig i.

Udsagn 5:

Det bør være gratis at gå til lægen, at få en uddannelse m.m.

eller

Der bør være brugerbetaling på visse offentlige ydelser, fx lægebesøg, uddannelse m.m.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-10-09 18:50

Ved udsagn to kan man se, at liberalisterne lever på en helt anden planet end socialisterne.

Når direktøren hver måned stikker 70.000 kroner i lommen - efter skat - svarer det til, hvad kontanthjælpsmodtageren skal leve for i et helt år. Der er stor forskel på toppen og bunden i Danmark. Mens toppen, den gyldne procent, har store indkomster og formuer, lang uddannelse og topstillinger, har de svageste lave indkomster, negativ formue, ingen uddannelse og en meget ringe tilknytning til arbejdsmarkedet.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 30 point
Dato : 11-10-09 18:57

Citat
Der er stor forskel på toppen og bunden i Danmark

Ja da - gudskelov

Der er også forskel på at være bankdirektør og at være bistandsmodtager

Mennesket har ALTID været sådan indrettet at den stærkeste overlever - derfor dør kommunisme også mere og mere

Endnu et bevis på at vi stammer fra dyrene

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-10-09 19:12

På udsagn tre rammer socialisterne også rigtigt, mens liberalisterne tager fejl.

Der er tale om begrebet social arv. I sin bog "Børns opvækstvilkår i langsigtet perspektiv" fra 1981 konkluderer sociolog Tavs Folmer Andersen følgende på sin undersøgelse:

"Undersøgelsen dokumenterer, at selv i velfærdsepokens Danmark under højkonjunkturens gunstige økonomiske betingelser var klasseforskelle i børnenes opvækstvilkår helt afgørende for en lang række områder af deres senere livsmuligheder og udviklingsbetingelser. Den gruppe, som opvoksede under belastede vilkår, forblev en social tabergruppe gennem hele velfærds- og velstandsvrimlens hektiske højkonjunktur. Selv i det lange perspektiv over en hel generation opvejer klassesamfundets sorteringsmekanismer således ganske velfærdssamfundets udglatningsforsøg."

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-10-09 19:16

Det er en meget sort/hvidt opstilling har du aldrig hørt om at der er nuancer derimellem?
Som det står nu gider jeg slet ikke kommentere

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-10-09 21:41

Tak for svaret refi.