/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Backup på web10
Fra : Leo.pedersen
Vist : 649 gange
100 point
Dato : 05-10-09 22:19

Hej

Jeg er ikke helt sikker på det er den helt rigtige gruppe jeg stiller spørgsmålet i, men kan ikke finde en bedre.

Er der nogle her som har erfaring med online backup?

Det er backup af en server - som jeg har sat op til at WEB10 tager backup hver nat af dokumenter, regneark, bogføring m.m.

Da jeg nævnte det for en fra et IT firma, da fik jeg nogle skrækhistorier om at det er let for uforstående at læse mine filer - altså hacning.

Er det korrekt?

Jeg vil godt have konkrete førstehånds erfaringer, men selvfølgelig også øvrige kommentarer.

Det gælder ikke om at jeg skal bekræftes i at jeg har valgt rigtigt - det svar som bedst overbeviser mig om at jeg har en god løsning eller overbeviser mig om at jeg skal have en anden løsning, det svar får point.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-09 22:55

Tja - jeg ville aldrig lægge en backup ude i byen.
Jeg ved godt at web10 er meget stabil, for min egen hjemmeside ligger der uden problemer.
Alt hvad jeg laver af backup, lægges på eksterne harddiske, som kun er tilsluttet under selve backupkørslen.

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 06-10-09 07:07

jeg vil også sige som eyvind , for så bliver dine data inde i huset .
og tilligemed er det jo også hurtiger og mere sikkert

Accepteret svar
Fra : dos-man

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-09 07:28
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-09 08:40

På en tegnestue som jeg kendte, brugte man tape-backup. I dag vil man nok bruge USB stick.
Metoden var at lave backup hver dag med 5 stk. man tir ons tors fre og så blev de overskrevet i følgende uge så der hele tiden var 4 stk. med backup bagud. Altså mandag blev over skrevet med mandag. Foruden daglig blev der lavet en en gemme backup en gang i mellem.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 06-10-09 12:25

Hej

Jeg kan se at der generel er skepsis over at ligge backup ud ved et web-hotel.

Jeg er blevet anbefalet at få en løsning hvor backup hver nat bliver overført til en station som skal stå hjemme ved mig privat - så skal serveren hver nat overføre backup (ændringer).

Men den station hjemme, den skal i sagens natur også være på Internettet - og så er den vel lige så udsat som et web-hotel - måske endda mere udsat, fordi jeg måske ikke får den opdateret lige så hurtigt som man må formode proffesionelle gør det.

Eller - tager jeg fejl der?

Med hensyn til backup på CD, DVD eller USP pen - så er det manuelle handlinger, og jeg vil foretrække automatiske løsninger, idet jeg ellers ved at jeg i højsæson prioritere kunderne højere end backup.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 07-10-09 07:09

hej leo.pedersen
jo det er skam rigtigt at begge maskiner skal have internet forbindelse, der forslår jeg at du laver en vpn forbindelse

hvad er vpn:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=vpn

http://kceam.our-site.dk/dnl_rap.php?id=6&PHPSESSID=2f788adff7fdbf3e4bb6476971056387

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 10-10-09 18:29

Hej

Jeg er også af en bekendt blevet anbefalet en VPN tunnel, så det bliver nok løsningen.

Er der nogle som har 1. håndskendskab til positive oplelelser - eller negative oplevelser med lige præcis WEB10?

Der er flere rigtigt gode svar her i tråden - så hvis der ikke kommer mere nyt, som "kræver" lidt mere tid, så må jeg om et par dage vælge det bedste svar.

Venlig hilsen

Leo Lund

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 19-10-09 16:03

Tak for svaret dos-man.