/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
hvide dyr på glasset
Fra : bublebee
Vist : 725 gange
100 point
Dato : 01-10-09 19:06

Der er begyndt at være sådan en masse små hvide ting på glasset i mit lille akvarie. Intet at se på fiskene.
det er sådan nogle meget meget tynde hvide streger, 1 mm lange. De glider bare laangsomt hen over glasset, men er over det hele.
Hvad er det og hvordan kommer jeg af med det ?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 01-10-09 22:01

Det er små orm der kaldes nematoder, og de lever af overfodring.

Så du udrydder dem ved at undlade at fodre i 3-4 dage, det tager fiskene ikke skade af, men de små kræ, de kradser af ved det.
Når de så er døde skal du skifte ca 25-30% af vandet ud, bedst hvis du kan suge op fra bunden.

Når så de små kræ er helt væk, skal du undgå at få dem igen, det gør du ved:

. At holde akvariet rent
At filter er ordentligt renset
At der ikke er for mange fisk i akvariet
At du ikke overfodrer

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-10-09 22:55

Du kan også få fat i en hval - den spiser dem.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-10-09 16:17

dova har ret - evt. skift vandet helt

Så giv dova point

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 02-10-09 21:03

Tak for svaret dova. Det var garanteret det, ahr nok været lidt for flink ved mine fisk.
Dete r et lille akvarie fyldt med sugemaller.....

Jeg tømte det helt, rensede det og kogte alle sten igennem (de var klamme) og fyldte det op igen, men rent vand blandet med vand fra vores det store akvarie.