/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
HJÆLP MIG! skal sende dokument
Fra : snerose
Vist : 909 gange
500 point
Dato : 02-10-09 11:44

Jeg er ved at skrive en bog, og har en veninde, der bor meget langt væk, som skal nærlæse den.
Problemet er, at jeg ikke ved, hvordan man sender et dokument pr. e-mail, for den fylder jo temmelig meget, men det er langt nemmere end at skrive det hele ud og se4nde det med posten.

Det er en DOCX-fil, som har ændret "mapp" efter pc'en var til reparation for noget tid siden. Dokumentet er oprindeligt skrevet i et gammelt works program, men pludslig er det ændre til Ms Home and student, og det har jeg ikke liiige bedt om! Så jeg har i forvejen lidt svært ved at åbne dokumentet.

MEN ALTSÅ: nu vil jeg sende dokumentet til min veninde. Jeg har ikke prøvet det før, så hvordan gør jeg lige?

Jeg har brug for en udførlig forklaring, for jeg er ikke just computernørd!
Derfor er der mange point til den, der kan hjælpe mig.

Tusind tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 11:53

Du kan bruge en upload tjeneste, for eksempel Yousendit eller Megaupload, du skriver modtagerens e-mail adresse på upload siden og lægger dokumentet op på nettet, modtageren får så en mail og kan hente filen på serveren, Yousendit lader filen ligge i en uge, hos Megaupload kan du slette filen når modtager siger at filen er hentet, begge tjenester er gratis og du behøver ikke tilmelde dig noget.
Og du bør ændre din docx fil til noget alle kan se, det burde være standard procedure for alle computer brugere at sende i PDF format, det er jo ikke sikkert at modtageren har de samme programmer som dig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-09 11:54

Du skal få programmet til at fylde så lidt som muligt, dvs du skal "pakke" det

Du kan f.eks bruge zip programmet

http://www.pcworld.dk/download/34?orderby=dateA

Du højreklikke på dokumentet og så kommer der en valgmulighed, du vælger at det skal pakkes, dernæst sender du det med som vedhæftet fil

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-10-09 11:57

Du er sgu altid så go', o.v.n!

Kan du ikke lige sende et link til mig, så jeg kan prøve?
Hvordan henter min veninde dokumentet - fra sin e-mail?

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-10-09 11:59

Tak Nordsted1 - du er også altid go'!
Jeg prøver mig lidt frem, og så må vi se, hvad der lykkes....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 11:59

Har Windows ikke allerede en pakke funktion ? Filen kommer ikke til at fylde ret meget mindre af at blive pakket, så hvorfor pakke når det er en stor fil

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-10-09 12:00

Hvordan ændrer jeg DOCX filen til PDF?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 12:07

Megaupload er på dansk: http://www.megaupload.com/ klik på Avanceret så får du mulighed for at skrive modtagerens e-mail og din egen også, klik på Gennemse og find din docx - nej din nye omdannede fil og klik på Åben, skrive et eller andet om filen ud for Send og klik på Send, efter en tid kommer der en meddelelse om at filen er uploadet og modtageren (og dig selv) får en mail med indbygget link som der kan klikkes på, for at hente skal der skives nogle bogstaver eller tal og med den gratis tjeneste skal modtageren vente i 45 sekunder før download begynder, det hele står ret tydeligt på siden og på dansk, der kommer måske en popop om poker eller andet reklame,

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-10-09 12:12

Nåååå - er ik til poker

Men hvordan ændrer jeg filen o.v.n.?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-09 12:12

Kan man være sikker på at alt kommer frem på den måde o.v.n??

F.eks inden for mili må man ikke sende på andre måder end med "pakkepost" netop fordi noget kan gå tabt undervejs

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 510 point
Dato : 02-10-09 12:14

Citat
Hvordan ændrer jeg DOCX filen til PDF?
jeg ved ikke om Microsoft Office har den mulighed, du har jo betalt for programmet og må så undvære nogle funktioner som er i den gratis OpenOffice (undskyld det er drillerier) hvis ikke din office kan omdanne, så kan alt omdannes på siden Zamzar: http://www.zamzar.com/ Step 1 klik på Gennemse og vælg din fil. Step 2 den lille pil til højre for Convert file to for at vælge den format du vil omdanne til. Step 3 skriv din e-mail adresse Step 4 klik på Convert, en tid efter får du en mail med et link, den klikker du på for at komme ind på en side hvor du kan hente den omdannede fil

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 12:16

Poker siden kan lukkes på det lille kryds oppe i hjørnet hvis ikke du er til poker så lad være at klikke på noget på selve siden, kun det lille røde kryds i hjørnet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-09 12:20

ha ha... taler du af dårlig erfaring vedr. poker o.v.n

Nå jeg smutter ud af tråden igen, (i klarer jer vist ganske udemærket uden min indblanding)kan i ha' en go' week-end i to

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-10-09 12:31

Tusind tak; nordste - og i lige måde

o.v.n. - nu har jeg fået dokumentet i PDF, men jeg kan sgu ikke gemme det - cumputeren beder om en profil for at videresende det.... Helt ærligt! - jeg er sgu lidt fortabt, her!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-09 12:38

Jeg var jo ellers smuttet....og har heller ikke prøvet det program o.v.n omtaler, men kan du måske sende pdf dokumentet til dig selv, eller din veninde?? du kan da prøve

Eller kan du "lege" lidt med at pakke og sende??

og nu er jeg smuttet

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-10-09 12:41

Go' idé - det prøver jeg da!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 12:52

Det der med en profil for at videre sende, den har jeg ikke mødt før og kan desværre ikke komme med et bud på hvad du gør. men Zamzar kan omdanne også herfra en god weekend til jer

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-10-09 12:55

Nu spørger jeg måske dumt, men jeg har aldrig haft problemer med gmail.dk, jeg deler mine dokumenter med alle, bare ved at skrive deres email adresse, uanset hvor stort det er.
Så goggle mail kan vel klare det ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 13:01

Citat
jeg har aldrig haft problemer med gmail.dk, jeg deler mine dokumenter med alle
det er ugens træffer og ikke engang løgn, hvis du bruger g mail så deler du med hele verden men vi er nogen som godt vil være lidt mere diskrete

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-10-09 13:04

Puh-ha! Godt, du sagde det - har jo også en gmail-konto, men bogen er meget personlig, så vil da ik' dele den med alle - endnu!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 13:10

Hvis den er meget personlig og ikke må lækkes, så kræves det vist at du opretter dig som bruger hos en af upload tjenesterne, men det link som bliver sendt med e-mail til modtageren og dig selv, den kan ikke findes at andre ved at søge, se her fra de mest stillede spørgsmål:
   Kan jeg gennemsøge store filarkiver?
   Nej. Filoverførsler gennem Megaupload er naturligvis private og fortrolige. Det er derfor ikke muligt at downloade filer, som du ikke kender, og derfor ikke har adressen på. Dog, hvis du køber en Megaupload Premium konto, vil vi give dig adgang til vores top100 offentlige filer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-09 13:11

Det er en DOCX-fil, som har ændret "mapp" efter pc'en var til reparation for noget tid siden. Dokumentet er oprindeligt skrevet i et gammelt works program, men pludslig er det ændre til Ms Home and student, og det har jeg ikke liiige bedt om! Så jeg har i forvejen lidt svært ved at åbne dokumentet

Der ligger MANGE ting gemt i dit spørgsmål

Punkt 1
At du nu har en .docx-fil skyldes at du har åbnet det i word 2007 og derefter gemt det igen - det var dumt hvis ikke du har originalen..

Punkt 2
Det hele betyder så ikke noget (udover at diverse "gamle" formateringer" er gået tabt) hvis blot modtager OGSÅ har word 2007 (eller den nyeste OpenOffice - den kan nemlig også åbne det )

Punkt 3
At sende filen kan da næppe være et problem - SÅ MEGET fylder en .docx-fil heller ikke med mindre den er fuld af billeder - så op til 5-10 mb bør det ikke være problemet - det klarer de fleste "postkasser".

Punkt 4
Er filen mellem 5-10 mb er det blot at "vedhæfte" den mailen.
Er den større kan du bruge en fildelingstjeneste.
Det er IKKE den bedste ide at lave en PDF hvis modtager ikke kan ændre den igen (så der evt. kan rettes i den) - er der KUN behov for at LÆSE den er det en udmærket ide da den bliver væsentlig mindre.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-10-09 13:11

den må jeg lige have en forklaring på, jeg mener at i mine indstillinger har sikret at jeg ikke deler med hele verden- ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-09 13:14

Med www.yousendit.com er det KUN den rette emailadresse der kan hente filen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 13:21

Citat
den må jeg lige have en forklaring på, jeg mener at i mine indstillinger har sikret at jeg ikke deler med hele verden- ?
Google er gode til at kigge dig over skulderen det er ikke sikkert at almindelige netbrugere kan læse dine dokumenter, men det er der andre som kan, har du læst bruger betingelser for Google tjenester ? Ikke et sted jeg ville gemme noget privat

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-10-09 13:29

ok- det er heldigvis ikke noget der ikke kan tåle dagens lys, som jeg har delt - men tak for din oplysning
du er jo i det hele taget O.V.N god til at svare på denne slags spørgsmål, så hvis jeg var snerose ville jeg vælge din hjælp

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 02-10-09 14:00

Kære alle - tusind tak for hjælpen!
o.v.n. får pointene, fordi han "lærte" mig, at man kunne ændre sine dokumenter via zamzar.

Herefter har jeg selv fundet ud af det. Man kan nemlig både ændre sine dokumenter og dele dem med andre på www.acrobat.com

- Det gik rigtig fint - så nu har veninden modtaget det hele.
Ha' en skøn weekend allesammen!

Godkendelse af svar
Fra : snerose

Dato : 02-10-09 14:00

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-10-09 14:25

Selv tak - jeg blev også klogere i dag igen, den side fra acrobat skal vist studeres lidt mere