/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Jagthundedressur
Fra : Provsten1
Vist : 1429 gange
200 point
Dato : 27-09-09 12:54

Man hører så utroligt mange gode råd om opdragelse af jagthunde. I gamle dage, hvornår var det nu ?, var det generelle synspunkt, at hundene næsten skulle kues og gøres uselvstændige og derfor ofte var bange for føreren. Tvangsapportering var det probate middel til alle racer og ve den arme hund der ikke ville lystre !! Så var afstraffelse det probate middel, enten i form af tørre tærsk eller i hundegård, hvor de så kunne passe sig selv, blot fik de deres foder, og andre slige metoder !

Spørgsmålet er derfor: Hvordan griber man tingene an i dag ? Forhåbentlig ikke som beskrevet ovenfor ?

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-09-09 13:04

Man skal bare sørge for kun at give sin hund and at spise, så bliver det en god jagthund!

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 27-09-09 13:09

Tvangsdressur er stadig i brug hos mange stående hundefolk.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 27-09-09 13:19

Vejle jagthunde sports forening bruger tvang i forbindelse med dressuren, jeg har selv gået der mange gange
SHV

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-09-09 13:22

Før i tiden ?

For 40 år siden havde jeg en jæger som nabo, han havde 2-3 hunde ad gangen der var ligeså meget flabede og kælne skødehunde indendørs som gode til jagt når de var ude.

Jeg så for ikke længe siden en engelsk udsendelse med ejere af store hundeflokke, de gjorde kort proces med hunde der ikke kunne lære noget, ikke mere spild af tid eller foder.

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 27-09-09 13:48

flach jeg bespiser ikke min hund med ænder, den får en agerhøne, det gør den rigtig god til agerhønsejagt, men mangler jeg agerhøns får den en dværgvagtel

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-09-09 14:36

Prøv at give den en and - så skal du se hvor en forskel det gør. Så får du den bedste jagthund du kan drømme om. And morgen, middag og aften!

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 27-09-09 16:07

Til Provsten, et godt spørgsmål, du her har brungen på bane, med hvilke måde er bedt af afrette hunde på.
Alfa omega er nok hvilken person der har med hunden at gøre, i mange tilfælde skulle ejerene af hunde testes, om de er egnet til at arbejde med hunde.
Resultaterne afspejler sig med al tydelighed, hvem der er en god dressør, dem der forstår dette, har altid gode hunde, nogle kan ofte få en fantastisk hund ud af en hund en anden har måtte kassere, nemlig ved at have den evne til at kunne læse hundens adfærd.
Det må åbenbart have noget med folks pædagogisk evner at gøre, at optræde konsekvent bestemt og kærlig, der er mange måder at ydmyge en hund på, uden tæsk og el stød halsbånd, eller hvad folk nu kan finde på, ros og godbider i omvendt foreteelse.
En ting som Provsten også påpeger, hundens uselvstændighed, det duer ikke hvis vi skal have en rigtig jagthund, derimod skal vi have en markprøve hund, skal den rette ind efter herrens befalinger.
Den sværeste balance gang er nok at holde til fulde, at hunde skal respektere hårvildt arterne, og så siden på kommando at skulle kunde af fange og opportere anskud vildt, let nok til hunden kommer ud for de første anskydninger.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-09-09 16:27

For 58 år siden var jeg i lære, min læremester var en ivrig jæger og han anskaffede sig en jagthunde valp, den hed Rye.
Den fik præcist den opdragelse som Provsten1 beskriver.
Fra føste deg fik den en kurv i kontoret, og der blev den dækket af
hver gång, den helt flat på gulv et prøvede at komme hen till sin nye herre og mester for at blive kælet med, blev der sagt, dæk, og den blev jaget tilbage i kurven.
Når mester forlod kontoret, skulle den bliver der, eller den blev anbagt i en hundegår med hundehus.
Jeg brød uden tanke for om det var godt eller skit ind i opdragelsen.
Jeg var en 16 årig knægt der ælskede dyr, så jeg sneg mig til at kæle med den
Det blev aldrig opdaget.

Bjørn.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 27-09-09 16:43

- hunden bliver aldrig bedre end sin ejer, og det er s.. synd for hunden...

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 27-09-09 16:53

Kloge ord Stouenberg.

Det er præcis, det det hander om.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-09-09 18:03

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 27-09-09 13:09

--------------------------------------------------------------------------------
Tvangsdressur er stadig i brug hos mange stående hundefolk.

-----------------------------------------citat Hfranzen-----------------------------------------------------

Hvad med de hunde folk,der sidder ned eller ikke har stående hunde?
Hvad bruger de?

Paspå med at generalisere min gode mand - det er farligt især når det man skriver er noget vrøvl og det ikke kan bekræftes..

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-09-09 18:22

Til bb1

Hvor for fanden skal du altid komme md en masse presson fnidder unset hvad trådene handler om.

Bjørn

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 200 point
Dato : 27-09-09 18:49

Endelig et godt emne, som tilsyneladende falder i god jord - bare nu den gode stemning fortsætter !
Det er umuligt at lave en facitliste på det med hundeopdragelse. Som habibiPro rigtigt skriver, burde kommende hundeejere testes m.h.t. egnethed i at kunne opdrage en hund, men det er naturligvis en umulighed ! Men lad være med at vente med dressuren - leg de forskellige ting ind i den nye hvalp allerede når den kommer i huset, den opdager aldrig at den bliver formet. Ros, ros masser af ros når den gør tingene rigtigt - i løbet af ganske få dage, kan hvalpen de basale ting: Gå hinter i snor, sætte sig på kommando, dække på kommando - lad være med at trække tingene ud, men så snart hvalpen har vist at den forstår din kommando, så gå videre til næste punkt og igen ros,ros. M.h.t. irettesættelse, og det vil dukke op, så lad være med at råbe og skrige men forbliv helt rolig med et nej i mørkt tonefald - det går forbavsende hurtigt for en hvalp at kunne forstå dette. Gå langsomt frem med de forskellige øvelser og gentag dem - meget firkantet sagt, så skal hunden resten af sit liv igennem disse gentagelser, naturligvis med andre ting bygget på, som passer til dens alder.
Jeg har kun valgt at fortælle lidt om den spæde start, fordi det er den vigtigste tid: At blive positiv præget til det man vil have hunden til. Uanset race og hvad man skal bruge hunden til ! Jeg vil understrege, at der er mange måder at dressere hunde på - den måde jeg har skitseret, har jeg haft megen succes med igennem en del år og har altid haft glade, harmoniske hunde som har været en del af familien.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-09-09 19:20

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-09-09 18:22

--------------------------------------------------------------------------------
Til bb1

Hvor for fanden skal du altid komme md en masse presson fnidder unset hvad trådene handler om.

Bjørn

Hvad har det med personfnidder at gøre at spørge ind til hvad en person mener især når han ligger alle ejere af stående jagthunde for had, ved at skrive sådan noget vrøvel???

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-09-09 19:29

Til bb1

Er det en generalisering?

Tvangsdressur er stadig i brug hos mange stående hundefolk.

Bjørn

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-09-09 19:41

Selvfølgelig er det et godt emne,men ingen har "de vise sten" ingen kan beskrive hvordan man SKAL opdrage en jagthund.
Det er der en ganske logisk forklaring på. Ligesom hos mennesket er det med hunde, ikke to er helt ens. Derfor er det eneste man aldrig må/kan er at generaliserer: Alle hunde af raceX er sådan alle ejere af hundeX er sådan også videre. Det er den første og største fejl,som det er nemt at få øje på og forholde sig til.

Jeg har været jagthundetræner i mange år og jeg har forlængst lært aldrig at give nogen gode råd om, hvordan de skal opdrage deres hund,før jeg har set personen og hunden arbejde sammen.
Hvorfor så det? Jo for i 99.99% af tilfællene er det ikke hunden,der har fejlen, men ejeren.

Hunden har et sprog. Det skal man lære,den udsender signaler,dem skal man lære.Vi som mennesker skal kunne forstå hundens sprog. Lære vi det kan vi kommunikere med den og lære den noget.
Ligesom der findes bøller i menneske verden findes,der også bøller i hunde verden nogle skal stryges mod hårene andre med, men der findes også nogle hvor det er en kombinasion,der giver resultat..

Derfor spørg indtil problemet: så kan man svare. Ved jagthunde dressur kan man ikke blot gætte sig frem eller genereliserer...

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-09-09 19:52

bb1

Læg dig i din kurv og hold kæft.
Så tråden kan fortsætte.

Bjørn

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-09-09 19:54

--------------------------------------------------------------------------------
Til bb1

Er det en generalisering?

Tvangsdressur er stadig i brug hos mange stående hundefolk.

Bjørn

-----------------------------------------citat---------------------------------------------------------------------

Ja, Bjørn det er at generalisere at skrive som HFrandzen gjorde.
Om nogle ståendejagthundefolk stadig bruger (Tvangsdressur) hvad der så end mener med det ord,det kan jeg IKKe svare dig på for jeg kender jo ikke dem alle sammen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-09-09 19:55

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-09-09 19:52

--------------------------------------------------------------------------------
bb1

Læg dig i din kurv og hold kæft.
Så tråden kan fortsætte.

Bjørn

Hvad mener du

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-09-09 20:10

Til bb1

Hva jeg siger! Kan det misforstås?

Bjørn

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-09-09 21:02

Ja bestemt! Her forsøger man at deltage i en debat på et seriøst grundlag også popper du blot op med noget pjat. Hvad er det du vil opnå?
Det kan da ikke være, at deltage i tråden........

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 27-09-09 21:22

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Mange tak for Jeres interesse og Jeres kommentarer. Jeg havde håbet på, at man denne gang kunne gennemføre en diskusion uden problemer om et "neutralt" emne, men det kan åbenbart ikke lade sig gøre - så tak for nu !

Provsten1

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 27-09-09 21:40

Som jeg skev i sidste indlæg, for at være en god dressør, er at kunne læse hundens adfærd, nogle har arbejdet med hunde nogle år, andre er født og opvokset med hunde i gennem en menneske alder, nogle lærer det aldrig til fulde, om man er en god dressør skal vi nok overlade til andre at vurdere, det være sig om det er hunde til jagt, eller kombineret jagt og markprøvehunde.
At generalisere nej, selv om vi har vores foretrukne race, de fleste vælger vel efter hvad hunden skal bruges til og efter denne hunderaces fortrin.
Derfor kan et gadekyds godt blive en fortræffelig jagthund, og ofte rigtige gode, her er det så op at beslutte hvad man vil punge ud, eller man vil nøjes med et gadekryds, eller en af ren avlet race, gadekrydset skal man ikke under nogen omstændigheder avle videre på, om hunden aldrig er så god. Jeg vover den påstand man kan lære en hvilken som helst jagthund til at blive god til at apportere, uden tvang, hvis man får hunden i tide, jeg har dog ofte lært ældre hunde til at blive gode og glade for at apportere, nemlig som Øjenvidnet siger ros og atter ros, så hunden opfatter den gør sin herre glad, nemlig dette samspil mellem hund og føre, bør være en selvfølge, i en god og rolig atmosfære uden råben, samt at hunden skal opfattes som medlem af familien.
Har selvfølgeligt bestået hunde instruktør beviset, selv om det snart er mange år siden, dog bruger jeg mine egne metoder, det er som med så meget andet, man bruger de triks man mener lykkedes bedst. En ting vi ikke skal glemme når vi taler om hunde, de bedste hunde, er dem der ligger hjemme på sofaen og ikke kommer med på jagt.når vi hører, er der ikke de opgaver de ikke kan klare, det er bare synd de ikke må bruges.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-09-09 21:55

Habibipro for en gang skyld skriver du noget,som jeg kan give dig helt ret i og i et sprog,som er så nydelig,så selv en søndagsskole læreinde ville give dig et seks tal.

Du har helt ret selv en gris kan lære at apporterer. Det kræver kun,at den der vil lære den det er istand til det og her er vi nok ved sagens kerne..

Mange kan hvis de deltager på de mange kruser,der findes lave en middelmådig jagthund,som stort set kan,hvad der skal til, men eneren den der virkelig kan, kræver virkelig meget og det kommer ikke ud af ingen ting..

Jeg har i mit liv i blandt hunde folk mødt mange,som kunne "lave" en god jagthund,men jeg har også mødt mange,som kunne ødelægge en virkelig god hund, som i de rette hænder ville kunne være blevet en hund,som man gerne ville eje.

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 27-09-09 22:09

Tak til BB for de rosende ord, men at du er så smålig, med kun at give mig et 6 tal, især hvis det er efter gammel skala, det kan du ikke være bekendt.
Det kan ikke være mig der har ødelagt denne tråd, mon det kan tænkes, det var en der skrev, at det en anden havde skrevet, var noget vrøvl der startede balladen??

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-09-09 22:36

Måske,men var det da ikke det??? Du må selv vælge skala,men da jeg gik i skole var 6 det højeste..

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-09-09 22:41

Jeg glemte lige: Sjovt nok at provsten lukkede tråden da den begyndte at blive spændende og at du syntes den var ødelagt.... Før du selv skrev så pænt.

Også kom jeg lige til at skrive det i stedet for den,men det vil en opmærksom person nok kunne finde ud af...

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-09-09 07:23

Det er måske omsonst at skrive i en tråd der er lukket, men jeg vover alligevel.

Igen har bb1 ødelagt en tråd som tegnede til at blive god, med et emne som interesserer mange.
Jeg forstår ikke helt Provsten - han kunne blot have valgt at blackliste bb1, så kunne tråden køre videre, men....? Ærgerligt !
De kommentarer som bragte bb1 på banen og hans dumstædige, bedrevidende kommentarer, var da rigtige nok : Tvangsdressur/tvangsapportering eksisterer stadig i stor stil, den forening som er nævnt i Vejle skriver det ovenikøbet på sin hjemmeside, så jeg kan godt forstå Bjørns reaktion.
Ligeledes med habibiPro som bidrog med gode og konstruktive kommentarer.
Det kan ikke nytte noget man er så tyndhudet, at der ikke er plads til lidt morskab og drilleri deltagerne imellem - men det fatter oraklet ikke - det er personlig forfølgelse ect.

Egentlig er jeg imod at blackliste andre deltagere, men min grænse er også snart nået med bb1.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-09-09 09:12

Der er nu engang forskel på,at påstå at alle ejere af stående jagthunde bruger tvansapportering uden at definere,hvad man mener med begrebet tvangsapport...

Også til at det hele er morskab og drillerier.. Tænk på at også mennesker,som ikke kender til tingenes rette sammenhæng kan få et helt forkert indtryk af hvad det hele drejer sig om og her syntes jeg bestemt at også du kære Øjenvidne bringer ved til bålet kun med det ene formål, at genere mig og mit indlæg.

Jeg siger igen: Definer hvad I mener med tvangsapportering, så skal jeg gerne svare Jer. Jeg kender til Vejle hundesports forening og de bruger bestemt ikke tvangsapportering, som tvangsapportering engang var. Det forregår på en helt anden måde i dag.

Kommentar
Fra : habibiPro

Dato : 28-09-09 12:16

Vi kommer ikke længere i denne jagthunde dressur debat. jeg kan se vi er nogle tåber alle på nær BB.
Selvfølgeligt har BB som den klogeste lov at udtale sig, når nogle vrøvler, men det er underligt når BB er så klog at han ikke ijurere når vi andre dummernikker fortaler os.

BB metoder over for vi andre ligner mest af alt en form tvang, at vi skal lære tie stille når kloge Aage har talt.
Jeg kan se at BB stadig i sit egen tråd, stadig er meget interesseret i hvor mange medlemmer, der er DLS.
Når vi ser hvor mange han har udekukket og kaldt for hylere, er vi da nogle stykker, det helt præcise medlems tal kunne jeg sikker få oplyst, men den skuffelse vil jeg ikke give BB. Tænk engang ud at så lille et medlemstal, at så mange DLSer, der skriver på Kandu hvis BB har ret i sin påstand.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-09-09 12:52

BB1

I din kommentar i dag kl. 09.12, bliver der igen brugt en løgn. Der er ingen der har påstået, at alle stående jagthundefolk bruger tvangsapportering - derimod har man sagt at mange stadig bruger disse metoder og det er rigtigt !
Hvis du mener jeg udelukkende deltager på KanDu for at genere dig, har du delvist ret når du opfører dig tåbeligt eller direkte løgnagtigt - du må, som alle andre fantaster der taler usandt, lære at kunne opføre dig anstændigt, men det er nok desværre for sent at forsøge at rette på dig.
Det er interessant læsning med tvangsapportering i Vejle. Nu bruger man det pludseligt, du har ellers lige påstået at det ikke finder sted, dog med den tilføjelse at det i dag er en mildere form for tvang ?? Kan du ikke lige definere dét ? Er det ikke med tærsk og strøm mere ? Forklar nu den undrende dumme flok af jægere her på Kandu, hvorledes du mener de gør ! Har du iøvrigt selv været instruktør på stedet ?

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 28-09-09 16:54

Jeg vil også gerne have at Knudsen forklare forskellen på tvangsapportering og tvangsapportering, men som det kan ses så er det Vejle Jagtforening der linker Vejle jagt hunde sportsforening, når der skal dresseres hund.
Jeg har selv gået der, så sent som i år og den tvang der bruges er ikke meget anderledes, end den der blev brugt for 20 år siden.

Vi er en forening, som har eksisteret siden 1944.

Foreningens formål (jævnfør § 2) er:
at samle alle jagthunde interesserede for derigennem at gøre det muligt at få hunde tilført de forskellige dressurfag og samtidig selv få undervisning i hvorledes og hvordan man fastholder dressuren.

Måske en lidt "gammeldags" formulering, men dette er ordlyden fra den oprindelige målsætning for foreningen.

Vi har dressur i følgende dicipliner:

Fordressur, hvor det er det grundlæggende der skal arbejdes med, det være sig lydighed i almindelighed, såsom hinter, dæk. Der arbejdes med tvangsapport, hvor hunden skal lære at tage apportemne på kommando. Senere bruger vi "rigtigt" vildt såsom duer, ænder, krager etc. De sidste gange vil der også være lidt vandarbejde, hvor hunden lærer at gå i vand i en lille sø vi har til formålet.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 28-09-09 22:23

Jeg har selv gået der, så sent som i år og den tvang der bruges er ikke meget anderledes, end den der blev brugt for 20 år siden.

------------------------------------------Sanhedsvindet skrev dette------------------------------------------

Så har du altså trænet tvangsapport i år 2009 så må du da sandelig være den bedste til at forklare hvordan man gør..

Hvis jeg kom et sted hend hvor de bruger de samme metoder,som for 20 år siden ville jeg straks finde et andet sted at træne hund og nej jeg træner ikke hund i Vejle....

Så det er altså ikke mig I skal spørge