/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Engangsbeløb og ratepension
Fra : steenfibiger
Vist : 660 gange
100 point
Dato : 06-10-09 11:11

Når jeg bliver pensioneret som 65 årig kan jeg vælge at få et engangsbeløb fra min pensionskasse mod at få en lavere livsvarig pension (livrente). Bør jeg vælge at få udbetalt et engangsbeløb og sætte det i en ratepension? Jeg får også en engangssum fordi jeg ikke har benyttet mig af efterlønnen. Er det en god idé at sætte den i en ratepension? Skal jeg vælge en ratepension med kontant indestående, depot eller Bank Link? Jeg har ingen ratepension, så hvem tilbyder den bedste ratepension? Bør jeg også hæve min SP og sætte den i en ratepension? Bør jeg vælge udbetaling over 10 år af ratepensionen?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-10-09 12:16

Med al respekt for kandu, så tror jeg du skal have fat i en pensionsrådgiver i en bank, og drøfte det med hende/ham.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-09 12:46

Enig med Ole Bielefeldt, men et par vejledninger:

Vælger du en ratepension over 10 år, bruger du jo alle pengene, og hvad så hvis du lever længere?
Så er det måske sikrere med en livrente, selv om du nok får mindre pr. år??

Jeg har valgt en mellem løsning, ratepension over 15 år.

Og jeg har også fået udbetalt min SP, sikker er sikker...
Hvis jeg har nogen værdier tilbage når jeg stiller træskoene, har jeg regnet forkert.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-10-09 15:59

nå- jeg røg lige af, men prøver igen, måske du får dette 2 gange.

Det er rigtigt, som der er svaret på - det bedste er at få en korrekt rådgivning via bank og pensionskasse.
Det der også har betydning er dine økonomiske forhold generelt - herunder skat mv.

Hvad betyder den ordning du vælger i forhold til skat - i forhold til evt. efterladte og i forhold til den offentlige pension.
Noget af det kan du lege lidt med selv her-
www.pensionsinfo.dk/
Men stadig væk- så ville jeg vælge at tale med min pensionskassse og min bank.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-09 18:23

Ideen med ratepension er, at man indbetaler et stort beløb og får et stort fradrag - i forbindelse med, at man har en stor stor løn! Når man så får ratepensionen udbetalt - når men er folkepensionist, så er ideen, at man ingen indtægt har, hvorfor beskatningen er mindre. På den måde har man sparet skat og foretaget opsparing samtidig.

Der er ved at komme nye regler om max indbetaling og alder. Det skattefri beløb fra Efterlønnen, på ca. 140.000 kr. kan du jo først indbetale når du er blevet folkepensionist. Hvad er så ideen med, at indbetale og få fradrag, når din indtægt ikke er så stor?

Hvis du er rask og rørrig, så lave rate på mere end 10 år - hvis du da forventer, at blive mere end 75 år!

Hvis du ikke står og mangler pengene som 65 årig, så bevar/behold din livsvarige pension (livrente).

Når du konkret skal "handle", så kontakt en bank.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 07-10-09 19:55

Tak for svaret alka. Det var meget fint!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-10-09 08:41

Selv tak steenfibiger